Завдання від Софії Мудрагелівни
У робочому зошиті накресли таблицю ЗХД. Заповни її першу колонку. Запиши, які твори про природу та любов до Батьківщини ти вивчав/вивчала в п’ятому класі. Які українські поети писали на ці теми? Що тобі про них відомо? У другій колонці запиши, що нового ти хочеш дізнатися, щоб відповісти на ключове запитання розділу. Коли опануєш новий матеріал, заповни третю. Проаналізуй записи другої та третьої колонок. Чи вдалося тобі знайти відповіді на свої запитання? Якщо ні, пошукай їх у мережі Інтернет або звернися за консультацією до вчительки/вчителя.
Ось таблиця з твоїми відповідями:
Знаю | Хочу дізнатися | Дізнався/Дізналася |
---|---|---|
У 5 класі ми вивчали вірші Тараса Шевченка “Садок вишневий коло хати”, “За сонцем хмаронька пливе”. Вони про красу української природи. | ||
Ще був вірш Лесі Українки “Як дитиною, бувало”. Там поетеса згадує своє дитинство на Волині, природу рідного краю. | ||
Тарас Шевченко - великий український поет, жив у 19 столітті. Писав вірші українською мовою про Україну, її історію і природу. | ||
Леся Українка теж відома українська поетеса. Жила на межі 19-20 століть. У віршах оспівувала рідну землю. | Які ще українські поети писали про природу і любов до Батьківщини? | |
Про що конкретно вони писали у своїх віршах на цю тему? | ||
Чим особливі й цікаві ці вірші? | ||
Як у них виражена любов до України та її природи? |
Софія Мудрагелівна пропонує
Прочитай скоромовки швидко й виразно. Якій темі вони присвячені? Свою відповідь обґрунтуй, спираючись на ключові слова.
Ці скоромовки присвячені темі природи, а саме життю тварин у лісі. У першій скоромовці йдеться про шишкарів - птахів, які живуть у гніздечку серед шишок. Шишкар співає, а шишкариха сидить у гнізді. Птахам не треба журитися, бо в лісі багато шишок, якими вони харчуються. Шишкар літає по лісу й носить їжу шишкарисі.
У другій скоромовці розповідається про білок, які ганяються одна за одною. Вони бігають навтік, навмання, ховаються під гілками й вистрибують на гілки. Зрозуміло, що білки дуже спритні, тому одна білка не може наздогнати іншу.
Ключові слова, які вказують на тему природи в цих скоромовках: шишкариха, шишкар, ліс, шишки, білка, гілка.
Я думаю, що поети й поетеси люблять писати про природу, бо вона дуже гарна й цікава. У природі можна побачити багато дивовижних істот і явищ, які надихають на створення віршів і оповідань.
Завдання від Софії Мудрагелівни
1. Пригадай, як називають художні твори, у яких зображено природу. Наведи приклади
Художні твори, у яких зображено природу, називають пейзажами. Це можуть бути як картини, так і вірші чи оповідання.
Наприклад, вірш Тараса Шевченка “Садок вишневий коло хати” - це пейзажна лірика, де поет описує красу української природи навесні.
Або картина Івана Шишкіна “Ранок у сосновому лісі” - це відомий пейзаж, на якому художник зобразив ведмедів у сосновому лісі.
Ще можна згадати оповідання Михайла Коцюбинського “Intermezzo”, у якому письменник майстерно передає красу літньої природи.
2. Прочитай поезії Тамари Шевченко, І. Франка, Л. Костенко і виконай завдання до них.
Тамара Шевченко. Осінь, гарна молодиця…
Осінь, гарна молодиця,
Розгулялась, веселиться,
Прикрасила все барвисто
І шипшинове намисто
Одягла собі на шию…
Та чого тільки не вміє
Осінь, щедра господиня!
Гарбузи, картоплю, дині —
Все зібрала із городу,
Не забула й про погоду:
Заховала у тумані
Сад, де яблука рум’яні.
Там, де груші соковиті,
Зранку дощиком обмиті,
Листя жовте розтрусила,
Де береться в неї сила?
Осінь, гарна молодиця…
Літо нам вже тільки сниться.
Поміркуй над прочитаним
1. Прочитай виразно вірш. Зверни увагу на його інтонацію. Як треба читати поезію: швидко чи повільно, весело чи сумно, бадьоро, жваво, енергійно чи розмірено й спокійно? Назви слова, які допомогли тобі правильно визначити інтонацію твору.
Вірш Тамари Шевченко “Осінь, гарна молодиця” треба читати повільно, розмірено й спокійно. Такі слова, як “розгулялась”, “веселиться”, “прикрасила”, “одягла”, “щедра господиня”, створюють радісний, бадьорий настрій.
2. Який настрій ліричного героя / ліричної героїні? Який настрій створила в тебе поезія Тамари Шевченко? Свою відповідь обґрунтуй
Ліричний герой захоплюється красою осені, її щедрістю та працьовитістю. Поезія створила в мене світлий, піднесений настрій. Я уявляю осінь як гарну, усміхнену жінку, яка невтомно працює, збираючи врожай і прикрашаючи все навколо яскравими барвами.
3. У робочому зошиті намалюй «хмарку слів», якими авторка створює «осінній настрій» у творі.
4. У робочий зошит випиши художні засоби і поясни їх роль у поезії
У вірші є такі художні засоби:
Епітети: гарна молодиця, щедра господиня, яблука рум’яні, груші соковиті.
Метафори: шипшинове намисто, листя жовте розтрусила.
Персоніфікація: осінь розгулялась, веселиться, прикрасила, одягла намисто, зібрала врожай.
Ці засоби допомагають створити яскравий, живий образ осені, передати захоплення ліричного героя її красою та щедрістю.
5. Якою ти уявляєш осінь — ліричну героїню вірша? Чи збігаються твої уявлення про неї зі сприйняттям поетеси Т. Шевченко та художниці Н. Старовойтової? Поясни свою думку, спираючись на твори
Мої уявлення про осінь збігаються зі сприйняттям поетеси та художниці. Осінь постає як гарна, життєрадісна жінка, яка невтомно трудиться і дарує людям свої щедрі дари.
6. З якою метою на початку й наприкінці вірша авторка повторює рядок «Осінь, гарна молодиця»?
Повтор рядка “Осінь, гарна молодиця” на початку й наприкінці вірша підкреслює захоплення ліричного героя красою осені, його бажання ще раз наголосити на її привабливості та працьовитості.
7. Прочитай пояснення про мотив у ліричному творі. Визнач мотив вірша Т. Шевченко «Осінь, гарна молодиця…».
Мотивом вірша Т. Шевченко “Осінь, гарна молодиця” є оспівування краси та щедрості осені, захоплення її невтомною працею та вмінням прикрасити все навколо яскравими барвами.
8. Опиши репродукцію картини Н. Старовойтової або намалюй ілюстрацію до вірша Т. Шевченко.
Ця репродукція зображує чарівну фантастичну сцену в стилі міфологічного символізму. На картині зображена жінка-фея або міфічна істота з крилами метелика, яка витає серед яскравих квітів та рослин. Її вбрання складається з різнокольорових шматочків тканини, прикрашених візерунками, що нагадують пелюстки квітів чи крила метеликів. Її волосся розвівається на вітрі, утворюючи химерні відтінки червоного, жовтого та помаранчевого кольорів.
На передньому плані зображені великі яскраво-червоні квіти, а навколо фантастичної істоти літають метелики та комахи, створюючи враження життєрадісності та гармонії з природою. Фон картини заповнений мрійливими краєвидами з пагорбами, деревами та сонячним світлом.
Ця робота передає атмосферу краси та злиття з природними стихіями. Вона демонструє майстерність художниці в поєднанні реалістичних елементів з фантастичними та міфологічними сюжетами, створюючи унікальний візуальний світ, сповнений таємниць та чарівливості.