1. Визнач дві провідні думки у творі. Відповідаючи, наводь цитати на підтвердження своєї думки.
Перша провідна думка: Материнська любов і турбота є найважливішими для дитини. Це підтверджується рядками: “Материнська добра ласка в неї за плечима” та “За тобою завше будуть мандрувати / Очі материнські і білява хата”.
Друга провідна думка: Батьківщину не можна вибрати, її треба любити. Це видно з рядків: “Вибрати не можна тільки Батьківщину” та “Можна все на світі вибирати, сину, / Вибрати не можна тільки Батьківщину”.
2. Як автор змальовує казковий дивосвіт у першій частині поезії?
У першій частині поезії автор змальовує казковий дивосвіт за допомогою фантастичних образів: “лебеді рожеві”, “зорі сургучеві”, “казка сивими очима”.
3. Поясни символічний зміст образу лебедів на початку вірша.
Лебеді на початку вірша символізують мрії, надії та материнську любов. Вони “припливають до колиски”, ніби оберігаючи дитину та приносячи їй гарні сни.
4. Які мовні засоби автор використовує для створення чарівної казки дитинства?
Для створення чарівної казки дитинства автор використовує епітети (“рожеві лебеді”, “сургучеві зорі”, “сиві очі”), метафори (“сиплють ночі у лимани зорі”) та персоніфікацію (“заглядає в шибу казка”).
5. Чи з однаковою інтонацією ти читатимеш два перші та третій двовірші? Свою думку доведи.
Ні, я читатиму їх з різною інтонацією. Перші два двовірші описують казковий, спокійний світ дитинства, тому їх слід читати м’яко і мелодійно. Третій двовірш має більш динамічний характер, в ньому з’являється тривога (“Ой біжи, біжи, досадо”), тому його треба читати з більшою напругою і швидшим темпом.
6. Як у вірші розкривається мотив дороги та що він означає? Цитуй відповідні уривки.
Мотив дороги у вірші символізує життєвий шлях і дорослішання. Це видно з рядків: “Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу, / Виростуть з тобою приспані тривоги”. Дорога також означає вибір життєвого шляху: “Можеш вибирати друзів і дружину, / Вибрати не можна тільки Батьківщину”. Крім того, мотив дороги пов’язаний з ідеєю вічного зв’язку з рідним домом: “За тобою завше будуть мандрувати / Очі материнські і білява хата”.
7. Визнач засіб милозвучності, який допомагає авторові передати тривогу матері перед майбутнім дорослим життям сина.
Засіб милозвучності, який автор використовує для передачі тривоги матері, - це алітерація. У рядках “Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу, / Виростуть з тобою приспані тривоги” повторюються приголосні звуки “т”, “р” і “с”. Це створює відчуття напруженості і тривоги, яку відчуває мати, думаючи про майбутнє дорослого життя сина.
8. Які образи-символи використані в останній частині твору? Що кожен із них означає?
В останній частині твору автор використовує такі образи-символи:
- Чужі поля - символ чужини, далекої від рідного дому.
- Верби і тополі, що прийдуть з України - символ рідної землі, Батьківщини, яка завжди буде з людиною, навіть на чужині.
- Листя, що затріпоче над людиною - символ туги за рідним краєм, яка завжди супроводжуватиме людину далеко від дому.
9. Які духовні цінності автор визначає як незмінні для людини? Відповідь підтвердь цитатами.
Автор визначає Батьківщину і матір як незмінні духовні цінності для людини. Це підтверджують такі цитати:
- “Можеш вибирати друзів і дружину, / Вибрати не можна тільки Батьківщину”.
- “Можна вибрать друга і по духу брата, / Та не можна рідну матір вибирати”.
10. Які цінності ти вважаєш найважливішими для себе? Чому?
Для мене найважливішими цінностями є сім’я, друзі, чесність і доброта. Сім’я дає любов і підтримку, друзі - розуміння і допомогу. Чесність дозволяє будувати довірливі стосунки, а доброта робить світ кращим. Ці цінності допомагають бути щасливим і реалізувати себе.
11. Схарактеризуй ліричного героя твору. Який він — молодий чи літнього віку, які його переконання?
Ліричним героєм твору є мати, яка співає колискову своєму маленькому синові. Вона ще молода, сповнена мрій і надій на щасливе майбутнє дитини. Мати вірить, що попри всі випробування, син завжди пам’ятатиме про рідний дім і Батьківщину. Її головні переконання - це любов до дитини, родини й рідної землі. Вона прагне передати ці цінності синові як найважливіший духовний скарб.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
2. У зошит випиши художні засоби та поясни їх значення.
Епітети:
- “лебеді рожеві” - підкреслює казковість, ніжність образу
- “зорі сургучеві” - передає яскравість, незвичайність зірок
- “сиві очі” - вказує на мудрість, досвідченість казки
- “материнська добра ласка” - підкреслює ніжність, турботу матері
- “тихі зорі” - створює атмосферу спокою, умиротворення
- “хмільні смеркання” - передає романтичність, таємничість вечора
- “мавки чорноброві” - підкреслює привабливість, чарівність дівчат
- “хлопці чорночубі” - вказує на молодість, красу парубків
Метафори:
- “мріють крилами з туману лебеді” - створює казковий, загадковий образ
- “сиплють ночі у лимани зорі” - показує красу зоряного неба
- “заглядає в шибу казка” - персоніфікує казку, робить її живою істотою
- “виростуть з тобою приспані тривоги” - уособлює тривоги, що супроводжують дорослішання
Порівняння:
- “лебеді, як мрії” - зіставляє лебедів з мріями, підкреслюючи їх ніжність, легкість
3. У зошиті запиши аргументи до тези: поезія «Лебеді материнства» за жанром — колискова.
- Тематика: Вірш звернений до дитини, описує світ дитинства і материнську любов, що є характерним для колискових.
- Мелодійність: Використання ритмічних повторів і алітерацій створює мелодійність, яка притаманна колисковим пісням.
- Заспокійливий тон: Поезія має заспокійливий і ніжний тон, що відповідає функції колискової - заспокоїти й приспати дитину.
- Образи-символи: Лебеді, зорі й казка - це типові образи для колискових, які створюють атмосферу спокою і безпеки.