Skip to content

Олесь Ільченко. Таємниця старої обсерваторії - ГДЗ 6 клас Коваленко

Posted on:14 грудня 2023 р. at 00:00

Поміркуй над прочитаним. Сторінка 171

1. Опиши усно зовнішність пана професора

Пан професор Філ — невисокий сивий дідок з борідкою, який скидається на професора. Він одягнений у звичайний сірий костюм, білу сорочку та червону краватку.

2. Запропонуй свою версію подорожі Оленки та Влада до жахливого міста Володаря (шість — вісім речень). Запиши її у робочий зошит

Моя версія: Оленка і Влад потрапили до міста Володаря через червоточину. Там вони зустріли жорстокого правителя, який ув’язнив їх у в’язниці. Діти ледь змогли втекти звідти через підземний хід.

3. Як ти уявляєш лазівки в часопросторі?

На мою думку, лазівки в часопросторі — це щось на зразок тунелів чи проходів між різними світами та часовими епохами.

4. Яка роль знань у наукових дослідах і винаходах?

Знання відіграють вкрай важливу роль у наукових дослідах та винаходах. Без глибоких знань неможливо зробити якесь відкриття чи створити пристрій.

5. Чому Оленка і Влад розповідь пана професора називають казкою?

Вони називають цю розповідь казкою, оскільки вона здається їм надто фантастичною — подорожі в часі та до інших світів, ворп-двигун тощо. Якби вони самі цього не побачили, то й собі не повірили б.

6. Яким ти уявляєш «добрий і приємний світ»?

На мою думку, добрий і приємний світ — це місце, де панують дружба, любов, взаєморозуміння. Там немає війн, жорстокості чи зла, лише мир і злагода. Пейзажі там мальовничі, атмосфера — радісна.

7. Поясни думку: «Розумні істоти Муни відрізняються від людей більшою мудрістю і щирістю»

Це означає, що муняни розумніші за людей, в них більше життєвої мудрості. Вони також щиріші у спілкуванні, не приховують своїх думок чи почуттів.

8. Чи погоджуєшся із твердженням пана професора, що брак почуття гумору, інтуїції, фантазії — це недолік? Чому?

Так, я з цим погоджуюсь. Без почуття гумору спілкування стає нудним і сухим. Без інтуїції важко приймати влучні рішення. А фантазія допомагає творити щось нове, незвичайне.

9. Професор Філ говорить про те, що на інших планетах він відпочиває від «земної біганини». Як ти це розумієш?

На мою думку, під «земною біганиною» він має на увазі швидкий ритм життя на Землі, постійні клопоти, суєту тощо. А на інших планетах учений може спокійно відпочити від усього цього, насолодитися атмосферою.

10. Намалюй ворп-двигун, портрет Ео, пейзажі планети Муна. Орієнтуйся не лише на описи в тексті, додай також до зображення свої деталі

Тут можуть бути малюнки ворп-двигуна, Ео та пейзажів планети Муна з авторськими деталями

Домашнє завдання

1. Постав по одному запитанню різного виду за змістом цієї частини розділу. Усно дай відповіді на них

Запитання на розуміння змісту: Як діти потрапили до обсерваторії? (Відповідь: Їх привів туди Незнайомець у чорному плащі).

Запитання на аналіз: Чому автор описує детально зовнішність та одяг професора Філа? (Щоб створити образ незвичайного, ексцентричного вченого).

Оцінне запитання: Чи було безпечно Оленці та Владу довіряти незнайомцю в обсерваторії? (Ні, адже він міг виявитися небезпечним).

2. Перекажи зміст цієї частини розділу. Які епізоди тобі сподобалися найбільше і чому?

У цій частині Оленка та Влад зустрічають в обсерваторії професора Філа. Він розповідає їм про ворп-двигун, який допомагає подорожувати в часі та просторі. Потім професор пропонує дітям полетіти на іншу планету Муна, де вони знайомляться з роботом Ео.

Мені найбільше сподобалися фантастичні елементи — опис ворп-двигуна та інопланетної цивілізації роботів. Це захопливо й незвичайно.

3. Як можуть далі розгортатися події? Чому ти так думаєш? Прочитай продовження повісті й перевір свої припущення

Я думаю, далі Оленка, Влад та професор досліджуватимуть планету Муна, можливо познайомляться з місцевими мешканцями. А потім мандруватимуть до інших світів. Такий розвиток подій логічно випливає з попередньої частини твору.

[Далі йде читання та перевірка припущень щодо сюжету].

Поміркуй над прочитаним. Сторінка 176

1. Усно опиши фантастичне місто. Які деталі тебе вразили й чому?

Фантастичне місто на Муні вразило мене своїми незвичайними будівлями, що нагадували мильні бульбашки, вкриті рослинами з великими жовтими квітами. Також дивним видався головний майдан з величезним білим колом-бубликом, з якого можна було їсти смачне морозиво. Ці деталі створювали атмосферу казкового міста з майбутнього.

2. З якої причини Влад зацікавився відеогрою навіть на іншій планеті?

Влад зацікавився відеогрою, бо любить комп’ютерні ігри й не міг втриматися від спокуси спробувати щось нове та незвичайне, навіть опинившись на іншій планеті. Його цікавість взяла гору.

3. Які несподіванки чекали на пана професора, Оленку та Влада під час відеогри?

Під час відеогри на них напали жахливі доісторичні чудовиська — тиранозавр, птеродактиль та інші динозаври. Героям довелося тікати та захищатися від них.

4. Чи погоджуєшся ти з думкою Філа, що відпочинок — це «морозиво, гостинність, чисте повітря, гарні міста, зелені луки, річки прозорі…»?

Так, я погоджуюся з думкою пана Філа щодо складових гарного відпочинку. На мій погляд, справжній відпочинок — це поєднання смачної їжі, затишку, чистого довкілля та активного дозвілля на лоні природи.

5. Чи дотримуєшся ти режиму харчування? Як оцінюєш поведінку пана професора, коли той захопився морозивом і незвичайним напоєм?

На жаль, я не завжди дотримуюся режиму харчування і часом об’їдаюся солодощами. Вчинок пана професора вважаю неадекватним — доросла людина має контролювати свої бажання і не переїдати на шкоду здоров’ю.

6. Поясни думку одного з мунян: «Бідолашні земляни! Вони та досі хворіють, звертаються до лікарів, приймають ліки… Затримка в розвитку їхнього світу! Що вдієш!»

Мунянин мав на увазі, що на його планеті хвороби давно подолані завдяки науці та технологіям. А земляни ще розвинені недостатньо, тому продовжують хворіти та покладатися на допомогу лікарів та ліки.

7. Як потрібно берегти своє здоров’я? Дай три-чотири поради своїм однокласникам/однокласницям.

Поради щодо збереження здоров’я:

8. Чому мунянин назвав людей кумедними?

Мунянин назвав людей кумедними, бо з його точки зору високорозвиненої цивілізації, земні звичаї та технології здаються дивними й смішними.

9. Застосуй Правило читання № 3 від Софії Мудрагелівни

Застосовую Правило читання No3 від Софії Мудрагелівни: читати уважно, не пропускати важливих деталей.

10. Придумай оповідь про те, куди міг зникнути пан професор

На мою думку, пан професор міг раптово перенестися в інший час чи простір під час повернення Ручки Переміщення. Адже він експериментував з приладом і міг невірно налаштувати координати. Тож, можливо, професор опинився десь у минулому чи майбутньому. Або навіть в іншому вимірі чи на іншій планеті. Хто знає, які пригоди чекають на нього!

Домашнє завдання

1. Постав по одному запитанню різного виду за змістом цієї частини розділу. Усно дай відповіді на них

Запитання факту: Що захопило пана професора під час зупинки на Муні? (Морозиво та незвичайний напій).

Запитання на розуміння причинно-наслідкових зв’язків: Чому Філу раптом стало зле? (Бо він об’ївся солодощами).

Запитання на оцінку: Чи правильно вчинили мешканці Муни, коли порадили героям терміново повертатися додому? (На мій погляд — так, адже Філу потрібен був лікар).

2. Стисло перекажи зміст розділу. Які епізоди тобі сподобалися найбільше і чому?

У цій частині герої потрапили до казкового фантастичного міста на Муні. Вони скуштували там дивовижне морозиво, взяли участь у захопливій віртуальній грі з динозаврами. Але пан професор солодощі і йому стало зле. Муняни порадили повернутися на Землю до лікаря.

Мені найбільше сподобалися пригоди під час відеогри та несподіване зникнення Філа наприкінці. Ці епізоди були захопливими та інтригуючими.

3. Як можуть далі розгортатися події? Чому ти так думаєш? Прочитай продовження повісті й перевір свої припущення

На мою думку, далі можуть розгортатися пригоди пана професора в інших світах чи часах. Адже під час повернення Ручки Переміщення він міг кудись раптово перенестися. Тож, можливо, Філ опиниться в цікавій мандрівці та буде намагатися повернутися додому. А Оленка з Владом, можливо, кинуться його рятувати.

Мої припущення справдилися/не справдилися (прочитати продовження і висловити свою думку).

Поміркуй над прочитаним. Сторінка 181

1. Поясни, як ти розумієш вираз «могло бути непереливки»

Це означає, що через неуважність професора Владу та Оленці могло статися щось погане, трапитися біда.

2. Склади легенду про драконів, урахувавши думку Влада: «Я починаю розуміти, що легенди про драконів на Землі таки мали підстави… Адже головний дракон казав, що в замку короля Імгарда, в алхімічній майстерні, тобто в справжній науковій лабораторії, є місце миттєвого переміщення до інших світів, про які дракони не знають. Вони про те довідалися зі старовинних книг».

Колись давно дракони жили в інших світах. Але вони дізналися про таємний прохід у замку короля Імгарда, який вів на Землю. Дракони почали проникати в наш світ і нападати на людей. Тоді герої, такі як Кирило Кожум’яка, билися з чудовиськами та перемагали їх. З часом прохід між світами закрився, і дракони зникли з Землі. Але легенди про них лишилися.

3. Чому пан професор згадав про Кирила Кожум’яку? Що ти можеш пригадати про цього героя? Які твори про нього ти читав/читала?

Професор згадав Кирила Кожум’яку, бо це давній київський герой, який перемагав чудовиськ, зокрема й драконів. Про нього є багато легенд і казок. Я читав/читала (назва творів).

4. Якою ти уявляєш фантастичну школу без учителів/учительок?

Це, мабуть, школа, де замість вчителів працюють роботи або комп’ютерні програми. Учні самі обирають, чого хочуть навчитися, і комп’ютери допомагають їм в цьому. Можливо, там також є голограми вчителів. Але головне — діти вчаться самостійно, без примусу.

5. Чи повинні бути секрети від батьків? Чому пан професор не радить розповідати батькам про таємницю старої обсерваторії?

Ні, від батьків не повинно бути секретів. Але пан професор, мабуть, вважає, що ця таємниця занадто небезпечна і фантастична, щоб її розповідати. Батьки можуть не повірити або заборонити дітям туди ходити.

6. Які незвичайні тварини, рослини ти хотів би/хотіла б створити? З якою метою?

Ні, від батьків не повинно бути секретів. Але пан професор, мабуть, вважає, що ця таємниця занадто небезпечна і фантастична, щоб її розповідати. Батьки можуть не повірити або заборонити дітям туди ходити.

7. Чому пан професор попросив привезти з Юкеамоа маленького дракончика?

Тому що з дитинства мріяв мати живого динозаврика-трицератопса. А на Юкеамоа їх створюють. А сам він туди потрапити не може, бо дорослим землянам там нічого не дають.

8. Які ще класи, крім кабінету початкових біотехнологій, ти хотів би/ хотіла б побачити у фантастичній школі? Чому?

Я хотів/хотіла б побачити (назва класу), тому що (пояснення, чому цікаво).

9. З якої причини людей на Юкеамоа сприймають як дикунів?

Тому що декілька разів туди потрапляли не кращі представники людства. Мабуть, вони поводилися некультурно, тому мешканці Юкеамоа подумали, що всі земляни — дикуни.

10. Намалюй у робочому зошиті портрет Уі. Яка деталь тебе найбільше вразила і чому?

Мене найбільше вразило те, що його шкіра мерехтіла всіма кольорами веселки. Це дуже незвично і гарно.

Домашнє завдання

1. Постав по одному запитанню різного виду за змістом цієї частини розділу. Усно дай відповіді на них

Запитання, що потребує однослівної відповіді: Хто зустрів дітей у старій обсерваторії? (Професор Філ)

Запитання на розуміння причинно-наслідкових зв’язків: Чому професор Філ попросив дітей привезти йому з Юкеамоа маленького динозаврика? (Бо з дитинства мріяв мати живого трицератопса, а сам туди потрапити не може)

Запитання на аналіз: Чому автор наголошує, що Оленка з Владом розмовляли з Уі, ніби розуміли незнайому мову? (Щоб підкреслити фантастичність та інакшість світу Юкеамоа)

Запитання на оцінку: Як ти вважаєш, чи варто було Оленці з Владом погоджуватися на прохання професора Філа? Чому?

2. Перекажи зміст розділу. Які епізоди тобі сподобалися найбільше і чому?

Отже, у цьому розділі йдеться про те, як Влад і Оленка повернулися до старої обсерваторії у своєму місті. Там вони несподівано зустріли професора Філа, який теж повернувся додому.

Професор розповів, що вдосконалив пристрій для подорожей між світами. Він запропонував дітям відвідати цікавий світ Юкеамоа, де є фантастичні школи без учителів. Але найбільше Філ хотів, щоб Влад і Оленка привезли звідти маленького динозаврика — трицератопса. Бо сам він туди потрапити не міг.

Діти погодилися і незабаром опинилися в одній із шкіл на Юкеамоа. Там на уроках біотехнологій учні створювали різних фантастичних істот. Влад і Оленка теж спробували створити кількох тваринок за допомогою спеціальних комп’ютерів.

Мені найбільше сподобалися моменти фантастичних переміщень між світами та опис школи на Юкеамоа. Цікаво уявити, як можна створювати різних істот за допомогою комп’ютерів. І загалом подорож у паралельний світ — це завжди захопливо.

3. Як можуть далі розгортатися події? Чому ти так думаєш? Прочитай продовження повісті й перевір свої припущення

Ось які припущення щодо подальшого розвитку подій я можу зробити:

Напевно Влад і Оленка створять якихось фантастичних істот на уроці біотехнологій. Можливо, в них будуть якісь непередбачувані властивості.

Діти також спробують знайти й привезти професорові Філу маленького динозаврика. Але можуть виникнути якісь перешкоди, наприклад, їм не дадуть його забрати.

Крім того, на Юкеамоа діти можуть потрапити у якісь халепи чи небезпечні пригоди. Адже це незвіданий фантастичний світ. Можливо, вони зустрінуть якихось вороже налаштованих мешканців.

Я так вважаю, бо повість має пригодницький жанр. І автор, скоріш за все, захоче створити інтригу та напружені ситуації.

Поміркуй над прочитаним. Сторінка 186

1. Яка подія перервала урок? Які емоції вона в тебе викликала?

Урок перервала поява агресивних шаблезубих носорогів. Ця подія викликала в мене здивування, страх і хвилювання.

2. Проаналізуй поведінку бешкетників Іо та Неско. Чи повинні школярі відповідати за свої вчинки та дії? Чому?

Іо та Неско поводилися недисципліновано, створюючи небезпечних монстрів. Так, школярі повинні нести відповідальність за свої вчинки, адже вони можуть завдати шкоди іншим.

3. Поясни значення вислову «знайти пригоду на свою голову». Склади з ним речення.

Цей вислів означає потрапити через власну цікавість та безрозсудність у небезпечну чи проблемну ситуацію. Речення: «Оленка знала, що вони з Владом можуть знайти пригоду на свою голову».

4. Чому у Влада похололо в животі? Як це його характеризує?

У Влада похололо в животі від страху та хвилювання через майбутню небезпеку. Це свідчить, що він відчуває занепокоєння і намагається захистити себе та Оленку.

5. Чим небезпечні шаблезубі носороги та слимаки-мутанти?

Носороги агресивні хижаки, що полюють на інших істот, а равлики поїдають усе, що знаходять, і можуть знищити весь світ.

6. Яку ідею подала Оленка, щоб боротися з равликами? Як цю ідею удосконалив Влад?

Оленка запропонувала створити надзвичайно пахущу траву, яку люблять равлики. Влад додав, що краще розмістити її у величезних приміщеннях.

7. Чи можна здійснювати генетичні досліди? У чому їх небезпека?

Генетичні досліди несуть загрозу, адже можуть призвести до непередбачуваних і небезпечних наслідків. Тому їх слід здійснювати з великою обережністю і лише за потреби.

8. Створи «хмарки слів»: проаналізуй риси характеру Оленки та Влада. Що в них спільного?

Оленка: розумна, кмітлива, обережна.

Влад: сміливий, винахідливий, турботливий.

Спільне: допитливі, відважні, винахідливі.

9. Чи небезпечні пригоди, у які потрапили друзі? Чи може надмірна цікавість призвести до небажаних наслідків, навіть загрожувати безпеці?

Так, пригоди були небезпечними та загрожували життю та здоров’ю. Надмірна цікавість може спричинити проблеми і небезпеку.

10. Що допомагає людині знайти вихід із небезпечної ситуації?

Спокій, розсудливість, кмітливість, згуртованість, взаємодопомога.

11. Яка головна думка повісті?

Надмірна цікавість і безвідповідальні вчинки можуть призвести до небезпеки. Але розум та взаємодопомога допоможуть подолати будь-які труднощі.

12. Застосуй Правило читання № 3 від Софії Мудрагелівни

Запитання до тексту:

13. Які прислів’я, наведені на початку розділу, відповідають твору О. Ільченка?

«Допитливість до добра не доведе» та «За велике хочеться — мале губиться» відповідають твору, адже надмірна цікавість героїв мало не призвела до біди.

Домашнє завдання (на вибір)

1. Напиши роздум на тему «Моє ставлення до фантастичних творів»

Фантастика — це жанр літератури, який розповідає про неможливі речі. Мені подобається фантастика, тому що вона дозволяє мені подорожувати в інші світи, знайомитися з новими істотами і уявити, якою могла б бути наша реальність, якби в ній існували магія, технології або інші незвичайні речі.

Фантастика також часто порушує важливі соціальні та філософські питання. Наприклад, наукова фантастика часто досліджує теми екології, технологій та майбутнього людства. Фентезі може торкатися тем доброго і зла, свободи волі та вибору.

Фантастика — це не тільки розваги, але й джерело знань і роздуму. Вона може допомогти нам краще зрозуміти себе, наш світ і всесвіт.

Ось деякі з моїх улюблених фантастичних творів:

2. Намалюй карту мандрів героїв повісті. Прокоментуй її вголос

малює карту на дошці

Отже, герої нашої повісті Оленка і Влад здійснили кілька захопливих мандрів між паралельними світами.

Спочатку вони потрапили до піщаної пустелі, де зустріли дивного мешканця, на ім’я Кузю.

позначає пустелю хрестиком на карті

Потім їхня мандрівка привела на екзотичний тропічний острів, де вони досліджували джунглі і знайшли скарби піратів.

малює острів поруч із позначкою пустелі

Наступною зупинкою стало похмуре місто під владою жорстокого Володаря, звідки героям ледь вдалося втекти.

позначає місто Володаря хмурою хмаринкою

Після цього Оленка і Влад опинилися на мирній і гостинній планеті Муна, де скуштували чарівне морозиво.

креслить поруч веселий смайлик

А ще вони відвідали світ Юкеамоа, де побували на уроці біотехнологій і допомогли місцевим мешканцям у боротьбі з небезпечними мутантами.

додає зображення школи і слимаків

Ось такою була захоплива мандрівка героїв між різними світами! Я сподіваюся, їм ще не раз випаде нагода відвідати цікаві місця у Всесвіті.

Ти — творча особистість

Напиши лист до письменника О. Ільченка. У ньому вислови своє побажання щодо продовження пригод пана професора, Оленки та Влада. Це мають бути дві ідеї подорожі в паралельні світи

Ось мій лист до письменника О. Ільченка:

Шановний пане Олеже!

Я щиро захоплений Вашими оповіданнями про пригоди Влада та Оленки у паралельних світах. Це такі яскраві й незвичайні історії!

Я хотів би запропонувати Вам дві ідеї для продовження цих захопливих пригод.

  1. Непогано було б, якби Влад і Оленка потрапили до світу, де існують реальні чарівники та магія. Вони могли б навчитися чаклувати і допомогти місцевим жителям у боротьбі зі злим володарем, який хоче захопити їхній світ. Це була б казкова історія з елементами фентезі.
  2. А ще цікаво було б прочитати про те, як Влад і Оленка потрапляють у майбутнє нашої планети. Вони могли б познайомитися з розумними роботами, побачити летючі міста і подорожувати на космічних кораблях. Це була б науково-фантастична пригода.

Сподіваюся, ці ідеї сподобаються Вам і надихнуть на нові яскраві оповідання. З нетерпінням чекаю на продовження!

З повагою, [ім’я]

Твої літературні проєкти

За допомогою мережі Інтернет уклади список фантастичних творів для школярів 12-13 років. Порекомендуй їх однокласникам/однокласницям

Шановні однокласники та однокласниці!

Я хочу поділитися з вами добіркою фантастичних творів, які, на мою думку, будуть цікавими для нашого віку (12-13 років). Ці книги відкривають двері у світи неймовірних пригод, новаторських ідей та героїчних подвигів.

  1. “Гаррі Поттер” серія авторства Джоан Роулінг. Опис пригод молодого чаклуна Гаррі та його друзів у Гоґвортсі вже стали класикою і відмінно підходять для нашого віку.
  2. “Хроніки Нарнії” К. С. Льюїса. Ця серія книг переносить читачів до чарівної країни Нарнії, де тварини розмовляють, а добро бореться зі злом.
  3. “Володар перснів” Дж. Р. Р. Толкіна. Хоча це може бути складнішим читанням, молодші школярі можуть почати з “Гобіт”, щоб зануритися у світ Середзем’я.
  4. “Темні матерії” Філіпа Пульмана. Серія книг про паралельні всесвіти та пригоди дівчинки, на ім’я Ліра.
  5. “Астронавти” Станіслава Лема. Ця книга — класика наукової фантастики про космічні подорожі та зустріч з інопланетними цивілізаціями.

Я сподіваюся, що вам сподобаються ці книги так само як і мені. Читайте та мандруйте світами уяви!

Софія Мудрагелівна радить

Дискусія з однокласниками/однокласницями

Учитель/учителька: Сьогодні ми поговоримо про те, що впливає на те, які книги нам подобаються.

Учень/учениця 1: На мою думку, на літературні смаки впливає багато речей. Це, перш за все, те, що нам цікаво. Наприклад, якщо нам подобаються пригоди, то ми будемо читати книги про подорожі, пошуки скарбів тощо. Також на літературні смаки впливає наш вік. Наприклад, дітям зазвичай подобаються яскраві книжки з цікавими сюжетами. Підліткам цікавіше читати про проблеми, які хвилюють їх самих. А дорослим людям часто подобаються книги, які дозволяють їм відірватися від буденності.

Учень/учениця 2: Я вважаю, що на літературні смаки також впливає те, що ми бачимо і чуємо від інших людей. Наприклад, якщо ми бачимо, що нашим батькам або друзям подобаються певні книги, то ми теж можемо захотіти їх прочитати.

Учень/учениця 3: Не варто забувати і про те, що літературні смаки можуть змінюватися з часом. Коли ми молоді, ми часто шукаємо в книгах нові враження і емоції. З віком ми можемо стати більш вибагливими до літератури, шукати в ній глибші сенси.

Учитель/учителька: А чи варто враховувати літературні смаки інших людей, коли вибираємо книгу для прочитання?

Учень/учениця 1: Я вважаю, що варто. Якщо нам рекомендують книгу, яку прочитали і сподобалася нашим друзям, то ми можемо спробувати її прочитати. Можливо, вона нам теж сподобається.

Учень/учениця 2: З іншого боку, не варто повністю підкорятися чужим смакам. Якщо нам не подобається книга, яку нам рекомендували, то не варто себе змушувати її читати.

Учень/учениця 3: Я вважаю, що важливо знайти баланс між власними уподобаннями та рекомендаціями інших людей. Якщо нам цікаво дізнатися про щось нове, то ми можемо прочитати книгу, яку нам рекомендували, навіть якщо вона не зовсім відповідає нашим смакам. А якщо ми хочемо просто відпочити і отримати задоволення від читання, то краще вибрати книгу, яка нам точно сподобається.

Учитель/учителька: Чи існує література, яку обов’язково повинна бути прочитана кожною людиною?

Учень/учениця 1: Я вважаю, що так. Існує багато книг, які мають важливе культурне значення. Наприклад, твори класичної літератури, які розповідають про історію людства та його цінності. Або книги, які порушують важливі соціальні та філософські питання.

Учень/учениця 2: З іншого боку, я не думаю, що всіх людей можна змусити полюбити класику. Якщо людина не відчуває інтересу до певного твору, то вона навряд чи зможе його зрозуміти і оцінити.

Учень/учениця 3: Я вважаю, що важливо читати те, що приносить нам задоволення. Якщо ми не любимо класику, то не варто себе змушувати її читати. Але якщо ми хочемо краще зрозуміти світ, то варто спробувати прочитати деякі класичні твори.

Учитель/учителька: Дякую вам за цікаву дискусію. Я думаю, що нам вдалося обговорити багато важливих питань, пов’язаних з літературними смаками.