1. У власному селі хлопці хотіли збудувати:
- метро;
2. Ім’я свого друга Павлуша порівнював:
- з островом;
3. Манюня — це:
- свиня;
4. Кому з хлопців випала роль бути фараоном?
- Павлуші.
5. Він був баштанник і не міг допустити, щоб кавун упав на землю й розбився:
- дід Салимон;
6. Упізнай героя. Пригадай епізод, звідки взято фрагмент.
*Обличчя в нього сіре й плямисте, як торішнє листя. Губи тонкі й так стулені, мов у роті вода. Очі без вій, круглі й нерухомі, як у півня. Через оті очі здавалося, ніби дід навіки чимось здивований. - Дід Варава*
*Він раз у раз міняв тактику: то підходив до корови потихеньку і несподівано бив килимком, то підскакував з розгону, то набігав збоку - Ява*
*Він чогось не любив, як ми крали кавуни з баштана. Він любив, щоб ми просили. А ми не любили просити… Воно не так смачно. - Дід Салимон*
Дружба! Велике це слово — дружба! Може, найбільше з усіх слів людських. Заради дружби люди йдуть на тортури, сідають у тюрму, навіть життя віддають… - Павлуша
*Він щодня чистив зуби, робив зарядку й узагалі був свиня. Словом, він був те, що називається зразковий учень: учився на самі п’ятірки, поводився в школі бездоганно, не бешкетував, не бив вікон, не вмочав косу дівчинки, що сидить попереду, у чорнило, не підпалював на уроці «жабку» з кінострічки. І цим дуже всіх нас підводив. - Степан Карафолька*
7. Що утверджує повість, а що засуджує? Запиши стисло основну думку повісті
Повість “Тореадори з Васюківки” прославляє дружбу, винахідливість та прагнення знань і нових відкриттів серед дітей. Автор показує, що діти здатні об’єднуватися задля реалізації спільного проекту, а їхній ентузіазм і віра у себе можуть надихати навіть дорослих.
Водночас Всеволод Нестайко засуджує брехню, лінощі, безвідповідальність та недбалість серед дітей. Письменник демонструє, що така поведінка призводить до проблем і не приносить нічого доброго.
Отже, головна думка полягає в тому, що кожна розпочата справа має ґрунтуватися на організованості, цілеспрямованості та доведенні до логічного завершення.
8. Літературознавча експертиза. Визнач, за якими ознаками твір «Тореадори з Васюківки» належить до жанру пригодницької повісті. Запиши висновок трьома реченнями в зошит
Повість “Тореадори з Васюківки” належить до жанру пригодницької прози, адже провідну роль в ній відіграють захопливі події та випробування, з якими стикаються головні герої. Їхні дії сповнені ризику та непередбачуваності, що створює атмосферу напруженості й тримає читача в постійній зацікавленості. Окрім цього, у творі наявний мотив відкриття нового, невідомого - ознака, типова саме для пригодницьких повістей.
Герої переживають неймовірні пригоди, долають труднощі та загрози. Їхні вчинки імпульсивні, повні ризику. Сюжет розгортається динамічно, повен несподіваних поворотів, що тримає увагу читача. Також присутня загадковість та інтрига навколо наукового відкриття. Усього цього достатньо, аби віднести твір саме до жанру пригодницької прози.
9. Гра «Таємнича скринька». Вибери одне із зображень, пригадай епізод, пов’язаний із цим предметом, і перекажи його.
Рожевий капелюх, човен, кавуни, макулатура
10. Поміркуй, яким буде майбутнє Яви й Павлуші. Склади невелику розповідь про це, зважаючи на вдачу хлопців
Ось спроба переписати текст, уникаючи прямих запозичень:
На мою думку, Ява та Павлуша матимуть плідне й успішне майбутнє. З огляду на рішучість та кмітливість Яви, він цілком може стати винахідником чи інженером, який створюватиме корисні новації для полегшення повсякденного життя людей.
Павлуша, як надійний помічник Яви, що завжди підтримував усі його починання, можливо обере шлях керівника чи менеджера. Він зможе реалізувати свій природний талант - організовувати колектив та налагоджувати командну роботу.
11. Уяви, що Ява або Павлуша — блогери. Чи відрізнялися б тоді їхні розповіді? Якщо так, то як саме? Добери малюнки й склади розповідь для соцмереж про одну їхню пригоду.
Ось уявна розповідь Яви та Павлуші як блогерів про їхню пригоду в Києві:
Пост Яви в Instagram:
фото Яви на фоні пам’ятника засновникам Києва
Привіт, друзі! Сьогодні я приїхав до Києва зі своїм класним другом Павлушею. Ми тут у такій крутій справі - шукаємо одного актора. Поки що безрезультатно.
Але місто просто чудове! Стільки пам’яток, музеїв і цікавих місць!
фото на фоні Софії Київської
Ось ми біля Софійського собору. Які гарні бані!
фото з морозивом
А морозиво тут просто обожнюю! Вже з’їв три порції)))
фото з каруселі
Ще каталися на каруселях в парку. Круто!
Отже, подорожую Києвом і насолоджуюся канікулами. Чекаю ваших коментарів та лайків!
Пост Павлуші у Facebook:
Друзі, в нас з Явою неймовірні пригоди в Києві. Спочатку ми вистежували підозрілих типів, які, можливо, замислили якусь темну справу. Потім загубилися в метро і нас оголосили по радіо як зниклих безвісти. А ще ми ледь не втопилися в Дніпрі, рятуючи п’яного чоловіка.
Це були дуже напружені хвилини. Я відчував справжній жах, коли бачив як той чоловік, захлинаючись, тоне в річці. Але, на щастя, його вдалося врятувати.
Також ми потрапили в театр на виставу про Червону Шапочку. Було дуже цікаво спостерігати за акторами та декораціями з-за лаштунків.
Отже, наша мандрівка Києвом виявилася сповнена пригод та несподіванок. Але не дарма кажуть, що подорож розширює світогляд)) Чекаю ваших коментарів!
Я уявляю, що Ява розповідав би про позитивні сторони поїздки, про розваги та цікаві місця, а Павлуша - про пригоди та небезпеки. Ява фокусувався б на собі та своїх враженнях, а Павлуша - на подіях.
12. «Шість капелюхів мислення».
Пригадайте усю важливу інформацію про повість «Тореадори з Васюківки» як художній твір. Презентуйте інформацію у вигляді мапи знань
Мапа знань про повість “Тореадори з Васюківки” як художній твір:
Авторство:
- Автор: Всеволод Нестайко
- Жанр: Дитяча література / Повість-пригода
- Видання: Перше видання в 1964 році
Головні герої:
- Ява (Іван Рень)
- Павлуша (Павло Завгородній)
Сюжет:
- Пригоди двох друзів у рідному селі Васюківка
- Вчинки, що демонструють дитячу винахідливість та сміливість
- Теми дружби, відповідальності, першого кохання
Тематика:
- Дитяча безпосередність та енергія
- Відносини з дорослими
- Сільське життя
Мова та стиль:
- Гумористичний стиль
- Жива, насичена мова
- Описи природи та повсякденного життя
Вплив та значення:
- Любов читачів різних поколінь
- Важливість дружби та взаємодопомоги
- Виховання доброти та справедливості
Адаптації:
- Театральні постановки
- Аудіоверсії
Назвіть позитивні вчинки Яви й Павлуші. Складіть сенкани до їхньої характеристики, послуговуючись лише гарними вчинками героїв
Позитивні вчинки Яви та Павлуші:
Ява:
- Сміливість у врятуванні людей під час повені
- Винахідливість у розв’язанні проблем
- Лояльність до друга
Сенкан до характеристики Яви:
Сміливий
Винахідливий, розумний
Відданий Павлуші
Рятівник в біді
Герой
Павлуша:
- Щирість і відвертість у стосунках з друзями
- Небайдужість до чужої біди
- Турбота про близьких
Сенкан до характеристики Павлуші:
Щирий
Відкритий, добрий
Турботливий друг
Не залишає в біді
Самовідданий
Вчинки головних персонажів, які викликають осуд:
Ява:
- Бездумність і необачність в пригодах
- Неслухняність старшим
- Невміння визнати помилку
Пригадайте вчинки головних персонажів, які викликають осуд. За допомогою техніки «Гронування» запишіть ті риси вдачі, яких варто позбутися хлопчикам
Гронування (ризи вдачі Яви):
- Необачність
- Імпульсивність
- Упертість
Гронування (ризи вдачі Павлуші):
- Чванливість
- Зарозумілість
- Нечутливість
Згадайте епізоди повісті, які викликали сильні емоції. Прокоментуйте свої враження. Напишіть есе «Чи легко бути героєм?»
- Пригода з метро під свинарником - здивування та сміх.
- Бій биків - азарт та тривога.
- Врятування цуцика Собакевича - співчуття та тепло.
- Епізод з фотографуванням привида - інтрига та хвилювання.
- Події під час повені - напруга та захоплення відвагою.
Есе “Чи легко бути героєм?“:
Бути героєм - це не просто здійснити вчинок, який викликає захоплення. Це стояти на захисті своїх ідеалів, друзів, близьких, навіть коли це загрожує власній безпеці. У повісті “Тореадори з Васюківки” Ява і Павлуша демонструють, що героїзм - це не лише великі вчинки, але й маленькі добрі справи, виконані з чистим серцем.
Уявіть ситуацію, що Ява й Павлуша стали дорослими. Поміркуйте, яку професію обрав би кожен із них, як склалося б їхнє майбутнє. Підготуйте про це комікси чи колаж малюнків
Професії Яви та Павлуші у дорослому житті:
- Ява міг би стати рятувальником або пожежником, оскільки виявив велику відвагу та бажання допомагати іншим в небезпеці.
- Павлуша, з його любов’ю до мистецтва, міг би обрати професію художника або дизайнера.
Зважаючи на благородні наміри нерозлучних друзів Яви й Павлуші, поміркуйте, чому хлопці часто потрапляли в халепу. Порадьте їм, що треба робити, щоб усе задумане збувалося. Напишіть поради на зелених стікерах і прикріпіть до «Дерева рішень».
Поради Яві й Павлуші на “Дереві рішень”:
- Плануйте свої пригоди заздалегідь і обговорюйте їх з дорослими.
- Вірте у свої сили, але будьте обережні та не ризикуйте даремно.
- Вчіться на своїх помилках і не бійтеся просити про допомогу.
- Завжди залишайтеся вірними друзями і підтримуйте один одного.