В суботу пізненько
ПОМІРКУЙ НАД ПРОЧИТАНИМ
1. Який епізод із життя солдата відтворено в пісні?
У пісні відтворено епізод прощання солдата з матір’ю перед відправленням на фронт.
2. Який настрій пісні? Чим його викликано?
Настрій пісні сумний і тривожний. Це викликано тим, що син від’їжджає на війну, залишаючи матір і кохану дівчину.
3. Доведи тезу, що рекрутчина-солдатчина була трагедією як для чоловіків, так і для їхніх родин. Цитуй уривки на підтвердження своїх думок.
Рекрутчина-солдатчина була трагедією для всіх. Для чоловіків: “А ти від’їжджаєш На фронт воювати” - солдат змушений йти на війну. Для родин: “Я ж думала, сину, Невісточку брати” - мати засмучена, що син йде воювати замість одруження. “На кого лишаєш Молоду дівчину?” - страждає і кохана дівчина.
4. У чому символізм образу зозулі?
Зозуля символізує матір, яка сумує за сином. “Ой то ж не зозуля — То рідная мати” - цей рядок прямо вказує на це.
5. Поясни, як ти розумієш зміст останньої строфи твору.
В останній строфі солдат каже, що залишає свою кохану товаришу, який повернеться з фронту. Це може означати, що він не впевнений у своєму поверненні й хоче, щоб про дівчину подбали, якщо він не повернеться з війни.
6. У зошит випиши художні засоби та поясни їх роль для розкриття змісту пісні.
- Епітети: “пізненько”, “раненько”, “жалібненько” - підкреслюють сумний настрій пісні.
- Символ: зозуля як символ матері - передає тугу матері за сином.
- Повтори: “Ой, сину ж мій, сину” - підкреслюють емоційність матері.
- Діалог між матір’ю та сином - допомагає краще розкрити почуття героїв.
7. Опиши картину І. Соколова «Проводи рекрутів». Як її зміст перегукується зі змістом пісні?
На картині І. Соколова “Проводи рекрутів” зображено сцену прощання рекрутів з родинами. Видно групу людей, серед яких є молоді чоловіки, що від’їжджають, та їхні рідні, які їх проводжають. Зміст картини перегукується з піснею, бо обидва твори показують момент розлуки солдатів з близькими перед відправленням на службу.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Навчися виразно читати пісню.
Щоб виразно читати пісню “В суботу пізненько…”, треба звернути увагу на її сумний настрій. Читати слід повільно, з почуттям, передаючи тугу матері та сина. Особливо виділяти діалог між ними, змінюючи інтонацію.
2. Схарактеризуй образ ліричного героя твору.
Ліричний герой пісні - молодий солдат, який від’їжджає на фронт. Він сумний через розлуку з матір’ю та коханою дівчиною. Герой розуміє небезпеку війни, тому просить товариша подбати про його кохану, якщо він не повернеться. Це показує його турботливість і відповідальність. Водночас він мужній, бо готовий виконати свій обов’язок, попри особисті переживання.
3. Добери приклади рекрутських та жовнірських пісень. Проаналізуй одну з них.
Приклади рекрутських та жовнірських пісень:
- “Ой як будуть, моя мати ”
- “Ой летіли гуси-ключі, через море йдучи”
Аналіз пісні “Ой як будуть, моя мати”:
Тема пісні: Прощання молодого рекрута з матір’ю перед відправленням на військову службу.
Основні мотиви:
- Розлука сина з матір’ю
- Перехід від цивільного життя до військового
- Намагання заспокоїти матір
- Гордість за військову службу
- Передчуття небезпеки війни
Художні засоби:
- Повтори: “Бач, мати, бач, Не журися да й не плач!” - підкреслюють емоційність та ритмічність пісні.
- Градація: послідовність етапів підготовки до служби створює наростання напруги.
- Епітети: “первий командир”, “первий копитан”, “первий солдат” - показують гордість і оптимізм рекрута.
- Метафора: “Кров’ю море доповняти” - образно описує жахи війни.
Зміна настрою: Протягом пісні настрій змінюється від оптимістичного до тривожного. У перших семи строфах син заспокоює матір, але в останній строфі визнає небезпеку війни.
Символізм: Різні елементи військового одягу (мундир, шарахван, халат) символізують різні ранги та обов’язки у війську.
Ця пісня яскраво відображає емоційний стан рекрута та його матері перед відправленням на службу, поєднуючи почуття гордості, оптимізму та тривоги. Вона є типовим прикладом рекрутської пісні, що відображає важливий аспект народного життя та історії.