Skip to content

Рекрутські, солдатські, жовнірські пісні - Коваленко

Posted on:10 серпня 2024 р. at 00:00

В суботу пізненько

ПОМІРКУЙ НАД ПРОЧИТАНИМ

1. Який епізод із життя солдата відтворено в пісні?

У пісні відтворено епізод прощання солдата з матір’ю перед відправленням на фронт.

2. Який настрій пісні? Чим його викликано?

Настрій пісні сумний і тривожний. Це викликано тим, що син від’їжджає на війну, залишаючи матір і кохану дівчину.

3. Доведи тезу, що рекрутчина-солдатчина була трагедією як для чоловіків, так і для їхніх родин. Цитуй уривки на підтвердження своїх думок.

Рекрутчина-солдатчина була трагедією для всіх. Для чоловіків: “А ти від’їжджаєш На фронт воювати” - солдат змушений йти на війну. Для родин: “Я ж думала, сину, Невісточку брати” - мати засмучена, що син йде воювати замість одруження. “На кого лишаєш Молоду дівчину?” - страждає і кохана дівчина.

4. У чому символізм образу зозулі?

Зозуля символізує матір, яка сумує за сином. “Ой то ж не зозуля — То рідная мати” - цей рядок прямо вказує на це.

5. Поясни, як ти розумієш зміст останньої строфи твору.

В останній строфі солдат каже, що залишає свою кохану товаришу, який повернеться з фронту. Це може означати, що він не впевнений у своєму поверненні й хоче, щоб про дівчину подбали, якщо він не повернеться з війни.

6. У зошит випиши художні засоби та поясни їх роль для розкриття змісту пісні.

  1. Епітети: “пізненько”, “раненько”, “жалібненько” - підкреслюють сумний настрій пісні.
  2. Символ: зозуля як символ матері - передає тугу матері за сином.
  3. Повтори: “Ой, сину ж мій, сину” - підкреслюють емоційність матері.
  4. Діалог між матір’ю та сином - допомагає краще розкрити почуття героїв.

7. Опиши картину І. Соколова «Проводи рекрутів». Як її зміст перегукується зі змістом пісні?

На картині І. Соколова “Проводи рекрутів” зображено сцену прощання рекрутів з родинами. Видно групу людей, серед яких є молоді чоловіки, що від’їжджають, та їхні рідні, які їх проводжають. Зміст картини перегукується з піснею, бо обидва твори показують момент розлуки солдатів з близькими перед відправленням на службу.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Навчися виразно читати пісню.

Щоб виразно читати пісню “В суботу пізненько…”, треба звернути увагу на її сумний настрій. Читати слід повільно, з почуттям, передаючи тугу матері та сина. Особливо виділяти діалог між ними, змінюючи інтонацію.

2. Схарактеризуй образ ліричного героя твору.

Ліричний герой пісні - молодий солдат, який від’їжджає на фронт. Він сумний через розлуку з матір’ю та коханою дівчиною. Герой розуміє небезпеку війни, тому просить товариша подбати про його кохану, якщо він не повернеться. Це показує його турботливість і відповідальність. Водночас він мужній, бо готовий виконати свій обов’язок, попри особисті переживання.

3. Добери приклади рекрутських та жовнірських пісень. Проаналізуй одну з них.

Приклади рекрутських та жовнірських пісень:

  1. “Ой як будуть, моя мати ”
  2. “Ой летіли гуси-ключі, через море йдучи”

Аналіз пісні “Ой як будуть, моя мати”:

Тема пісні: Прощання молодого рекрута з матір’ю перед відправленням на військову службу.

Основні мотиви:

  1. Розлука сина з матір’ю
  2. Перехід від цивільного життя до військового
  3. Намагання заспокоїти матір
  4. Гордість за військову службу
  5. Передчуття небезпеки війни

Художні засоби:

  1. Повтори: “Бач, мати, бач, Не журися да й не плач!” - підкреслюють емоційність та ритмічність пісні.
  2. Градація: послідовність етапів підготовки до служби створює наростання напруги.
  3. Епітети: “первий командир”, “первий копитан”, “первий солдат” - показують гордість і оптимізм рекрута.
  4. Метафора: “Кров’ю море доповняти” - образно описує жахи війни.

Зміна настрою: Протягом пісні настрій змінюється від оптимістичного до тривожного. У перших семи строфах син заспокоює матір, але в останній строфі визнає небезпеку війни.

Символізм: Різні елементи військового одягу (мундир, шарахван, халат) символізують різні ранги та обов’язки у війську.

Ця пісня яскраво відображає емоційний стан рекрута та його матері перед відправленням на службу, поєднуючи почуття гордості, оптимізму та тривоги. Вона є типовим прикладом рекрутської пісні, що відображає важливий аспект народного життя та історії.