Софія Мудрагелівна пропонує
Ці прислів’я присвячені темі дружби, згоди та взаєморозуміння між людьми.
Перше прислів’я “Згода будує, а незгода руйнує” говорить, що коли люди живуть у злагоді та порозумінні, вони можуть багато чого побудувати разом. А сварки та конфлікти, навпаки, руйнують стосунки.
Друге прислів’я “Де згода панує, там і горе танцює” теж свідчить, що згода та єдність допомагають долати труднощі. Разом легше пережити горе.
Третє прислів’я “Лихий доброго псує” означає, що погана, негативна людина може негативно впливати й на добру людину. Тому важливо обирати коло друзів, щоб вони підтримували один одного на шляху добра.
Четверте прислів’я “Щоб пізнати людину, треба з нею пуд солі з’їсти” вказує, що для того, щоб дійсно добре зрозуміти іншу людину та налагодити міцні стосунки, потрібен час і досвід спільного життя.
Останнє прислів’я “Друзі пізнаються в біді” означає, що справжніх друзів видно у скрутний час, коли потрібна підтримка. Хто допомагає і підтримує в біді — той і є справжній друг.
Отже, усі ці прислів’я об’єднує тема дружби, єдності, згоди та взаєморозуміння між людьми. Вони підкреслюють важливість цих речей для побудови міцних стосунків.
Поміркуй над прочитаним. Сторінка 139
1. Чому уявні пригоди друзів розпочинаються чи то ввечері, чи то вночі?
Уявні пригоди друзів розпочинаються ввечері чи вночі, щоб створити атмосферу таємничості, напруження, очікування незвичайних подій.
2. Поясни фразу Лесина: «На серці урочисто й трохи лячно»
Фраза “На серці урочисто й трохи лячно” означає, що Лесик відчуває хвилювання, піднесеність від очікування чогось важливого, але водночас і тривогу, неспокій перед невідомим.
3. Що ти знаєш про Олімп та олімпійських богів, зокрема про Прометея та його подвиги? Заради кого вони були здійснені?
Олімп — гора, за міфами стародавніх греків, де мешкали боги. Прометей викрав для людей вогонь у Зевса і приніс його на землю, за що був покараний — прикутий до скелі, де орел видзьобував його печінку. Вчинок Прометея був здійснений заради людей.
4. Який зміст вкладають шестикласники у слово «педабоги»? Чи можна його вважати жартівливим? А серйозним? Обґрунтуй свою думку
“Педабоги” - жартівлива назва вчителів, які уявилися героям у вигляді олімпійських богів. Можна вважати це і жартом, і серйозним — адже в такому вигляді вчителі уособлюють могутність, владу.
5. Як ти ставишся до негативних характеристик, які дають учням учителі? Чи існує в реальності ідеальний учень/ідеальна учениця? Чи є такий/така у твоєму класі?
Негативні характеристики занадто перебільшені. Ідеального учня не існує, але більшість дітей поводяться краще, ніж їх змальовано. У моєму класі теж є гарні учні.
6. Пофантазуй, що могли відчувати герої, потрапивши в доісторичні часи. Назви емоції, які вирували в них. А що б відчував/відчувала в такій ситуації ти?
Герої могли відчувати жах, розгубленість, страх, спантеличення. А я був би приголомшений і наляканий.
7. Запиши в робочий зошит слова, які використав автор для опису життя первісної людини. Поясни їх зміст. За потреби звернись до мережі Інтернет або словника іншомовних слів
Слова: рамапітеки, австралопітеки, архантропи, палеоантропи, гомініди. Вони означають різні види первісних людей (предків homo sapiens).
8. Який історичний час приваблює тебе? Що ти хотів би/хотіла б там побачити?
Мене цікавить час Київської Русі — хотів би побачити побут, звичаї, князів, воїнів тієї епохи.
9. Прокоментуй слова Афродіти Михайлівни: «Читати — сама ж насолода. Та хіба примусиш узятися за книжку. Як фільм є, то ще хоч сюжет сяк-так переказати можуть, а як фільму нема — все, глухонімі. Ох, ще цей телевізор! Як він нам заважає!» Зауваж, що твір В. Нестайко написав у 1986 році. Поміркуй, як сьогодні школярі ставляться до читання художньої літератури. Чому віддають перевагу — книгам чи комп’ютерним іграм? Чи правильно це?
Слова вчительки справедливі й в наш час — багато учнів воліють фільми й відеоігри, а не читання. Але книги розвивають уяву та мислення краще, тому читати треба обов’язково.
10. Який епізод у цьому розділі найнапруженіший? Перекажи його
Найнапруженіший епізод — коли хлопці почули невідомі звуки з хащів і злякалися, що то може бути небезпечний звір.
11. Знайди в тексті гумористичні епізоди. Чи сподобалися вони тобі? Чи доречні вони у фантастичних пригодах?
Гумористичні епізоди — коли вчителі переодяглися на кшталт олімпійських богів, коли Лесик заспокоював немовля-предка. Так, вони доречні, розряджають атмосферу.
12. Як можуть далі розгортатися події? Чому ти так думаєш?
На мою думку, далі друзі зустрінуть інших первісних людей і разом долатимуть труднощі виживання в доісторичному світі, можливо, стануть свідками якихось пригод чи небезпек.
Домашнє завдання (два завдання на вибір)
1. Умовно поділи розділ на дві частини. Дай кожній заголовок. Перекажи вголос одну частину стисло, а іншу — докладно (на власний вибір)
Надзвичайна педрада Заголовок: “Педабоги на Олімпі”
Стислий переказ: Учнів викликали на надзвичайну педраду, де зібралися вчителі, переодягнені на зразок давньогрецьких богів. Вони скаржаться на погану поведінку та ставлення учнів до навчання. За пропозицією директора-Зевса ухвалюють жорстоке покарання для дітей і забирають у них вогонь.
Пригоди у доісторичному лісі Заголовок: “Печерні люди”
Докладний переказ: Опинившись у доісторичному лісі, Лесик і Жора усвідомили катастрофу — вони повернулися на багато мільйонів років назад і мусять виживати в печерний час. Хлопці вирішують залізти на дерево, щоб роздивитися місцевість. Там вони чують плач немовляти-предка в дуплі й намагаються його заспокоїти. Але з хащів долинають звуки, схожі на рикання звірів, Лесик і Жора із жахом тікають геть.
2. Постав до прочитаного розділу по одному запитанню різного виду. Дай усно відповіді на них
Запитання різних видів:
Пояснювальне: Чому вчителів назвали педабогами? (Тому, що вони були переодягнені та поводилися на зразок давньогрецьких богів з Олімпу)
Оцінносте: Як ви вважаєте, чи доцільно було так суворо карати учнів, позбавляючи їх благ цивілізації?
Відповідь: На мою думку, ні, адже покарання занадто жорстоке.
Творче: Уявіть, що ви теж опинилися в доісторичному лісі. Як би ви там поводилися? Що робили б?
Відповідь: Я б дуже злякався і не знав би що робити. Намагався б знайти їжу, якусь зброю для захисту і шукав би, як повернутися додому.
Поміркуй над прочитаним. Сторінка 145
1. Як змальовано у цьому розділі пейзаж? Які деталі тебе вразили? Чому?
У цьому розділі змальовано пейзаж первісного степу — з високою травою, величезними будяками та іншою рослинністю. Вражають деталі про те, як свистить вітер, стрибають табуни диких тварин. Це створює атмосферу дикої первісної природи.
2. Які знання і вміння демонструє Жора? Як вони його характеризують?
Жора демонструє глибокі знання про доісторичні часи — розповідає про фороракосів, мастодонтів. Це свідчить, що він багато читає, цікавиться історією.
3. Чи потрапляв/потрапляла ти в екстремальну ситуацію? Як шукав/шукала вихід із неї? Що, на твою думку, важливо зберігати за таких обставин?
Особиста відповідь.
4. Усно опиши емоційний стан Лесика і Жори. Бриніння сліз у голосі Жори — це ознака слабкості?
Лесик і Жора переживають відчай, розпач через холод, голод і відсутність порятунку. Бриніння сліз — це прояв глибоких переживань, а не слабкості.
5. Як друзі дізналися, що таке життя без вогню?
Вони зрозуміли, що означає життя без вогню, коли їм стало дуже холодно після дощу і вітру. Вогонь дав би їм тепло і порятунок.
6. Проаналізуй діалог Жори й Лесика:
Діалог характеризує друзів як обережних, розсудливих людей, які усвідомлюють небезпеку і цінують життя.
7. Поясни значення висловів «хапати дрижаки», «ніхто руку не подасть»
“Хапати дрижаки” - сильно дрижати, трястися від холоду. “Ніхто руку не подасть” - ніхто не допоможе, не врятує.
8. Який епізод у цьому розділі найнапруженіший? Перекажи його
Найнапруженіший епізод — коли хлопці потрапили у яр і не бачили жодної надії на порятунок. Вони зневірилися і ледь не заплакали, але раптом почули голос Агашкіна.
Домашнє завдання
1. У робочому зошиті намалюй інтелектуальну карту до змісту цього розділу
Ось можлива інтелектуальна карта до змісту розділу:
- Місце дії — первісний степ
- Персонажі
- Лесик
- Жора
- Події
- Пошуки їжі
- Зустріч з мастодонтом
- Дощ і холод
- Втеча і падіння в яр
- Зустріч з Агашкіним
2. Постав по одному запитанню різного виду за змістом розділу. Усно дай відповіді на них
- Пізнавальне: Які тварини мешкали в первісному степу?
- Оцінне: Чому Лесик відмовився шукати їжу серед трав?
- Творче: Як би ти вчинив на місці Лесика і Жори, щоб зігрітися?
3. Як можуть далі розгортатися події? Чому ти так думаєш? Прочитай продовження і перевір свої припущення
Можливо, Агашкін якось допоможе хлопцям вибратися з яру або зігріє їх. Адже він теж опинився там, отже, може знати вихід. Потрібно прочитати продовження, щоб перевірити це припущення.
Поміркуй над прочитаним. Сторінка 153
1. Чому Вася Агашкін використовує у своєму мовленні слова «чілдрени», «капець»? Як це його характеризує? Чи варто вживати слово «капець»? Чи не засмічує воно мову? Обговори це питання з однокласниками/однокласницями
Агашкін використовує сленгові слова “чілдрени”, “капець”, щоб здаватися “крутим” та цікавим. Це характеризує його як людину, котра прагне привернути до себе увагу. Вживання сленгу може засмічувати мову, варто обмежувати його і пояснювати негативний вплив.
2. Проаналізуй розповідь Агашкіна від слів «Ой, чілдрени» до «Такої боротьби з природою, як я, ніхто, мабуть, не переживав». Чому школяр наголошує на своїй винятковості?
Агашкін наголошує на своїй винятковості, щоб виділитися, завоювати повагу та захоплення слухачів.
3. Що вигадав Агашкін, щоб урятуватися з болота? Як ти до цього ставишся? Якою була б твоя поведінка у схожій ситуації?
Агашкін вдав, ніби він плазун, щоб обдурити земноводних. Це кмітливо, але й ризиковано. Я б намагався/намагалася знайти безпечніший вихід.
4. Знання з яких предметів мали виявити герої, щоб вижити в невідомому середовищі? У робочому зошиті накресли таблицю, у правій колонці напиши назву предмета, у лівій — потрібні знання з нього. Доповнюй таблицю, читаючи наступні розділи.
5. Проаналізуй діалог:
Хлопці усвідомили, що якби уважніше вчилися, то зараз знали б, як вижити та зігрітися. Це добрий урок для нас.
6. Хто із хлопців має кращі знання? Підтвердь свою відповідь цитатами з тексту
Жора має кращі технічні знання, Агашкін розуміє це і розраховує саме на нього.
7. За яких обставин зник Жора? Якою була реакція Лесика й Агашкіна?
Жору змило доісторичною зливою, Лесик і Агашкін сумували, але нічого не могли вдіяти.
8. Чому Жора називає Лесика зрадником? Чи справедливо це?
Жора вважає, що Лесик мав би кинутися його рятувати. Це емоційно, але нереально.
9. Поясни значення виразу «пропасти ні за цапову душу». Склади з ним речення
Вираз означає “пропасти остаточно, безслідно”. Речення: Якби вони не взяли їжі в похід, то б пропали там ні за цапову душу.
10. Яка поведінка трійці в доісторичні часи? Чи впливають обставини на поведінку людини? Чи може людина виправитися? Що для цього потрібно?
Трійця виявила свою агресивну натуру. Обставини впливають, але людина може змінитися, якщо захоче.
11. Який епізод у цьому розділі найнапруженіший? Перекажи його
Найнапруженіший момент — коли Жору змило потоком та він зник. Можна детально переказати цей епізод.
Домашнє завдання
1. У робочому зошиті намалюй інтелектуальну карту до змісту цього розділу
Можна створити інтелект-карту, де в центрі буде назва розділу “Пригоди Агашкіна”. Від неї відходитимуть гілки з ключовими подіями та персонажами: Агашкін опиняється в болоті, рятується завдяки ящірці, зустрічає мамонта, потрапляє в яр, знаходить Лесика та Жору, Жору змиває доісторична злива, Лесик та Агашкін йдуть до лісу і бачать мавп Довгого, Злюкіна та Малявку.
2. Постав по одному запитанню різного виду за змістом розділу. Усно дай відповіді на них
Можна поставити, наприклад, такі запитання і дати на них відповіді:
- Що трапилося з Жорою і як на це відреагували Лесик та Агашкін? (Його змила раптова злива в яру, хлопці сумували, але нічого не могли вдіяти)
- Чому Агашкін вважає, що пережив боротьбу з природою? (Бо ледь вибрався з болота, зустрів мамонта, опинився в яру)
- Як Лесик та Агашкін намагалися зігрітися? (Шукали в лісі захист від вітру та дощу)
3. Як можуть далі розгортатися події? Чому ти так думаєш? Прочитай продовження повісті й перевір свої припущення
Можливо, Жора вибереться з потоку чи Лесик з Агашкіним його знайдуть. А може, Довгий, Злюкін та Малявка якось допоможуть хлопцям або навпаки нашкодять. Прочитавши далі, можна перевірити ці здогадки.
Поміркуй над прочитаним. Сторінка 159
1. Чому Агашкін біжить не першим? Як це його характеризує?
Агашкін не біжить першим, бо чекає, щоб хтось інший пішов першим і наразився на небезпеку. Це характеризує його як боягуза, який намагається уникнути ризику.
2. Поясни значення виразу «два чоботи — пара». Склади з ним речення.
Цей вираз означає двоє абсолютно однакових, схожих людей. Речення: Ми з товаришем — два чоботи, пара, думаємо і поводимося однаково.
3. Що має на увазі Лесик, коли говорить: «Ну Агашкін! Навіть тут грає п’єсу».
Лесик має на увазі, що навіть у такій екстремальній ситуації Агашкін продовжує прикидатися, удавати, грати якусь роль, замість того, щоб бути щирим.
4. Прочитай розповідь Жори про пригоди в яру. Запропонуй свою версію цих подій.
Я думаю, Жорі вдалося вчепитися за якийсь корінь чи гілку на схилі яру і врятуватися від падіння. Потім він плутаючи стежками лісу, намагався знайти друзів. Мабуть, йому довелося пережити ще чимало пригод, поки він їх зустрів.
5. Чи погоджуєшся ти з думкою: «Що не кажи, утрьох — це не вдвох, утрьох завжди веселіше». Чому?
Так, я погоджуюся з цією думкою. Коли вас троє, завжди цікавіше, більше ідей, планів. До того ж разом легше долати труднощі й небезпеку.
6. Знайди в тексті гумор. Як він характеризує Лесика-оповідача?
Гумор проявляється в описі думок Лесика про те, як зародилася легка атлетика — через погоню хижаків за первісними людьми. Це показує, що Лесик вміє жартувати навіть в екстремальній ситуації.
7. Чи правильне рішення ухвалили хлопці щодо порятунку трійці? Як учинив би/учинила б ти?
На мою думку, хлопці вчинили правильно, що вирішили повернутися і допомогти однокласникам. Адже це було небезпечно для їхнього життя. Я вчинила б так само.
8. Чому заплакав Агашкін? Він був щирим у своїх почуттях чи знову «грав п’єсу»?
Агашкін заплакав від розпачу, страху і втоми. Я гадаю, цього разу він був щирим у своїх переживаннях. Адже ситуація дуже складна і небезпечна.
9. Поясни, як ти розумієш вираз «через слабкість своя людина і стала людиною».
Це означає, що саме тому, що людина фізично слабша за тварин, вона мусила розвинути свій розум і винахідливість, аби вижити й перемогти сильніших хижаків. Так людина стала людиною.
10. Чому, на думку Лесика, первісні люди нещасні? А сучасна людина щаслива? Адже вона віддалилася від природи.
На думку Лесика, первісні люди нещасні, бо постійно зазнають фізичних страждань — холоду, голоду, небезпеки. А сучасна людина має комфорт і безпеку. Хоча вона й віддалилася від природи, але зате отримала цивілізаційні блага.
11. Який епізод у цьому розділі найнапруженіший? Перекажи його.
Найнапруженіший епізод — це момент, коли хлопці побачили печерного ведмедя. Вони кинулися тікати з усіх сил і вже ледь живі впали на землю, але, на щастя, ведмідь не став їх переслідувати.
Домашнє завдання
1. У робочому зошиті намалюй інтелектуальну карту до змісту цього розділу.
На цій карті візуально представлено ключові події та персонажів розділу, а також показані зв’язки між ними.
У центрі — головні герої повісті — Лесик, Жора та Агашкін. Навколо них — основні події розділу:
- втеча хлопців від хижака
- порятунок мавп з ями
- загублення дороги
- зустріч з печерним ведмедем
- повернення Жори
Також на карті позначено інших персонажів, що фігурують у розділі: мавпи-однокласники та хижаки (шаблезубий тигр, ведмідь).
Стрілками показано причинно-наслідкові зв’язки між подіями.
Така інтелектуальна карта допомагає краще зрозуміти зміст прочитаного і запам’ятати основні моменти.
2. Постав по одному запитанню різного виду за змістом розділу. Усно дай відповіді на них
Запитання на розуміння змісту: Чому хлопці не могли відразу знайти дорогу назад до ями з мавпами?
Відповідь: Бо втратили орієнтацію в лісі й потрапили в незнайому місцину.
Запитання на аналіз: Які риси характеру Агашкіна проявляються в цьому розділі?
Відповідь: Боягузтво, егоїзм, схильність до перебільшень і “гри”.
Творче запитання: Якби ти опинився на місці Лесика, як би поводився в цій ситуації?
Відповідь: Я б намагався заспокоїти Агашкіна і разом з Жорою знайти вихід з цієї скрутної ситуації. Мабуть, спробував би розвести багаття і зігрітися.
3. Як можуть далі розгортатися події? Чому ти так думаєш? Прочитай продовження повісті й перевір свої припущення
Я припускаю, що Лесик з друзями якось виберуться з первісного лісу і повернуться додому. Можливо, доведеться пережити ще чимало пригод і небезпек. Але в кінці їм таки вдасться повернутися в сучасний світ. Я так думаю, адже це пригодницька повість, а в таких творах зазвичай щасливий кінець.
Поміркуй над прочитаним. Сторінка 164
Питання теж включай у відповідь
1. Яка роль учителів у порятунку Прометея Гавриловича?
Учителі географії та праці допомогли хлопцям знайти шлях до місця ув’язнення Прометея та побудувати пліт для подорожі.
2. Хто плавав на плотах «Тігріс» і «Кон-Тікі»? Знайди інформацію про це в мережі Інтернет. Хлопці назвали свій пліт «Шаблезубий тігріс». Поясни цю назву. А яку запропонував би/запропонувала б ти?
На плотах “Тігріс” і “Кон-Тікі” подорожували норвезькі мандрівники Тур Хеєрдал та його команда. “Шаблезубий тігріс” - гумористична назва, що відсилає до первісних часів. Я б назвав пліт “Перун” або “Сварог” на честь слов’янських богів.
3. Що означає звільнення Прометея Гавриловича?
Звільнення Прометея символізує перемогу людського розуму, знань і доброти над темрявою невігластва.
4. Пригадай міф про Прометея. Яка різниця між його закінченням та фіналом повісті? Чому?
На відміну від міфу, в повісті Прометей звільняється за допомогою друзів, а не Геракла. Це підкреслює силу дружби, взаємодопомоги та оптимістичний фінал.
5. Як поставився Прометей Гаврилович до орла? Чому? Як це характеризує цю людину?
Прометей поставився до орла з розумінням, адже той лише виконував свою роль за міфом і не мав людського розуму. Це демонструє гуманність Прометея.
6. Що б сталося із сучасним світом, якби він здичавів?
Якби людство здичавіло, то зникли б усі здобутки цивілізації, наука, культура. Люди жили б як первісні племена.
7. Чи бувають дива в реальному житті? Які саме?
Дива в реальному житті бувають не такі фантастичні, але теж дивовижні — наприклад, дива людської дружби, взаємодопомоги, самопожертви.
8. Як ти ставишся до фантазій головного героя? Свою відповідь обґрунтуй
Фантазії головного героя захоплюючі, вони дозволяють уявити пригодницьку історію в первісному світі. Головне, щоб він не забував про реальне життя.
9. Назви дві-три основні риси Лесика та Жори. Який із героїв тобі найбільше сподобався? Чому?
Лесик — фантазер, романтик, оптиміст. Жора — розсудливий, практичний. Мені більше подобався Лесик за яскраву уяву та ентузіазм.
10. Як ти оцінюєш поведінку Агашкіна? Які риси в нього позитивні, а які — ні? Відповідь підтвердь епізодами з тексту
Агашкін егоїстичний, уникає роботи, але іноді проявляє сміливість. Позитивною рисою є те, що він не кинув друзів у біді.
11. Уяви, що Прометей потрапив у наш час. Який подвиг для сучасного людства він міг би здійснити?
Прометей міг би винайти екологічно чисте джерело енергії, щоб врятувати планету.
12. Який епізод у цьому розділі найнапруженіший? Перекажи його
Найнапруженіший епізод — сутичка з орлом та звільнення Прометея за допомогою каменюк. Прометей дякує хлопцям, орел полетів геть.
13. Визнач тему та головну думку прочитаного фрагмента повісті
Тема — сила дружби, взаємодопомоги та фантазії.
Головна думка — разом можна подолати будь-які труднощі, навіть у фантазіях.
14. Які прислів’я, наведені на початку розділу, відповідають твору В. Нестайка?
Підходять прислів’я “Де три козаки — там дві громади, а де один — там і паную”, “За дружбою йди, а життям ризикни” тощо. Вони відображають теми повісті.
Домашнє завдання (на вибір)
1. Напиши мініатюру (шість — вісім речень) на тему «Кого називають Прометеями?»
Прометеями називають людей мужніх і самовідданих, здатних на подвиг заради інших. Вони несуть світло знань у темряву неуцтва, розпалюють вогонь надії в людських серцях. Прометеї йдуть назустріч біді й несправедливості, аби полегшити чуже горе. Їх не лякають труднощі, бо вони вірять: доки горить полум’я в душі, доти живе людина. Так Прометеї творять людський світ – світ добра, милосердя й краси.
2. Поясни письмово думку В. Нестайка: «Дитяча дружба — це щастя. Якщо це вірна дружба, вона зберігається на все життя»
Василь Нестайко вважає, що дитяча дружба — це велике щастя в житті. Коли друзі щирі один до одного, довіряють, допомагають у скруті, то їхні стосунки зберігаються назавжди. Така міцна основа, закладена в дитинстві, дозволяє людям пронести вірність і тепло дружби крізь все життя, попри відстань і час. Адже справжні друзі пам’ятають один про одного завжди
Твої літературні проєкти
Створи презентацію «Всеволод Нестайко — основоположник українського детективу для дітей».
Ось ключові моменти, які варто висвітлити у презентації “Всеволод Нестайко — основоположник українського детективу для дітей”:
Слайд 1. Титульний. Всеволод Нестайко — основоположник українського детективу для дітей.
Слайд 2. Коротка біографія Нестайка. Роки життя, освіта, літературна діяльність.
Слайд 3. Популярні твори Нестайка в жанрі детективу. Зокрема “Незнайомець з тринадцятої квартири”, “Слідство триває”, “Таємничий голос за спиною”.
Слайд 4. Особливості детективів Нестайка: гумор, динамічність сюжету, яскраві персонажі, цікаві загадки.
Слайд 5. Вплив творів Нестайка на розвиток української дитячої літератури. Закріплення популярності жанру пригодницько-детективного роману серед юних читачів.
Слайд 6. Екранізації творів Нестайка, зокрема фільм “Тореадори з Васюківки” (поєднання детективних і пригодницьких елементів).
Слайд 7. Підсумки. Нестайко заклав основи українського детективу для дітей, визначив його специфіку та найбільш вдалі форми. Його твори залишаються популярними й в наші дні.