Вислови припущення, як слово пов’язане з темою
Захопливий сюжет пригодницьких повістей Всеволода Нестайка спонукає до різноманітних припущень щодо ймовірних зв’язків слова “матадор” з сюжетом.
Оскільки в назві йдеться про пригодницькі повісті, а з іншого боку матадор пов’язаний з боями биків, то можна припустити, що один з головних героїв повістей бере участь у пригодах та небезпечних поєдинках з небезпечними тваринами або супротивниками, відтворюючи цим образ матадора.
Чому корова Контрибуція була найкращою кандидатурою для реалізації задуму хлопців?
У тексті немає прямої відповіді, чому саме корова Контрибуція була найкращою кандидатурою для задуму хлопців провести бій биків. Але можна зробити такі припущення:
- Вона була коровою, а не цапом чи іншою твариною, що відповідало задуму хлопців про бій биків.
- На відміну від корови Маньки, в неї були цілі роги, що теж було важливо для бою.
- Хоч вона й була трохи “психічною”, але все ж придатною для участі у виставі, на відміну від занадто небезпечного бугая Петьки.
Отже, Контрибуція оптимально підходила за своїми характеристиками для задуманого хлопцями заходу. Але остаточної відповіді текст не дає.
Порятунок Собакевича можна назвати сміливим чи нерозважливим вчинком хлопців? Чому?
На мою думку, порятунок Собакевича був як сміливим, так і дещо нерозважливим вчинком хлопців.
З одного боку, це була сміла та благородна справа - врятувати життя беззахисній істоті. Хлопці ризикували, спускаючись у старий колодязь, але виявили мужність і витягли цуцика.
Проте їхні дії були й дещо нерозважливими, адже спуск у колодязь на мотузці від кози не був достатньо надійним. Хлопці могли й самі опинитися в небезпеці. Крім того, їм варто було попередити дорослих про свій намір, щоб ті контролювали ситуацію.
Отже, цей учинок містив як прояви сміливості та відваги, так і елементи нерозважливості та необережності з боку хлопців. Проте головне - вони врятували цуцика, ризикуючи власним життям.
Перекажи стисло, як хлопці будували метро. Як думаєш, це справді була «благородна справа»?
Ось стислий переказ того, як хлопці будували метро:
Хлопці вирішили зробити сюрприз для жителів свого села і прокласти метро під свинарником. Вони вже підкопалися майже до половини свинарника, коли раптом туди провалилася корова Манюня і підняла страшенний галас. Дід почув і прибіг розлючений. Хлопцям довелося все засипати і тікати.
На мою думку, це не була благородна справа, бо хлопці пошкодили чужу власність і наразили на небезпеку тварин. Вони мали б спочатку попросити дозволу.
Чи були у твоєму житті ситуації, коли тобі доводилося рятувати тваринок? Як ти повівся/повелася? Як думаєш, чи варто в такій ситуації радитися з дорослими? Чому?
Особисто мені не доводилося рятувати тваринок. Але якби раптом така ситуація сталася, то я б обов’язково звернувся по допомогу до дорослих. Бо самотужки легко можна нашкодити, а не допомогти. Тому в таких випадках краще одразу кликати на допомогу старших.
Переглянь інфографіку «Як тварини стають безпритульними». Чим можна допомогти безпритульним тваринам? Запиши кілька правил
Ось кілька порад, як допомогти безпритульним тваринам:
- Не купуйте тварин, візьміть з притулку. Замість того, щоб купувати тварину в зоомагазині чи у «двірника», краще взяти тварину з притулку. Так ви дасте шанс бездомному.
- Пригодуйте безпритульних тварин. Киньте їм їжу, поставте миски з водою. Але пам’ятайте - не годуйте їх біля свого будинку, щоб вони не звикали та не оселялися там.
- Стерилізуйте / каструйте своїх домашніх тварин. Це зменшить кількість небажаних приплодів і, відповідно, кількість безпритульників на вулицях.
- Здавайте загублених домашніх тварин до притулку, а не викидайте на вулицю. Багато безпритульних - колишні домашні улюбленці.
- Підтримуйте притулки. Зробіть пожертву грошима чи речами першої потреби для тварин. Так ви допоможете утримувати притулки.
Ось основні поради. Пам’ятайте, що кожен може зробити внесок у розв’язання проблеми безпритульних тварин!
Як думаєш, у якому регіоні України відбуваються події? Знайди в тексті підтвердження своєї думки.
- Згадується про величезний баштан з кавунами. Баштани традиційно вирощують на півдні, зокрема в степовій зоні.
- Дід Салимон вживає слова на кшталт “шелегейдики”, “шмарогузи”, “катові гаспиди”. Це типові для південного регіону слова.
Отже, найімовірніше події відбуваються десь на півдні України, можливо в Одеській чи Миколаївській області.
Чи знаєш ти лічилку, яку використали хлопці? Які ще лічилки знаєш?
Лічилка, яку використали хлопці:
“Сітка-вітка, дуб-дубки, поставали козаки! Шабельками брязь — вийди князь!“. Це досить поширена лічилка.
Яких єгипетських фараонів ти знаєш з уроків історії?
Ось деякі відомі стародавні єгипетські фараони, про яких я дізнавався на уроках історії:
- Рамзес II - один з найвідоміших фараонів Стародавнього Єгипту, відомий своїми численними військовими походами та грандіозними будівельними проектами.
- Тутанхамон - фараон-підліток, усипальниця якого з усіма скарбами була знайдена майже недоторканою у 1922 році. Це одне з найвідоміших археологічних відкриттів.
Ось деякі найвідоміші староєгипетські фараони, які згадувалися під час вивчення історії.
Як думаєш, який вчинок баштанних бешкетників можна вважати ганебним? Чому?
На мою думку, ганебним вчинком баштанних бешкетників було те, що вони завдали шкоди чужому майну - пошкодили кавуни на баштані. Це неповажно до праці інших людей.
Поміркуй, що потрібно, щоб дружба між людьми була міцною і тривалою
Щоб дружба була міцною і тривалою, потрібні взаємна довіра, повага, спільні інтереси, готовність допомогти в біді. Також важливо вміти пробачати помилки одне одного.
Яка ситуація в цьому розділі здалася тобі комічною? Назви засоби, за допомогою яких її зображено
Найбільш комічною мені здалася ситуація з похованням “фараона” з кавунів. Тут використано гумористичні порівняння, перебільшення, несподівані повороти сюжету.
Кого з героїв Марка Твена нагадують Ява й Павлуша? Чи є між ними щось спільне?
Ява і Павлуша своїми витівками та жагою пригод нагадують Тома Сойєра та Гекльберрі Фінна з творів Марка Твена. Є певна схожість характерів і тяга до різних пригод.
Частина 1
Як ти оцінюєш бажання Яви утекти на безлюдний острів? Чи зможе він розв’язувати власні проблеми саме таким чином?
На мою думку, бажання Яви втекти на безлюдний острів було радше спонтанним рішенням, ніж справді продуманим планом. Він шукав утечі від проблем, а не їх вирішення. Таким чином навряд чи можна було розв’язати його труднощі.
Склади маршрут, яким просувалися герої твору. За бажанням, намалюй карту плавнів, де знаходився острів. Познач спеціальними символами важливі місця на ній
Маршрут героїв проходив так: село - річка - піщаний острівець зі старим човном - очерети - кілька плес - острів Переекзаменовки. На карті я б позначив село, річку, острівець біля прихованого човна, очерети та острів Переекзаменовки.
Уяви, що тобі запропонували піти в туристичний похід цікавими місцями твого краю на кілька днів. Які речі ти спакуєш у рюкзак? Прокоментуй, чому саме ці речі, які ти обрав/обрала, будуть важливими в поході
У похідний рюкзак я б узяв: теплий одяг, куртку від дощу, зручне взуття, головний убір, намет, спальний мішок, килимок, запас їжі (консерви, сухарі, цукор, чай), пляшку з водою, сірники, ліхтарик, ніж, казанок, тарілку/кружку. Ці речі допоможуть мені комфортно пересуватися, готувати їжу, зігріватися вночі та захиститися від негоди.
Назви сильні та слабкі, на твою думку, риси характеру Яви й Павлуші
Сильні риси Яви - відвага, наполегливість, кмітливість. Слабкі - імпульсивність, егоїзм.
Оберіть один із діалогів між Явою й Павлушею і творчо відтворіть його в особах, доповнивши новими репліками
Ось уривок можливого діалогу перед відплиттям на острів:
Ява: Ну що, готовий? Зараз відчалюємо!
Павлуша: Так… А дід точно не повернеться раніше?
Ява: Та ні, я ж кажу - він до вечора буде байдикувати біля сільмагу.
Павлуша (нервово): А якщо раптом раніше? І застукає нас?
Ява (роздратовано): Ну не хвилюйся ти! Все буде гаразд. (Заспокійливо) Якщо раптом повернеться - скажемо, що на рибалку пішли. Ти ж бачиш - вудки, снасті - все зібрав. Хіба неправдоподібно?
Павлуша (невпевнено): Ну… може. (Пауза) Слухай, а давай краще зачекаємо трохи? Бо якщо дід…
Ява (різко): Ой, ти мені набрид зі своїм дідом! Ходімо вже, не гай часу! Чи ти зі мною, чи ні?!
Частина 2
Які почуття переповнювали хлопців, коли вони приїхали в Київ і вийшли на Хрещатик? Знайди підтвердження в тексті
Хлопці були надзвичайно піднесені та щасливі, коли приїхали в Київ і вийшли на Хрещатик. Це була для них дуже важлива подія, оскільки вони цілий рік мріяли про цей день. Вони відчували радість і піднесення, якої не можна було повноцінно відчути без найкращого друга. Хрещатик для них був символом чогось святкового та особливого, і вони відчували себе частиною цієї радості та свята. Переповнені враженнями, вони відчували себе, наче пливуть, линуть по Хрещатику, як на параді, і були переконані, що усі навколо також усміхаються та є чемними і ввічливими. Це підтверджується описом їхнього настрою в тексті:
“Коли люди приїздять до Києва, з чого вони починають? Правильно! З Хрещатика! Так уже заведено… Ви злазите з поїзда, заносите свої «чамайдани» у квартиру, і ноги механічно самі несуть вас на Хрещатик, навіть не питаючи вашого дозволу і бажання.”
Знайди в словнику значення слова ощадливість. Корисна ця риса для людини чи шкідлива? Наведи доречні аргументи на підтвердження своєї думки
Ощадливість – це властивість людини ефективно керувати своїми ресурсами, зокрема фінансами, таким чином, щоб вони використовувалися раціонально і не марнувалися. Ця риса є корисною для людини, оскільки дозволяє їй забезпечити фінансову безпеку, уникати зайвих витрат і накопичувати заощадження для майбутніх потреб чи непередбачених обставин. Ощадливість також сприяє розвитку відповідального ставлення до грошей та ресурсів, що є важливим у сучасному споживацькому суспільстві.
Як ти оцінюєш рішення хлопців більше не брехати? Спрогнозуй, чи вдасться їм дотриматися цієї обіцянки
Рішення хлопців більше не брехати є позитивним і вказує на їх бажання зростати як особистості та жити чесно. Проте, з урахуванням їх віку та пригодницького духу, їм може бути складно повністю уникнути брехні, особливо в ситуаціях, що вимагають швидкого рішення або тиску з боку дорослих чи однолітків. Проте, вони вже зробили важливий крок, усвідомивши негативні наслідки брехні та визначивши покарання за її вчинення, що може допомогти їм дотримуватися своєї обіцянки.
Як думаєш, може людина жити чесно, не вдаючись до обману? Що для цього потрібно?
Людина може жити чесно, не вдаючись до обману, але для цього потрібна висока моральна відповідальність, сильний характер та зрілість. Жити чесно означає бути відкритим і правдивим у своїх діях і словах, відповідати за свої помилки і ставити чесність вище особистої вигоди або комфорту. Це також включає в себе спроможність протистояти спокусам і тиску оточення, а також виховувати в собі відповідальність.
Частина 3
Чому Ява вирішив допомагати дорослим під час повені? Які риси вдачі він проявив у цій ситуації?
Ява вирішив допомагати дорослим під час повені, бо хотів відчути себе героєм і похизуватися перед друзями. Він проявив такі риси вдачі, як сміливість, рішучість, відвага.
Яким було рішення Яви пірнути у воду до хати баби Мокрини — обдуманим чи спонтанним? Чим він ризикував? Якими могли бути наслідки? До чого можуть призвести необдумані рішення?
Рішення Яви пірнути у воду до хати баби Мокрини було радше спонтанним. Він ризикував власним життям - міг захлинутися, порізатися склом, застрягти у воді. Наслідки могли бути трагічними - смерть або каліцтво. Необдумані рішення можуть призвести до небажаних наслідків.
Прочитай виразно фрагмент тексту від слів І раптом я зрозумів увесь жах свого становища й до кінця розділу. Намагайся передати відчуття персонажа, його емоційний стан
(читає уривок) І раптом я зрозумів увесь жах свого становища. Я висів на електричній дротині майже під самісінькою стелею у затопленій хаті, а вода все прибувала. Відчував, що втрачаю сили, ковтаю воду і захлинаюся. Охопив невимовний жах. Невже це кінець?! Не хочу! Не хочу! Не xo…о…о!
Як думаєш, приймаючи рішення, варто радитися з дорослими чи ні? Чому?
На мою думку, радитися з дорослими варто, бо вони мають більший життєвий досвід і можуть попередити про можливі небезпеки та наслідки. Але іноді потрібно діяти самостійно, якщо цього вимагає ситуація. Тому все залежить від конкретних обставин.