Skip to content

Микола Вороний. Євшан-зілля - ГДЗ 6 клас Коваленко

Posted on:15 квітня 2024 р. at 00:00

Поміркуй над прочитаним

1. Поясни, за яких обставин син половецького хана опинився в князівських палатах. Виразно прочитай уривок, який підтверджує твою думку

Син половецького хана опинився в князівських палатах як полонений, якого князь Володимир Мономах захопив під час походу і залишив при собі через його вроду. Це підтверджують рядки:

“Мономах, князь Володимир,

Взяв його під час походу

З ясирем в полон і потім

При собі лишив за вроду.”

2. Чому половецького сина не вразили пісні гудця? Відповідаючи, цитуй уривки з твору

Половецького сина не вразили пісні гудця, бо він вже забув свою батьківщину, рідних і звик до чужих звичаїв. Це видно з рядків:

“Час минав, і став помалу Рідний степ він забувати, Край чужий, чужі звичаї Як за рідні уважати.”

“Але спів цей ніжний, любий, Ані перший, сильний, дужий, Не вразив юнацьке серце, — Він сидить німий, байдужий.”

3. Що уособлює євшан-зілля у творі? Зроби припущення, які асоціації викликало в героя євшан-зілля. Поясни, чому запах цієї трави пробудив спогади про рідний край

У творі євшан-зілля уособлює пам’ять про рідний край, його природу, традиції. Можна припустити, що запах євшану викликав у героя асоціації з дитинством, батьківщиною, свободою. Запах трави пробудив спогади, бо був тісно пов’язаний з рідною землею, на якій виріс юнак.

4. Виразно прочитай слова половецького юнака, які виражають його патріотизм. Прокоментуй, як ти їх розумієш

Слова половецького юнака, які виражають його патріотизм:

“Краще в ріднім краї милім Полягти кістьми, сконати, Ніж в землі чужій, ворожій В славі й шані пробувати!”

Ці рядки показують, що для героя любов до батьківщини, готовність віддати за неї життя важливіші, ніж слава і почесті на чужині.

5. Які частини твору є своєрідним обрамленням літописної легенди? Виразно прочитай і прокоментуй їх

Своєрідним обрамленням літописної легенди є вступ і закінчення твору, де автор звертається до сучасності, до України. У вступі він каже, що давнє оповідання “живить надію, певну віру в ідеали тим, котрі вже край свій рідний зацурали, занедбали”. А в кінці ставить риторичні запитання, чи не забули сини України свою неньку, чи зберегли любов до неї.

6. Виразно прочитай вступну частину поеми. У ній сказано, що «Між рядками слів таїться в нім якесь пророкування». Як ти думаєш, на яке пророкування натякає автор?

Автор натякає на пророкування про те, що любов до рідного краю, пам’ять про нього здатні пробудити патріотичні почуття навіть у тих, хто, здавалося б, уже забув батьківщину.

7. Кого чи що засуджує у вступі автор? Прочитай виразно рядки, які виражають головну думку цієї частини.

У вступі автор засуджує тих, хто “край свій рідний зацурали, занедбали”. Головну думку цієї частини виражають рядки:

“І воно живить надію, Певну віру в ідеали Тим, котрі вже край свій рідний Зацурали, занедбали…”

8. Виразно прочитай перший стовпчик заключної частини поеми. Яку художню паралель проведено в цих рядках?

У першому стовпчику заключної частини поеми проведено художню паралель між долею половецького хлопчика та долею України. Автор порівнює Україну з матір’ю, яка страждає через те, що її сини забули рідний край і не зберегли любові до нього у своїх серцях.

9. Поясни значення епіграфа до твору

Епіграф до твору підкреслює ідею, що краще загинути на рідній землі, ніж жити в славі та пошані на чужині. Ця думка є лейтмотивом усієї поеми.

10. Які важливі питання життя українців порушено в поемі?

У поемі порушено важливі питання національної ідентичності, патріотизму, любові до рідного краю та необхідності повернення до своїх коренів.

11. Чи бачить ліричний герой шлях, який виведе українців із глухого кута національної байдужості? Який саме?

Ліричний герой вбачає шлях виходу з національної байдужості в поверненні до рідної землі, у відродженні патріотичних почуттів і національної свідомості. Він закликає знайти те “євшан-зілля”, яке зможе пробудити в серцях українців любов до своєї батьківщини.

12. В основу легенди з Галицько-Волинського літопису та поеми «Євшан-зілля» М. Вороного покладено ту саму подію. Поясни, чи однакова мета була в обох авторів. Свою відповідь обґрунтуй

Мета авторів легенди з Галицько-Волинського літопису та поеми М. Вороного дещо відрізняється. У літописі автор прагне показати важливість любові до рідної землі на прикладі половецького хлопчика. М. Вороний же використовує цю легенду як алегорію, щоб привернути увагу до проблеми національної байдужості серед українців і закликати до відродження патріотичних почуттів.

13. Чому автор так назвав твір? Що він такою назвою хотів сказати?

Назвою твору “Євшан-зілля” автор підкреслює символічне значення цієї рослини як засобу пробудження любові до рідного краю. Він хоче сказати, що українцям потрібно знайти своє “євшан-зілля”, яке допоможе їм повернутися до своїх коренів і відродити національну свідомість.

14. Поміркуй, які почуття і думки володіли автором, коли він писав свій твір. А які почуття цей твір викликав у тебе?

Автор, імовірно, відчував біль і тривогу за долю України, бажання пробудити в співвітчизниках патріотичні почуття та любов до рідної землі. Твір викликає почуття замислення над власною національною ідентичністю, спонукає до роздумів про важливість збереження зв’язку з рідним краєм.

16. Доведи, що твір М. Вороного «Євшан-зілля» за жанром — поема.

Твір М. Вороного “Євшан-зілля” справді є поемою, оскільки він відповідає основним ознакам цього жанру:

Домашнє завдання

1. З’ясуй за тлумачним словником лексичне значення слів патріот, патріотизм, ностальгія. Склади і запиши з ними речення

2. Прочитай виразно твір, постав до нього шість — вісім запитань різних видів, дай на них відповіді (усно)

  1. Чи можна вважати, що головна ідея твору - любов до рідного краю? (закрите) Так, головна ідея твору - любов до рідного краю, яка здатна пробудити людину від байдужості та повернути до своїх коренів.
  2. Де відбуваються події твору? (закрите) Події відбуваються в Києві, де в неволі живе син половецького хана, та в половецькому степу, куди тікають хлопець і гудець.
  3. Хто є головними героями твору? (закрите) Головними героями є син половецького хана та гудець, якого послав хан, щоб повернути сина.
  4. Чому гудцю не вдалося зворушити хлопця піснями та розповідями про рідний край? (відкрите) Хлопець довго жив на чужині в достатку та розкошах, тому забув про рідний степ, батька, звичаї свого народу. Його серце стало байдужим до спогадів про минуле життя.
  5. Як євшан-зілля вплинуло на почуття юнака? (відкрите) Коли юнак відчув запах євшан-зілля, йому раптом згадалися рідний степ, батько, воля. Ці спогади та почуття так вразили його, що він вирішив повернутися до рідного краю.
  6. Які висновки робить автор, проводячи паралелі між сюжетом твору та долею України? (відкрите) Автор з сумом зазначає, що багато українців, як і той хлопець, забули про рідну землю, мову, звичаї. Він закликає шукати те “євшан-зілля”, яке пробудить любов до України та поверне людей на шлях повернення до рідного краю.
  7. Чи можна вважати позицію юнака, який вирішив повернутися додому, правильною? (закрите) Так, його позиція правильна, бо любов до батьківщини, родини, свого народу - це високі цінності, які повинні бути в серці кожної людини. Краще жити або навіть померти на рідній землі, ніж бути в пошані на чужині, але без коріння.
  8. Чи правильно я зрозуміла основну думку твору: письменник вважає, що українцям треба більше любити й шанувати рідну землю, мову, традиції? (відкрите) Так, ви правильно зрозуміли. Микола Вороний закликає українців не забувати свого коріння, плекати любов до рідного краю, як до найвищої святині. Тільки тоді ми зможемо відродити свою державу й бути гідними своєї батьківщини.

3. Розглянь ілюстрації Георгія Акулова до поеми «Євшан-зілля». Познач послідовність подій відповідно до сюжету. Перекажи вголос один з епізодів (на вибір)

Благодать вам за надану можливість розглянути ці прекрасні ілюстрації Георгія Акулова до відомої поеми “Євшан-зілля”. Без сумніву, митець зумів глибоко проникнути в зміст твору та майстерно відобразити ключові сюжетні моменти за допомогою експресивних образів та символічних деталей.

Перша ілюстрація, схоже, ілюструє кульмінаційний момент - гудець виконує перед юнаком бадьору половецьку пісню, намагаючись розбудити в ньому спогади про батьківщину. Динамічний рух фігур, пориви вітру створюють відчуття напруги та драматизму.

Друга ілюстрація, імовірно, оспівує звільнення юнака від полону та його втечу до рідного степу.

Третя ілюстрація, вочевидь, зображує половецького хана, який відряджає гудця до Київської Русі на пошуки свого сина-бранця. Похмура атмосфера, скорботні обличчя персонажів та нічна пора передають гнітючий настрій і відчуття трагізму ситуації.

Послідовнсть: 3-1-2

Твої літературні проєкти

Як ти вважаєш, кого називають патріотом? У чому може проявлятися патріотизм? Підготуй повідомлення-роздум на цю тему. Добирай приклади із сучасного життя. Виголоси повідомлення в класі.

Патріотизм - це любов і відданість своїй Батьківщині, своєму народу. Патріотом можна назвати людину, яка щиро вболіває за долю своєї країни, прагне зробити свій внесок у її розвиток і процвітання.

Патріотизм може проявлятися у різних формах:

  1. Служіння своїй країні. Це може бути військова служба, робота в державних органах, громадська діяльність тощо. Справжній патріот готовий присвятити своє життя служінню Батьківщині.
  2. Збереження і примноження культурної спадщини. Патріот цінує історію, традиції, мову свого народу. Він докладає зусиль, щоб зберегти і передати цю спадщину наступним поколінням.
  3. Підтримка вітчизняного виробника. Купуючи товари місцевого виробництва, патріот підтримує економіку своєї країни, сприяє створенню робочих місць.
  4. Волонтерство, благодійність. Патріот не залишається байдужим до проблем співвітчизників, він готовий безкорисливо допомагати тим, хто цього потребує.
  5. Активна громадянська позиція. Патріот не стоїть осторонь суспільно-політичного життя країни. Він бере участь у виборах, відстоює демократичні цінності, бореться з корупцією і беззаконням.

Яскравим прикладом патріотизму в сучасній Україні є Революція Гідності 2013-2014 років. Люди різного віку і соціального статусу вийшли на Майдан, щоб відстояти європейський вибір України, засудити свавілля влади. Багато хто з них поплатився за це здоров’ям і навіть життям. Але вони довели, що є справжніми патріотами, для яких доля Батьківщини понад усе.

Ще один приклад - волонтерський рух, який розгорнувся в Україні з початком російської агресії у 2014 році. Тисячі небайдужих громадян взялися допомагати армії, постраждалим мешканцям Донбасу, переселенцям. Вони збирали кошти, відправляли на фронт продукти і амуніцію, влаштовували благодійні концерти і ярмарки. Своєю самовідданою працею волонтери показали, що в єдності сила і що любов до Батьківщини здатна творити дива.

Отже, бути патріотом - це не просто любити свою країну на словах, а діяти на її благо. Кожен з нас може зробити свій внесок: чесно працювати, допомагати ближнім, берегти природу, примножувати культурні надбання. Якщо ми будемо хорошими громадянами своєї країни, вона обов’язково стане сильною і квітучою. Адже держава - це перш за все люди, які її творять.