Завдання від Софії Мудрагелівни
Накресли в робочому зошиті таблицю ЗХД. Заповни її першу колонку — напиши, що тобі відомо про колискові пісні, народні замовляння та заклички. У другій колонці зазнач, що нового ти хочеш дізнатися із цих тем. Коли опануєш новий матеріал, заповни третю. Проаналізуй записи другої та третьої колонок. Чи вдалося тобі знайти відповіді на свої запитання? Якщо ні, пошукай їх у мережі Інтернет або звернися за консультацією до вчительки/вчителя.
Знаю | Хочу дізнатися | Дізнався/лася |
---|---|---|
Колискові пісні співають мами, щоб заколисати дитину. Вони ніжні і заспокійливі. | Які ще є особливості колискових пісень, крім заколисування? | Колискові пісні також виражають любов мами до дитини і побажання їй добра. Вони мають простий ритм. |
Народні замовляння і заклички використовували в давнину, щоб вплинути на природу чи здоров’я. Вони мають особливі слова. | Чи використовують замовляння і заклички зараз? | Деякі люди і зараз вірять в силу замовлянь і закличок. Але частіше їх використовують як поетичні твори. |
Як саме замовляння і заклички мали впливати на природу? | Замовляннями закликали дощ, сонце, вітер. Заклички були звертаннями до сил природи з проханнями чи подяками. |
Софія Мудрагелівна пропонує
Прочитай виразно прислів’я. Якій темі вони присвячені? Поясни їх значення.
Ці прислів’я присвячені темі сну. Вони розповідають про те, що сон дуже важливий для людини і що спати можна будь-де, навіть не на ліжку.
“Сон не розбирає постелі” означає, що коли людина хоче спати, то їй байдуже, де лягати - чи на ліжко, чи на підлогу, чи на лавку. Головне - заснути.
“Сон та їда ніколи не обрида” - це прислів’я каже, що людина ніколи не втомлюється спати і їсти, бо це життєво необхідні речі.
“Спати не воювати” - тут мається на увазі, що спати легко і приємно, не те що воювати. Сон - це відпочинок, а не важка робота.
“Спить, як після маківки” - так кажуть про людину, яка міцно заснула. Маківка - це насіння маку, яке має снодійний ефект.
“Спить, а Химині кури бачить” - це жартівливе прислів’я про того, хто спить і бачить дивні сни. Химині кури - це щось нереальне, казкове.
“Спиться, то й сниться” означає, що коли людина добре спить, то їй сняться хороші, приємні сни.
Поміркуй над прочитаним Ой ти, коте, коточок!
1. Який настрій викликала в тебе колискова? Які елементи пісні створюють такий настрій?
Колискова викликала в мене спокійний, умиротворений настрій. Такий настрій створюють ніжні слова, якими мама звертається до дитини, побажання здоров’я, щастя, доброго розуму. Також монотонний ритм пісні заспокоює і навіює сон.
2. Поясни, які побажання дитині висловлені у творі. Виразно прочитай ці рядки
У колисковій мама бажає дитині солодкого сну до обіду, щоб дитина спала і щастя знала, щоб росла здоровою і не хворіла. Ось ці рядки:
“Ой спи, дитя, до обіду,
Покіль мати з міста прийде
Да принесе три квіточки:
Ой первую зросливую,
А другую сонливую,
А третюю щасливую,
Ой щоб спало, щастя знало,
Ой щоб росло, не боліло,
На серденько не кволіло.”
3. Назви згадані в колисковій рослини, що мають дати дитині животворну енергію на все життя
У колисковій згадуються такі рослини: рута, м’ята, барвінок і василечки. Вони символізують здоров’я, щастя, добру долю, які мама бажає своїй дитині.
4. Які звуки найчастіше повторюються в пісні? З якою метою їх використано?
У колисковій часто повторюються звуки с, щ, л: спи, щастя, росло, серденько, кволіло, зросливую, сонливую, щасливую, колисоньку, головоньку, сердечко. Ці звуки створюють ніжний, заспокійливий тон, навіюють сон.
5. Випиши з колискової в зошит пестливі слова та епітети. Яка їх роль у творі?
Пестливі слова: дитя, квіточки, серденько, колисоньку, головоньку, кісточки, сердечко, роточок, говорушки, ніженьки, ходусеньки, рученьки, ладусеньки. Епітети: хрещатий барвіночок, запашний василечок. Ці слова надають колисковій ніжності, лагідності, виражають любов і турботу мами про дитину.
Поміркуй над прочитаним “Колисала я, колисала я”
1. Розкажи, який настрій викликала в тебе колискова. Який епізод у ній відтворено?
Колискова викликає спокійний, ніжний, заспокійливий настрій. У ній відтворено епізод колисання дитини матір’ю, під час якого зламалася колиска.
2. Хто є ліричною героїнею колискової? Який її настрій і чим він викликаний?
Ліричною героїнею колискової є мати, яка колише свою дитину. Її настрій сповнений ніжності, турботи і любові до дитини. Це викликано материнськими почуттями і піклуванням про немовля.
3. Зверни увагу на таку особливість будови пісні, як повтори слів. Про що це може свідчити?
Повтори слів у колисковій свідчать про монотонність і ритмічність колискової, що допомагає заколисати дитину. Також повтори підкреслюють важливість певних образів і думок
4. Назви художні засоби, використані в колисковій. Яка їх роль у пісні?
У колисковій використані такі художні засоби:
- пестливі слова: дитинонька, колисонька, серденько;
- епітети: колисочка новенька, круте деревенько, щире серденько.
Вони надають пісні ніжності, емоційності, підкреслюють любов і турботу матері.
5. Доведи, спираючись на текст, що лірична героїня любить свою дитину. Які ще риси її характеру ти можеш виокремити?
Про любов ліричної героїні до дитини свідчать рядки: “Не жаль же мені, не жаль же мені // Та й тої колисоньки, // Лише мені жаль, лише мені жаль // Малої дитиноньки”. Мати цінує дитину більше, ніж колиску. Також вона турботлива і працьовита, бо готова швидко збудувати нову колиску, але розуміє, що виростити дитину - довгий і кропіткий процес.
6. Чи вдало художниці З. Юсків та В. Ковальчук відтворили настрій народних творів? Опиши одну з репродукцій картин
Художниці З. Юсків та В. Ковальчук вдало відтворили настрій колискових. На картині З. Юсків зображена мати, яка ніжно колише дитину в колисці. Переважають теплі, пастельні кольори, що створює атмосферу затишку і спокою. Композиція підкреслює близькість матері і дитини.
7. Які прислів’я, наведені на с. 21, відповідають змісту колискових? Прочитай їх уголос і запам’ятай
Змісту колискових відповідають такі прислів’я:
- Материнська любов кордонів не знає.
- Материнським словом Бог править.
- У дитини заболить пальчик, а в матері серце.
Вони підкреслюють безмежну материнську любов і турботу, які є основними мотивами колискових пісень.
Домашнє завдання
Напиши мініатюру, у якій розкажи про улюблену колискову, яку тобі співала мама/співав інший член родини. Вислови почуття, які ця пісня в тебе викликала.
Моя улюблена колискова, яку мені співала мама - це “Ой ходить сон коло вікон”. Коли я був зовсім маленьким, мама часто співала мені цю ніжну пісню перед сном.
Ця колискова завжди заспокоювала мене і навіювала приємні сни. Мамин лагідний голос ніби огортав теплом і давав відчуття захищеності. Слухаючи цю пісню, я відчував безмежну любов мами й знав, що вона завжди поруч, готова обійняти й втішити.
Зараз я вже підріс, але досі з теплотою згадую ті миті перед сном. Ця колискова назавжди залишиться для мене особливою, бо нагадує про мамину ніжність і турботу. Я дуже люблю свою маму і вдячний їй за чудове дитинство, сповнене любові та ласки.
Софія Мудрагелівна цікавиться
Прочитай народні дитячі вислови. Яка їх мета і яким темам вони присвячені? Поширені колись серед дітей і дорослих ці невеликі тексти — це народні замовляння і заклички.
Ці народні дитячі вислови - це заклички та замовляння. Їх мета - звернутися до природних явищ або хвороб, щоб вони зробили щось потрібне або пішли геть.
Перший вислів - це закличка до дощу. Діти просять дощ піти, обіцяючи зварити йому смачний борщ. Вони хочуть, щоб дощ полив їхнє поле або город.
Другий вислів - це замовляння від гикавки. Дитина просить гикавку піти до води і напасти на когось іншого - вола, корову або дівчину. Вона не хоче більше гикати і сподівається, що це замовляння допоможе позбутися гикавки.
Ці заклички й замовляння були поширені серед дітей і дорослих у давні часи. Люди вірили, що за їх допомогою можна вплинути на природу і здоров’я. Зараз ми знаємо, що це просто цікавий фольклор, але раніше в них дійсно вірили.
Запитання і завдання
1. Поясни, які тексти називають замовляннями. Чому вони виникли?
Замовляння - це невеликі тексти, в яких люди просять про щось хороше або щоб відвернути щось погане. Вони вірили, що якщо промовити певні слова, то вони матимуть чарівну силу і здійсняться.
Замовляння виникли дуже давно, коли люди ще не знали багато про світ і природу. Вони думали, що за допомогою слів можна впливати на різні події в житті - щоб був гарний урожай, щоб не хворіти, щоб захиститись від ворогів. Тому вони складали такі тексти і промовляли їх з надією, що це допоможе.
2. Прочитай замовляння. Визнач, до яких тематичних груп вони належать.
Перше замовляння - щоб відвернути зло, воно належить до групи замовлянь, які відвертають небажане.
Друге замовляння - щоб зупинити кров, воно належить до групи замовлянь, які зупиняють щось (в такому випадку - кров).
Третє замовляння - щоб у родини було багатство і достаток, воно належить до групи замовлянь, які прикликають успіх і добробут.
Четверте замовляння - щоб вберегти людину від хвороб і травм, воно належить до групи замовлянь, які відвертають небажане (в такому випадку - хвороби й травми).
Домашнє завдання
Накресли в зошиті таблицю за зразком і, користуючись поясненнями на с. 21-26, заповни її.
Художня своєрідність народних колискових пісень, замовлянь і закличок
Особливість | Колискові | Замовляння | Заклички |
---|---|---|---|
За яких обставин виконують? | Співають дітям перед сном, щоб заспокоїти і приспати їх. | Промовляють вголос, щоб відвернути щось погане або привабити щось хороше. | Звертаються до природних явищ, щоб вплинути на погоду, довкілля чи людину. |
Які художні засоби використовують? | Казкові образи: котик-воркотик, голуб, зозуля, місяць, зорі, сон, дрімота, квіти й трави. | Магічні слова, яким надають сили впливати на бажаний результат. | Звертання до сил природи: сонця, води, вітру, птахів. |
Віршовий чи прозовий твір? | Віршовий | Прозовий | Віршовий |
Чи має мелодію? | Так, співають | Ні, промовляють | Ні, декламують |