Skip to content

12–14. Біблія та українська література - Авраменко

Posted on:23 червня 2025 р.

Гра «Так — ні».

  1. На дитячі роки Л. Костенко припадає воєнне лихоліття.

    Так.

  2. Л. Костенко народилася в Києві.

    Ні (вона народилася в м. Ржищеві, що на Київщині).

  3. Псалом — один із жанрів біблійних творів.

    Так.

  4. Ліричний герой Л. Костенко стверджує, що блажен той, хто посадив дерево.

    Ні (блажен той, хто не був ні блазнем, ні вужем, і стоїть як древо над потоком).

  5. Ліричний герой наділяє людину, яка відступає від правди, епітетами сіра й напівмертва.

    Так.

  6. Ліричний герой Л. Костенко навчає читачів «кадити херувимський ладан».

    Ні (це іронічно про тих, хто лестить ідолам і владам).

  7. У творі душу блаженної людини порівняно з горобцем.

    Ні (душа грішної людини — горобцем).

  8. Ліричний герой стверджує, що грішні люди не залишають своїх слідів в історії.

    Так (дощі розмиють слід його сандалій).

  9. Образ вужа в «Псалмі 1» Л. Костенко має негативний відтінок.

    Так.

  10. «Псалом 1» Л. Костенко написано у віршованій формі.

    Так.

5. Завдання

1. Прочитайте уривок.

Блажен той муж, воістину блажен, Котрий не був ні блазнем, ні вужем, Котрий вовік ні в празники, ні в будні Не піде на збіговиська облудні

У цих рядках НЕМАЄ

Г гіперболи.

2. Блаженного в «Давидових псалмах» Л. Костенко стосується рядок

А «душа його у Бога на плечі».

3. НЕПРАВИЛЬНИМ є твердження (про повість «Мене звати Варвара»)

Г тато Варвари написав дисертацію з географії (це неправда — дисертації пишуть брати Варвари)

4. Чого навчає «Псалом 1» Л. Костенко?

«Псалом 1» Ліни Костенко навчає бути праведним, не піддаватися спокусам і облуді, не зраджувати совість, не шукати порад у лукавих, а залишатися вірним правді. Той, хто чинить по совісті, буде щасливим і принесе добрі плоди, а грішники не залишать по собі сліду.

5. Як ви розумієте образ дерева, саду й плодів у творі Л. Костенко?

Образ дерева символізує праведну людину, яка міцно стоїть у житті, а плоди й сад — це добрі справи та вплив на інших. «Крилаті з нього вродяться плоди, і з тих плодів посіються сади» — це про те, що добрі вчинки однієї людини можуть дати початок багатьом добрим справам і змінити світ навколо.

6. Охарактеризуйте головну героїню Варвару з повісті Дз. Матіяш як дівчину, дочку й ученицю. На підтвердження своїх думок використайте цитати з твору.

Варвара — сучасна, допитлива, щира дівчина, яка веде щоденник і прагне зрозуміти себе: «Того листопадового вечора, точніше листопадової ночі, я почала вести щоденник: вирішила записувати нові думки, відчуття, емоції та здогади, щоб їх не забути».

Як дочка, вона має теплі стосунки з батьками, цінує їхню підтримку: «Мій тато, звісно, у шоці від болотяно-зеленого лаку для нігтів на лівій руці й від яскраво салатового на правій, але йому б і на думку не спало мене за це сварити».

Як учениця, вона може забути про завдання, як сталося з дослідженням імені, але коли захоплюється темою, то досліджує її ретельно й глибоко. Бере участь у творчих завданнях, цікавиться історією свого імені: «Наша класна керівничка Ольга Миколаївна викладає українську мову та літературу. Вона… дає нам завдання на різні творчі теми — треба підготувати виступ хвилин на десять і розповідати так, щоб аудиторії, тобто решті однокласників, було цікаво».

7. Що ви знаєте про Варвару Великомученицю? Як до неї ставиться головна героїня повісті Дз. Матіяш?

Варвара Великомучениця — християнська свята, яку шанують як покровительку жінок. Її батько був жорстоким, забороняв їй свободу, а за віру дівчина зазнала страждань. Головна героїня ставиться до неї з повагою, але історія святої здається їй дивною та не до кінця зрозумілою: «Історія цієї жінки доволі дивна й не надто мені сподобалася… Але почну з того, що означає це ім’я — а із цим також не все однозначно». Проте згодом дівчина зацікавлюється традицією Barbarazweig (черешневої гілочки, що символізує щастя й оновлення) і приймає святу як частину своєї ідентичності.

8. Хто така Варвара Ханенко? Чи згодні ви з думкою, що дощі не «розмили слідів її сандалій»? Аргументуйте свою позицію.

Варвара Ханенко (1852-1922) — дочка відомого мецената Миколи Терещенка, дружина колекціонера Богдана Ханенка. Разом із чоловіком вона створила музей, який сьогодні відомий як музей Ханенків у Києві. Подружжя Ханенків були «творцями й меценатами української національної культури».

Так, дощі не «розмили слідів її сандалій». Варвара Ханенко залишила помітний слід в українській культурі. Її внесок у створення музейної колекції, меценатська діяльність і збереження культурних цінностей продовжують впливати на сучасність. Справжні культурні досягнення не зникають із часом, а продовжують жити в пам’яті нащадків.

9. Напишіть цікаву історію про своє ім’я (розкрийте його походження; розкажіть про вибір імені батьками; про відомих людей із таким самим ім’ям).

Моє ім’я Олександр має давньогрецьке походження і складається з двох частин: “алекс” — захищати і “андрос” — чоловік, людина. Це означає “захисник людей” або “той, хто захищає людей”.

Ім’я Олександр з’явилося в Стародавній Греції і швидко поширилося завдяки великому македонському цареві Олександру Македонському (356-323 рр. до н.е.). Він створив одну з найбільших імперій в історії людства, поширивши грецьку культуру від Єгипту до Індії. Завдяки його славі ім’я Олександр стало популярним у багатьох країнах і культурах.

Мої батьки обрали це ім’я, бо воно звучить урочисто і має глибокий сенс. Тато казав, що хотів, щоб син мав сильне ім’я з історією. Мама додавала, що їй подобалося, як воно поєднується з нашим прізвищем. До того ж в нашій родині вже були Олександри — мій прадідусь також носив це ім’я.

Серед найвідоміших Олександрів в історії:

В Україні це ім’я завжди було популярним. Воно має кілька зменшувальних форм: Саша, Сашко, Олесь, Шура. Мені найбільше подобається, коли мене називають Сашком — це звучить по-українськи й тепло.

Цікаво, що носії цього імені часто стають лідерами й досягають успіхів у різних сферах. Можливо, це випадковість, а можливо — сила самого імені, яке налаштовує на захист і допомогу іншим людям.

10. Домашнє завдання.

1. Вивчіть «Давидові псалми. Псалом 1» Л. Костенко напам’ять.

2. Створіть буктрейлер або рекламний допис у соцмережі до повісті «Мене звати Варвара».

Рекламний допис:

Друзі, а ви колись замислювалися, що ховається за вашим ім’ям? Повість Дзвінки Матіяш «Мене звати Варвара» — це захоплива мандрівка у світ таємниць, історії та самопізнання! 🗝️

Варвара, звичайна київська школярка, отримує завдання дослідити своє ім’я. І тут починається справжня пригода: від легенд про святу Варвару до романтичної традиції черешневої гілочки Barbarazweig. 🌸 А ще — історії про Варвару Ханенко, яка залишила слід у рідному Києві. 🖼️

Ця книга — про те, як минуле оживає в сьогоденні, як ім’я може змінити твоє життя і як круто бути собою! 💪 Підходить для всіх, хто любить цікаві історії, Київ і трішки магії. 🏙️

📚 Читай «Мене звати Варвара» — і дізнайся, яка історія ховається за ТВОЇМ ім’ям!

#МенеЗватиВарвара #ДзвінкаМатіяш #КнигиДляДуші #УкраїнськаЛітература

3. Теми для мультимедійної презентації:

Варіант А: “Варвара Ханенко як особистість”

Варіант Б: “Варвара Великомучениця — заступниця простих людей”

Варіант В: “Архітектурні християнські пам’ятки мого міста”