Skip to content

Тарас Шевченко. Іван Підкова - ГДЗ 6 клас Коваленко

Posted on:10 грудня 2023 р. at 00:00

Поміркуй над прочитаним

1. Знайди в мережі Інтернет інформацію про І. Підкову. Зверни увагу, що участь І. Підкови в морських походах козаків не відповідає історичним фактам. Чому Т. Шевченко вдався до такої вигадки?

Шевченко вдався до художнього вимислу, щоб показати козацьку звитягу описуючи участь Івана Підкови в морських походах козаків, оскільки хотів створити літературний образ, який символізував би боротьбу за свободу та героїзм українського народу. Це відбулося в контексті багатолітнього поневолення та боротьби за незалежність України.

2. Визнач тему та ідею твору

Тема - героїчне минуле України, слава запорозького козацтва. Ідея - незнищенність пам’яті про минулу славу.

3. Яким постає образ України у творі? Наведи дві-три цитати на підтвердження своєї думки

У творі Україна представлена як земля, яка вже втратила славу та волю, але її героїчна минуле відроджується в спогадах та оповіданнях. Два цитати, які підтверджують цю ідею: «Було колись — в Україні ревіли гармати…» «А згадаймо! Може, серце Хоч трохи спочине.»

4. Автор кілька разів повторює вислів «Було колись», вживає сполуки «козацькеє біле тіло», «високії могили». З яких творів вони запозичені? З якою метою?

Шевченко використовує сполуки «козацькеє біле тіло», «високії могили» з поеми «Запорожець за Дунаєм» Михайла Глінку. Це було зроблено для підкреслення історичної спадщини козацтва та його героїчних подвигів.

5. Т. Шевченко використав такі образи, як «запорожці», «отамани», «могила», «панове молодці», «слава», «воля». Які з них належать до фольклорних, а які — до історичних?

Образи «запорожці», «отамани», «могила», «панове молодці» відповідають історичним образам, а образи «слава» та «воля» належать до фольклорних та символічних образів.

6. Озаглав кожну частину твору. Визнач у ній ключові слова

Твір розділений на дві частини: «Було колись…» та «Чорна хмара з-за Лиману». Кожна частина має свою назву, яка вказує на ключові слова:

«Було колись…» - роздуми про минуле.

«Чорна хмара з-за Лиману» - опис походу козаків.

7. Як у творі пов’язано минуле й сучасне? Чому вони протиставлені?

Минуле пов’язане зі славою, героїзмом, волелюбністю. Сучасне - з неволею, смутком. Вони протиставлені, щоб показати втрачене але яке може стати джерелом надії на майбутнє..

8. Що символізують у творі високі могили?

Високі могили символізують героїчне минуле України, пам’ять про нього.

9. Що викликає в автора сум? А яким він бачить майбутнє України?

Сум Тараса Шевченка викликано втратою слави та волі України. Він бачить майбутнє України як відновлення слави та свободи.

10. Як поет передає динамізм розповіді про похід козаків на Царгород?

Тарас Шевченко передає динаміку розповіді за допомогою опису морського походу, руху хвиль, дій козаків та співу.

11. Яким постає образ козацького отамана? Які його визначальні чесноти?

Образ сильний, мудрий, відважний лідер. Його чесноти - хоробрість, кмітливість, волелюбність.

12. Як змальовано атмосферу козацького походу? Які почуття вона в тебе викликала?

Героїчна, піднесена атмосфера. Викликало захоплення мужністю козаків, враження спрямованості на досягнення мети та гордості за свою націю.

13. Які зорові образи використовує поет для змалювання козацького походу? Які з них тебе найбільше вразили і чому?

“Чорна хмара”, “синє море”, “хвилі, як гори”. Вразили масштабність і динаміка зображення.

Використано зорові образи, такі як «чорні уси», «чуприна», «шапка», «хвилі», «байдак», щоб передати відомості та динаміку козацького походу. Вразили образи могутнього моря та співу козаків.

15. Яким постає узагальнений образ запорожців?

Узагальнений образ запорожців постає героїчним - це сміливі, відважні воїни, які люблять свободу і готові за неї боротися.

16. Доведи, що «Іван Підкова» за жанром — поема

«Іван Підкова» за жанром є ліро-епічною поемою, оскільки в ньому поєднано ліричні роздуми Тараса Шевченка та епічні описи подій та героїв.

18. Накресли в робочому зошиті таблицю за зразком і заповни її.

Художній засібПриклад
Порівняння (не менше двох прикладів)«Кругом хвилі, як ті гори», «Високії ті могили Чорніють, як гори»
Епітети (не менше чотирьох прикладів)«Високії ті могили», «Козацькеє біле тіло», «Високії ті могили», «Синє море»
Уособлення (не менше чотирьох прикладів)«Чорна хмара з-за Лиману Небо, сонце криє.», «Синє море; вздовж байдака Знову похожає», «Ревіли гармати»
Гіпербола (не менше двох прикладів)«Чорніють, як гори», «Чорна хмара з-за Лиману Небо, сонце криє.»

Чи вплинули ці художні засоби на твоє сприйняття вірша? Як саме?

Домашнє завдання

Напиши мінітвір (шість — вісім речень) на тему «Чого учить нас історія?».

Ось мінітвір на задану тему:

Історія вчить нас багато чому. Вона показує нам, як люди жили в минулому, які помилки робили і яких успіхів досягали. З історії ми дізнаємося про важливі події та про видатних особистостей, які вплинули на хід історії.

Історія вчить нас цінувати мир і свободу, адже багато поколінь боролися за них. Вона попереджає нас не повторювати помилок минулого, бо ціна може бути дуже високою. З історії ми бачимо, що тільки разом, об’єднавши зусилля заради спільної мети, люди можуть досягти великих речей.

Отже, історія - це великий учитель, який дає нам уроки на все життя. Варто лише уважно її вивчати.

Твої літературні проєкти (на вибір)

2. Зроби презентацію на тему «Особливості навчання та самоосвіти Тараса Шевченка». Дай відповіді на запитання: чи сприяли обставини навчанню майбутнього поета? якою в нього була жага до знань? як він вивчив французьку та польську мови? як відвідував анатомічний театр, щоб стати майстерним художником?

Особливості навчання та самоосвіти Тараса Шевченка

Вступ: Тарас Шевченко, відомий український поет і митець, став символом українського духу та культури. Попри непрості життєві обставини, Шевченко зміг не тільки саморозвиватися, але й залишити помітний слід у світовій культурі.

Чи сприяли обставини навчанню майбутнього поета? Обставини життя Шевченка не сприяли його навчанню. Народившись у кріпацькій родині, він зазнав багатьох обмежень, проте це не зупинило його прагнення до знань.

Якою в нього була жага до знань? Шевченко продемонстрував надзвичайну жагу до знань. Він самостійно вивчав літературу, історію, мови та мистецтво. Його самоосвіта була результатом нестримного бажання вчитися та великої працелюбності.

Як він вивчив французьку та польську мови? Шевченко вивчив французьку та польську мови завдяки зустрічам і спілкуванню з освіченими людьми, а також самостійним заняттям. Він використовував мови для читання літературних творів, що розширило його кругозір і поглибило знання.

Як відвідував анатомічний театр, щоб стати майстерним художником? Шевченко відвідував анатомічний театр в Петербурзькій медичній академії, де мав змогу вивчати будову людського тіла. Це дало йому знання, необхідні для розуміння людської анатомії та створення реалістичних образів у живописі.

Висновок: Самоосвіта Тараса Шевченка вражає й надихає. Попри виклики, він не лише навчався сам, а й зміг зробити значний внесок у розвиток української й світової культури. Його волелюбний дух та нескореність у прагненні до знань залишаються прикладом для наслідування.