Як ви розумієте формулу «поезія + мелодія = пісня»?
Формула «поезія + мелодія = пісня» відображає основні складові, які перетворюють текст на пісню. Ось як це можна зрозуміти:
-
Поезія: Це текстова частина пісні, яка включає в себе лірику, рими, метафори та інші літературні прийоми. Поезія в пісні передає емоції, розповідає історію або виражає певні ідеї та почуття.
-
Мелодія: Це музична частина, яка включає в себе ритм, гармонію та мелодійні лінії. Мелодія надає тексту музичну форму, робить його більш виразним і запам’ятовуваним.
-
Пісня: Коли поезія поєднується з мелодією, утворюється пісня. Це синтез тексту і музики, де кожен елемент підсилює інший, створюючи цілісний художній твір. Пісня здатна викликати емоційний відгук у слухача завдяки гармонійному поєднанню слів і музики.
Таким чином, ця формула підкреслює важливість обох компонентів у створенні пісні, де поезія і мелодія взаємодіють, щоб створити щось більше, ніж просто їх сума.
НЕПРАВИЛЬНИМ є твердження
В усі книжки поета було видано посмертно
Увідповідніть кожний жанр лірики з його визначенням.
- Ліричний вірш - В ритмізований художній твір, в основі якого — емоції, думки, переживання ліричного героя / ліричної героїні
- Пісня - Г призначений для співу словесно-музичний твір, що складається з куплетів і рефрену (приспіву)
- Гімн - А урочиста пісня, яка прославляє кого- або що-небудь; державний символ
Образність у ліричному творі досягається за допомогою художніх засобів мови: епітета, метафори, порівняння, персоніфікації (див. форзац 1). Доберіть до кожного визначення по одному-двох прикладах.
Художній засіб | Визначення | Приклад |
---|---|---|
Епітет | художнє означення | зорі сургучеві, лебеді рожеві |
Метафора | уживання слів у переносному значенні на основі подібності | Прийдуть з України верби і тополі |
Порівняння | пояснення через зіставлення одного предмета з іншим на основі подібності | припливайте до колиски, лебеді, як мрії |
Персоніфікація | наділення неживих предметів властивостями людини, «оживлення» | заглядає в шибку казка |
5. Завдання.
1. Ліричний вірш «Лебеді материнства» написаний у формі
Г колискової
2. Афоризмом стали слова
Г Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тільки Батьківщину.
3. У поезії «Лебеді материнства» НЕМАЄ образу
Калина
4. Як ви розумієте характеристику В. Симоненка — «лицар на білому коні» в українській літературі?
Характеристику В. Симоненка “лицар на білому коні” в українській літературі я розумію так: поет був благородним, сміливим і самовідданим захисником добра і правди, як справжній лицар. Він писав щирі, пристрасні вірші, в яких оспівував любов до Батьківщини й закликав людей бути чесними та відважними. Його поезія була світлою і піднесеною, як білий кінь лицаря.
5. Визначте мотиви ліричного вірша «Лебеді материнства». Доведіть, що він належить до патріотичної лірики.
Основні мотиви вірша “Лебеді материнства” - материнська любов і любов до Батьківщини. Мати дає синові настанови, висловлює тривогу за його майбутнє. Але найголовніше - вона вчить його завжди пам’ятати про рідну землю. Слова “Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину” - це ключова патріотична ідея твору. Образи України - верби й тополі, які прийдуть до сина, де б він не був. Отже, вірш належить до патріотичної лірики.
6. Що символізують лебеді, верби й тополі?
У вірші лебеді символізують материнську любов, ніжність, добро і ласку. Верби і тополі - це символи рідної України, Батьківщини. Вони завжди будуть з людиною, навіть якщо вона далеко від дому. Ці образи пов’язані з фольклорною традицією і надають віршу народнопісенного звучання.
7. Вільний мікрофон. Назву «Лебеді материнства» я розумію так: … .
Лебеді у цій назві символізують материнську любов, ніжність і турботу. Материнство - це не просто народження дитини, а постійна опіка, виховання і підтримка. Як лебеді дбайливо доглядають за своїми пташенятами, так і мати піклується про свою дитину. Ця назва передає ідею про те, що материнська любов така ж прекрасна, чиста і вірна, як образ лебедів.
8. На могилі поета в м. Черкасах написано останні два рядки ліричного вірша «Лебеді материнства». Як ви вважаєте, чому саме ці слова?
Я думаю, що ці рядки обрали для могили поета, бо вони стали афоризмом і виражають головну ідею вірша та всієї творчості Василя Симоненка. Слова “Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тільки Батьківщину” підкреслюють патріотизм поета, його любов до України. Це ніби заповіт Симоненка всім українцям - пам’ятати про свою Батьківщину, любити її й бути їй вірними. Ці слова також показують, що поет навіть після смерті залишається зі своєю країною, як син, який не може вибрати іншу матір.
10. Домашнє завдання.
2. Знайдіть в інтернеті та перегляньте відеокліп харківського гурту «BAndurbaND», знятий за музичною версією вірша В. Симоненка «Лебеді материнства». Що для вас у кліпі було несподіваним (5-7 речень) ?
Сучасне музичне аранжування класичного вірша. Рок-звучанням створює цікавий контраст.
Візуальний ряд кліпу, де показано як сучасне місто, так і українську природу. Це підкреслює зв’язок між минулим і теперішнім.
Подумайте й розкажіть
Який художній образ ліричного вірша В. Симоненка «Лебеді материнства» вам найбільше запам’ятався? Чому саме цей образ?
Художній образ, який мені найбільше запам’ятався - це лебеді. Вони символізують материнську любов і ніжність. Цей образ дуже красивий і поетичний. Лебеді “мріють крилами з туману”, “припливають до колиски”, “танцюють в хаті на стіні”. Ці образи створюють атмосферу казки й чарівності, яка запам’ятовується.
У чому, на вашу думку, секрет популярності ліричного вірша В. Симоненка «Лебеді материнства»?
Секрет популярності вірша, на мою думку, в тому, що він торкається важливих для кожної людини тем - материнської любові й любові до Батьківщини. Вірш написаний простою, але дуже образною мовою. В ньому є рядки, які стали афоризмом: “Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тільки Батьківщину”. Ці слова легко запам’ятовуються і змушують задуматися.
Який фрагмент вірша давався вам найважче під час вивчення його напам’ять? Із чим це пов’язано?
У хмільні смеркання мавки чорноброві
Ждатимуть твоєї ніжності й любові.
Будуть тебе кликать у сади зелені
Хлопців чорночубих диво-наречені.
Це пов’язано з тим, що тут багато незвичних слів і образів (“хмільні смеркання”, “мавки чорноброві”, “диво-наречені”). Крім того, цей фрагмент менш пов’язаний з основною темою вірша, тому його важче запам’ятати в контексті всього твору.