Skip to content

Микола Вінграновський. Сіроманець - ГДЗ 6 клас Коваленко

Posted on:12 грудня 2023 р. at 00:00

Поміркуй над прочитаним. Сторінка 54

1. Яким епізодом починається повість? Перекажи його стисло

Повість починається з опису того, як уночі прийшла осінь, і вовк Сіроманець прокинувся, вмився, послухав спів синиці і знову заснув

2. Що ти дізнався/дізналася про минуле життя Сіроманця?

Про Сіроманця розповідається, що він був найстарішим вовком у світі, водив зграю, його знали і боялися. Молоді вовки хотіли навчитися в нього мистецтва полювання.

3. Прочитай опис природи у творі. Яка його роль?

Опис природи (осінь, дощ, ліс) створює відповідний настрій, підкреслює самотність і старість головного героя.

4. Який художній засіб вжито в уривках «Звали його Сіроманцем, і він був найстарішим вовком у світі» та «Зуби не зуби, а метрові кілки затесані, язичище горить, як черінь»? Яку роль цей засіб відіграє в розкритті образу вовка?

Вжито гіперболу, щоб підкреслити силу, лють і небезпеку вовка.

5. Чому Сіроманець і Чепіжний здавна були заклятими ворогами? Знайди і прочитай два уривки на підтвердження думки

Сіроманець часто нападав на худобу і коней, яких пас Чепіжний, тому Чепіжний ненавидів його і навіть вбивав вовченят.

6. Прочитай уривок: «Скочив на ноги кінь, хилитнув сосною, заіржав, відірвався, повалив один кущ, другий — Сіроманець, побіг, було, за ним, проскочив галявину, але повернувся до Чепіжного». Поясни, чому Сіроманець облишив коня — свою здобич — і почав переслідувати Чепіжного? Як цей учинок його характеризує?

Сіроманець кинувся на Чепіжного, бо помстився йому за все. Це свідчить про його ненависть до ворога.

7. Хто переміг у першому протистоянні — Сіроманець чи Чепіжний? Перекажи цей епізод близько до тексту

Переміг Сіроманець - він скинув Чепіжного в озеро і протримав там до ранку.

8. Порівняй поведінку Чепіжного в лісі та його розповідь односельцям про зустріч із Сіроманцем. Чи так все було, як він розповідав? Як цей учинок характеризує Чепіжного?

Чепіжний збрехав односельцям, ніби сам героїчно протистояв вовку. Насправді він злякався і виконував всі його вимоги. Це показує його боягузтво.

9. Наведи один доказ Сашка, яким він пояснює батькам, чому захищає Сіроманця. Прочитай цей уривок

Сашко сказав: “Так він живий, мамо, і йому треба жити. А потім — на те він і вовк: не буде ж він їсти манну кашу, як я, і ніхто не пече йому і не варить”.

10. Назви дві головні події в уривку

Ось дві головні події в наведеному уривку тексту:

  1. Зустріч і сутичка Сіроманця з Василем Чепіжним у лісі. Сіроманець нападає на Чепіжного, вибиває у нього з рук рушницю і жене у болото.
  2. Приліт вертольота з групою мисливців, які мають намір уполювати Сіроманця. Василь Чепіжний розповідає їм неправдиву історію про свою зустріч з вовком.

Отже, це дві кульмінаційні події уривка - протистояння людини і звіра та поява мисливців, які становлять загрозу для вовка.

Домашнє завдання. Сторінка 55

1. Перекажи цю частину твору від імені Сашка

Того дня я не пішов до школи. Повернувся до лісу, закопав свій портфель у листі, щоб не носити. Подивився на павутиння та павучків. Заліз рукою у порожнє гніздечко, пошарудів там листям. Подався до яру.

Коли вечоріло, помітив, що хтось стоїть за дубом і дивиться мені в спину. Спочатку злякався, але вирішив піти подивитися. За дубом виявилося заблукале теля. Хотів погладити його, але раптом побачив перед собою Сіроманця. Це був вовк, я здерев’янів від страху.

2. Постав по одному запитанню різного виду до цієї частини твору. Усно дай відповіді на них

Ось кілька запитань до цієї частини твору:

  1. Чому Сашко не пішов того дня до школи? (Бо хотів піти до лісу, подивитися, що буде з Сіроманцем).
  2. Що Сашко побачив спочатку за дубом? (Він побачив там заблукале теля).
  3. Як зреагував Сашко, коли побачив Сіроманця? (Він здерев’янів від страху).
  4. Чому Сіроманець опинився в лісі? (Бо тікав від мисливців).
  5. Що, на вашу думку, станеться далі з Сашком і Сіроманцем? (Можливі різні припущення).

Ось кілька запитань різних видів. Спробую відповісти на них усно:

  1. Оціночне запитання: як ви вважаєте, чи правильно вчинив Сашко, що пішов у ліс замість школи? (На мою думку, ні, адже він пропустив уроки).
  2. Творче запитання: якби ви опинилися на місці Сашка, що б зробили ви? (Я б, мабуть, все ж пішов до школи, а потім уже пішов би до лісу).

3. Як можуть далі розгортатися події? Чому ти так думаєш? Прочитай продовження повісті й перевір свої припущення

Можливо, Сашко допоможе Сіроманцеві, нагодує його, чи, може, вони разом втечуть від мисливців. Або ж мисливці таки вполюють бідного вовка… Прочитаю продовження й дізнаюся, чи справдилися мої здогадки.

Поміркуй над прочитаним. Сторінка 59

1. Перекажи епізод знайомства Сашка із Сіроманцем. Який перший крок зробив Сіроманець для порозуміння і чим відповів йому Сашко? Чи можна сказати, що зустріч була схожа на спілкування двох друзів?

При зустрічі Сіроманець спочатку обнюхав Сашка, а потім лизнув його коліно. Сашко відповів, що вовк “такий лизунчик”, погладив його по шиї та почухав під горлом. Можна сказати, що ця зустріч була схожа на зустріч двох друзів - вони одразу знайшли спільну мову і довірилися один одному.

2. «Для Сашка настали дні щастя і тривог» — чому саме?

Для Сашка настали дні щастя і тривог, тому що він знайшов справжнього друга - Сіроманця, але водночас хвилювався за нього, щоб мисливці не знайшли.

3. Яке несподіване відкриття про Сіроманця зробив Сашко? Як це сталося?

Сашко відкрив, що Сіроманець сліпий. Він показував йому малюнки та піднімав яблуко, але вовк не реагував. Так Сашко зрозумів, що той не бачить.

4. У який спосіб Сашко вирішив допомогти Сіроманцеві переховатися від мисливців? Перекажи цей епізод стисло

Сашко вирішив сховати Сіроманця у старих глиняних ямах, зарісших чагарником. Він вибрав для нього зручну нору, вистелив її травою. Сказав, що тут його ніхто не знайде.

5. На чиєму боці ти в протистоянні Чепіжного та Сашка із Сіроманцем? Поясни, чому ти робиш такий вибір

Я на боці Сашка та Сіроманця. Сіроманець - дике, але розумне створіння, яке намагається вижити. А Сашко, хоч і дитина, але добрий і милосердний. Він щиро піклується про вовка. Чепіжний же надто жорстокий.

6. Коли впіймали і привезли до села Сіроманця, «падав тихий впокоєний сніг, на горбі темнів ліс. За хатою плакав Сашко». Яку роль виконує в цьому епізоді пейзаж: тла, на якому розгортаються події, підтвердження душевного стану героя чи контрасту до його душевного стану?

Пейзаж тут виконує роль тла, на якому розгортаються події. Він підкреслює сумний настрій Сашка в цей момент.

7. Який епізод у цій частині твору є найнапруженішим? Свою відповідь обґрунтуй

Найнапруженішим є епізод, коли Сашко пробирається в кузню і визволяє звідти Сіроманця.

8. У який спосіб Сашко допоміг Сіроманцеві визволитися? Стисло перекажи цей епізод

Сашко потайки пробрався до кузні вночі. Заліз на дах по старому бересту, проламав діру у стелі. Спустився вниз, знайшов Сіроманця, перерізав мотузки, якими той був прив’язаний. Сказав Сіроманцю вранці кинутися напролом з кузні та бігти до лісу.

9. Автор не описує почуттів Сашка, коли той визволяв вовка. Але він переживав їх, і вони були різні! Читай не поспішаючи цей епізод і намагайся визначити, які почуття вирували в його душі в цей час

У Сашка під час порятунку Сіроманця напевно були страх за вовка, хвилювання чи вдасться задумане, радість від зустрічі з другом. Але головне - відчуття, що робить благородну і правильну справу.

10. Добре чи погано вчинив Сашко, залізши до чужої кузні? Чому ти так думаєш? Як зробив би/зробила б ти на його місці?

Сашко вчинив правильно, що визволив Сіроманця. Адже він врятував життя живій істоті, якій загрожувала смерть. На його місці я також спробував/спробувала б щось зробити для порятунку тварини.

11. Прочитай пейзажі в уривку. У чому, на твою думку, секрети майстерності письменника в зображенні природи?

На мою думку, автор майстерно зображує природу, використовуючи яскраві епітети, метафори, порівняння. Він створює виразні зорові образи. Також гармонійно поєднує пейзажі з переживаннями героїв.

Домашнє завдання. Сторінка 60

1. Виділи головні події у творі. Дай їм заголовки та запиши в робочий зошит

Ось головні події твору та можливі заголовки до них:

  1. Знайомство Сашка зі Сіроманцем.
  2. Сашко дізнається, що Сіроманець осліп.
  3. Сашко ховає Сіроманця у глиняних ямах.
  4. Мисливці ловлять Сіроманця та замикають у кузні.
  5. Сашко таємно пробирається до кузні та визволяє Сіроманця.

2. Постав по одному запитанню різного виду до цієї частини твору. Усно дай відповіді на них

Ось кілька запитань різних видів до твору:

  1. Уточнююче запитання: де саме Сашко спочатку сховав Сіроманця? (У старих глиняних ямах у лісі).
  2. Оціночне запитання: як ви вважаєте, чи мав Сіроманець шанси вижити без допомоги Сашка? (На мою думку, шанси були невеликі, адже він осліплий і самотній).
  3. Творче запитання: якби Сіроманець раптом заговорив людською мовою, про що б він розповів Сашкові та іншим людям? (Тут можливі різні цікаві версії).

3. Як можуть далі розгортатися події? Чому ти так думаєш? Прочитай продовження твору й перевір свої припущення

Щодо подальшого розвитку подій, я припускаю, що Сіроманцю вдасться втекти до лісу, але його будуть переслідувати мисливці. Можливо Сашко знову спробує йому допомогти. Але чи вдасться врятувати вовка - питання. Буду радий перевірити свої здогадки, прочитавши продовження.

Поміркуй над прочитаним. Сторінка 66

1. Як Сіроманець вирішив урятуватися від переслідувань Чепіжного?

Щоб врятуватися від Чепіжного, Сіроманець втік у солоні степи та солончаки, де немає лісів і, як він вважав, не повинно бути мисливців.

2. Опиши місцевість, де знайшов собі притулок Сіроманець. Чому він вирішив жити подалі від лісів?

Сіроманець знайшов притулок на військовому полігоні у безлюдних піщаних неродючих степах. Він вирішив жити подалі від лісів, щоб уникнути мисливців.

3. Як випадок урятував напівмертвому Сіроманцеві життя? Прочитай виразно цей епізод

Напівмертвого голодного Сіроманця в снігу випадково знайшов льотчик Петро Лях під час пробіжки. Разом з сином Андрійком вони відігріли вовка, нагодували і врятували від неминучої загибелі.

4. Поясни значення висловів фланелеві сніги, помідорні вуха, сліпі сніги. Якого ефекту досягає письменник, поєднуючи такі непоєднувані слова? Як називається цей художній засіб?

Фланелеві сніги - м’які, пухнасті. Помідорні вуха - червоні від морозу вуха. Сліпі сніги - такі щільні й густі, що нічого не видно. Письменник створює комічний ефект, поєднуючи непоєднувані слова. Це оксюморон.

5. Як віддячував Сіроманець льотчикам-рятувальникам за свій порятунок? Наведи один приклад відданості вовка людям

Сіроманець віддячував льотчикам відданістю і дружбою. Коли Андрійко загубився у заметілі, вовк виніс хлопчика додому на собі.

6. Сашко батькам зауважує: «Надія Петрівна каже, що треба оберігати не тільки воду, повітря і ліс, але й звірів… А вовка я, може, люблю, тату!» На прикладі поведінки героїв твору — Сашка та Андрійка — поясни, що означає любити іншого. Як ти виявляєш свою любов до близьких тобі людей?

Сашко та Андрійко виявляли любов до вовка, піклуючись про нього, годуючи його, намагаючись врятувати. Любити - це дбати про когось, допомагати, підтримувати. Я виявляю любов до близьких, проводячи з ними час, розмовляючи, обіймаючи.

7. Перекажи стисло епізод порятунку Андрійка (2-3 речення)

Під час заметілі Андрійко загубився разом з вовком. Вовк викопав для них яму в снігу, щоб сховатися. Коли почув постріли, вовк вискочив і завив, подаючи сигнал. Батько Андрійка почув вовка і разом з іншими льотчиками врятував сина.

8. Поясни, які почуття міг переживати Андрійко під час заметілі. Як повів би/повела б себе в подібній ситуації ти?

Андрійко, мабуть, дуже налякався, адже опинився сам на сам із негодою. Він міг відчувати холод, страх, розгубленість. Я б теж боялася, але намагалася б заспокоїтися і знайти укриття, доки не прийде допомога.

9. Який епізод/які епізоди в цій частині твору є найнапруженішим/найнапруженішими? Свою відповідь обґрунтуй

Найнапруженішими епізодами є момент, коли вовк тікає з кузні, всіх налякавши, а також фінальний епізод пошуків Андрійка під час заметілі - описано хвилювання, страх батьків за сина, відчайдушні спроби знайти хлопчика. Ці епізоди створюють напруження та тривогу.

Домашнє завдання (завдання 1 або 2 — на вибір, 3, 4 — обов’язкові)

1. Усно перекажи цю частину твору спочатку стисло (3-4 речення), а потім докладно

Стисло: вовк Сіроманець тікає з кузні, опиняється на полігоні, де його знаходить і рятує Андрійко з батьком-льотчиком; під час заметілі Андрійко губиться з вовком, але Сіроманець рятує хлопчика.

Докладно: Сіроманець тікає з кузні, куди його заманили мисливці, і ховається на покинутому полігоні. Там вовка знаходить хлопчик Андрійко разом з батьком Петром та іншими льотчиками. Вони лікують та годують вовка. Одного разу під час заметілі Андрійко губиться з вовком. Сіроманець рятує хлопчика - риттям в снігу і своїм завиванням подає сигнал льотчикам. Батько знаходить сина живим.

2. Перекажи епізод порятунку Андрійка від імені Сіроманця

Я побачив під снігом хлопчика Андрійка замерзлого й наляканого. Я вирив для нас яму в заметі, щоб сховатися від вітру. Коли почув постріли, я зрозумів - то йдуть на пошуки. Я кинувся назустріч і почав голосно завивати, аби привернути їхню увагу. Так ми врятували Андрійка.

3. Постав по одному запитанню різного виду до цієї частини твору. Усно дай відповіді на них

Запитання (приклади): Хто врятував вовка на полігоні? (Андрійко з батьком та іншими льотчиками). Як вовк рятує Андрійка під час заметілі? (Риттям ями в снігу, завиванням).

4. Як можуть далі розгортатися події? Чому ти так думаєш? Прочитай продовження повісті й перевір свої припущення

Я думаю, вовк залишиться жити з Андрійком та його родиною. Вони подружаться. Можливо, Сіроманець допомагатиме льотчикам чи охоронятиме висілок. Перевіримо в наступних розділах повісті.

Поміркуй над прочитаним. Сторінка 73

1. Чому Сашко розказав Чепіжному про місце перебування Сіроманця? Чи хотів він вовкові лихого? Як ти поясниш такий учинок хлопчика?

Схоже, Сашко розповів Чепіжному про місцеперебування Сіроманця не зі злим умислом, а радше через наївність та бажання похвалитися, що знає, де зараз живе вовк. Напевно, він не до кінця усвідомлював, що Чепіжний і далі прагнутиме помститися Сіроманцеві.

2. Що у відповідь зробив Чепіжний? Чи міг/могла ти передбачити, що його помста вовкові триватиме? Чому він так зробив?

У відповідь Чепіжний заявив, що боротьба між ним і Сіроманцем триватиме і що настане “другий тайм”. Можна було передбачити, що його помста вовкові не припиниться, адже Чепіжний давно мав на Сіроманця зуб. Він так чинив через помсту, образу та непримиренність.

3. Дай визначення поняття дружба. Що для тебе найважливіше в дружбі?

Дружба - це близькі стосунки між людьми, засновані на довірі, щирості та взаємодопомозі. Для мене в дружбі найважливішими є відданість, підтримка та вміння тримати слово.

4. Чому при зустрічі із Сашком Сіроманець заплакав? Які почуття переживали в цей момент хлопчик і вовк?

Сіроманець заплакав від радості побачення та хвилювання. Сашко теж був дуже зворушений. Вони обоє відчули полегшення після тривалої розлуки й туги за спілкуванням.

5. Як проявилася дружба між вовком та людиною? Перекажи епізод мандрівки Сашка із Сіроманцем до Одеси

Дружба між Сашком і Сіроманцем проявилася в тому, що вони вирушили разом у складну подорож до Одеси, аби вилікувати вовка. Хлопчик ніс у клунку їжу також для звіра, вони разом ночували в скирті сіна, а пізніше Сіроманець врятував Сашка від браконьєрів. Коли Сашко знесилився, вовк ніс його на спині. Вони підтримували та допомагали одне одному.

6. Як ти оцінюєш учинок Сашка? Чи здатний ти на самопожертву заради друга?

Я високо оцінюю вчинок Сашка. Він проявив справжню дружбу та милосердя до Сіроманця, ризикуючи заради нього власною безпекою. Я хотів би вірити, що здатний на таку самопожертву заради близької мені людини чи тварини.

7. Прочитай уривок із повісті від слів: «Сіроманець прийшов у Сашкове село». Який настрій створила в тебе ця розповідь?

Ця розповідь створила в мене сумний настрій, адже Сіроманець повернувся в село вже приреченим на загибель. Він ніби прощався із життям.

8. Чому Сіроманець підійшов до хат своїх заклятих ворогів? Що він хотів цим учинком сказати людям?

Сіроманець підійшов до хат своїх ворогів, аби продемонструвати, що не мстить їм і не тримає зла. Він хотів показати приклад прощення та миролюбності.

9. Які риси характеру виявив Сашко протягом повісті? Намалюй у робочому зошиті «хмарку слів» із рисами характеру хлопчика, поряд — Чепіжного. Порівняй, якими людьми виявилися ці двоє героїв. Усно підтвердь відповідь прикладами з твору

Сашко виявив такі риси, як доброта, милосердя, відданість, самопожертва, наполегливість. Чепіжний - жорстокість, мстивість, байдужість. Сашко - позитивний персонаж, а Чепіжний - негативний.

10. Які важливі питання порушує М. Вінграновський у творі? Назви їх

Повість порушує питання дружби між людиною та твариною, гуманного ставлення до природи, прощення образ, перемоги добра над злом.

11. Чого навчає тебе ця повість?

Повість учить цінувати дружбу, бути милосердним, не мститися і прощати кривдників.

12. Визнач тему та ідею твору

Тема твору - сила дружби та відданості. Ідея - у протистоянні добра і зла перемагає добро.

13. Назви елементи сюжету в такій послідовності:

Елементи сюжету повісті “Сіроманець” у послідовності:

а) подія, у якій зав’язується конфлікт між Сіроманцем і Чепіжним - Сіроманець з’їв козу Чепіжного;

б) найнапруженіша подія - Сіроманець полонить Чепіжного в лісі і тримає його в озері по шию у воді;

в) подія, що завершує конфлікт - Сіроманець повертається в село і стає на порозі хат своїх ворогів, демонструючи, що не мстить їм.

14. Порівняй особливості творів «Мій друг лелека» М. Слабошпицького та «Сіроманець» М. Вінграновського. На перетині вертикальної та горизонтальної колонок запиши відповіді.

Ось порівняння особливостей творів “Мій друг лелека” та “Сіроманець”:

Особливість твору«Мій друг лелека»«Сіроманець»
Обсяг творуНевеликийВеликий
Кількість подійНезначнаЗначна
Кількість дійових осіб2-3Багато
Час подійОдин деньКілька днів
ЖанрПрозаПроза
Кількість сюжетних ліній11
ОповідачЄ, від 1-ї особиЄ, від 3-ї особи
Розкриття характерівПоверховеГлибоке

15. Прочитай пояснення про повість. Доведи, що «Сіроманець» — повість.

Повість - великий за обсягом твір, з однолінійним, розгорнутим сюжетом, значною кількістю персонажів та глибоким розкриттям характерів.

“Сіроманець” відповідає усім ознакам повісті, отже, належить саме до цього жанру.

Домашнє завдання (на вибір). Сторінка 74

1. Намалюй у робочому зошиті інтелектуальну карту сюжету повісті

Створення інтелектуальної карти сюжету повісті “Сіроманець” вимагає відображення ключових моментів та подій твору, розміщення їх у логічній послідовності та зв’язку з головними персонажами. Ось приклад структури такої карти:

[Головний заголовок]
Сіроманець - Микола Вінграновський

[Персонажі]
- Сіроманець: старий сліпий вовк
- Сашко: хлопчик, друг Сіроманця
- Василь Чепіжний: мисливець, ворог Сіроманця

[Ключові події]
1. Зустріч Сіроманця і Сашка
2. Протистояння Сіроманця та Чепіжного
3. Втеча Сіроманця від Чепіжного
4. Перебування Сіроманця у льотчиків
5. Втеча Сіроманця з льотної частини
6. Смерть Сіроманця

[Конфлікти]
- Конфлікт між Сіроманцем та мисливцями
- Внутрішній конфлікт Сашка щодо допомоги Сіроманцю

[Основні теми]
- Дружба між людиною і твариною
- Боротьба за виживання
- Цінність життя кожної істоти

[Ідея твору]
- Важливість співчуття та взаємодопомоги

[Кульмінація]
- Врятування Сіроманця Сашком та його подорож до Одеси

[Розв'язка]
- Смерть Сіроманця та роздуми Сашка про значення їхньої дружби

[Символіка]
- Сіроманець як символ дикої природи
- Дорога як символ життєвого шляху

[Цитати]
- "Будемо бігти, доки не впадемо"
- "Скільки вовка не годуй, а він все у ліс дивиться"

[Завершення]
- Сашко продовжує життя, пам'ятаючи про свого друга

Ця карта може бути оформлена у вигляді діаграми або малюнка, де всі елементи пов’язані лініями або стрілками, показуючи причинно-наслідкові зв’язки між подіями та персонажами. Важливо також включити образи, символи та мотиви, що мають значення у творі.

2. Чепіжний Сашкові каже: «Добре людьми сказано — скільки вовка не годуй…» Закінчи прислів’я. Прочитай прислів’я на початку розділу. Визнач, які з них відповідають темі або ідеї повісті, а які ні. Свою відповідь обґрунтуй

Повне прислів’я: “Скільки вовка не годуй, а він все одно в ліс дивиться”. Це прислів’я відповідає темі твору, адже врешті Сіроманець таки тікає з полону людей назад у дику природу.

Також темі відповідає прислів’я “Вовк в овечій шкурі”. Воно характеризує підступність Чепіжного.

А от прислів’я “Ніхто не народжується вовком” темі твору не відповідає, бо Сіроманець справді народився вовком і ним залишився.

3. Чи могла б історія про дружбу Сашка й Сіроманця закінчитися якось по-іншому? Склади історію про цих героїв з іншим фіналом

На мою думку, історія могла б закінчитися щасливо - Сіроманець залишився б жити в сім’ї Сашка або льотчиків як домашній улюбленець. Міг би навіть подружитися з собакою Гераклом. А Чепіжний змінився б і перестав переслідувати звіра. Так дружба перемогла б ворожнечу.

Софія Мудрагелівна консультує

Від імені оповідача/оповідачки автор/авторка може висловити ставлення до певної проблеми, передати читачеві/читачці власну світоглядну позицію, цінності та переживання. Однак май на увазі, що немає повного збігу між образом автора/авторки у творі та самим письменником/письменницею

Так, у прозовому творі автор дійсно “ховається” за оповідачем.

В оповіданні “Мій друг лелека” оповідь ведеться від імені головного героя (хлопчика) у першій особі. Він розповідає тільки про ті події, учасником яких був сам.

А в повісті “Сіроманець” оповідь ведеться від імені безіменного оповідача в третій особі. Цей оповідач все знає про героїв і події твору, йому відомо навіть те, чого герої не знають, і як розгортатимуться події далі.

Таким чином автор висловлює через оповідача власне ставлення до проблематики твору, свої погляди і цінності. Але повністю ототожнювати позицію оповідача з автором не можна. Це лише один із художніх прийомів.

Отже, варто розрізняти реального автора і образ автора в його творі, втілений в оповідачеві.

Ти — творча особистість

1. Прочитай вірш М. Вінграновського «Пісня Сіроманця».

2. Порівняй повість «Сіроманець» і вірш «Пісня Сіроманця». Що між цими творами спільного, а чим вони різняться?

Отже, порівняємо повість “Сіроманець” і вірш “Пісня Сіроманця”:

Спільне:

Відмінне:

Отже, при всій спорідненості тем, жанрова приналежність і форма творів суттєво відрізняє їх.

Твої літературні проєкти

Подумай, як ти можеш зробити світ добрішим. Може, хтось потребує твоєї дружби й допомоги? А чи треба про свої добрі справи писати й розповідати — вирішуй сам/сама… Запиши кілька ідей, як ти можеш зробити світ кращим

Ось кілька ідей, як можна зробити світ добрішим:

  1. Допомагати літнім людям - наприклад, зробити для них покупки, прибрати в квартирі, провідати їх.
  2. Бути добрим до тварин - годувати бездомних собак і котів, допомагати притулкам, взяти додому тваринку з притулку.
  3. Брати участь у волонтерській діяльності - допомагати в шпиталях, притулках, будинках пристарілих тощо.
  4. Посміхатися незнайомим людям на вулиці, привітатися, пропустити когось у черзі.
  5. Не соромитися своїх добрих вчинків і розповідати про них іншим - це може їх надихнути теж допомагати.
  6. Бути толерантним до людей іншої національності, культури, з інвалідністю.
  7. Підтримувати друзів у скруті і допомагати їм.

Можеш додати свої ідеї! Навіть маленькі добрі справи змінюють світ на краще.

Пригадай/прочитай твори, у яких дорога виступає одним з образів твору. Підготуй повідомлення про результати свого літературного пошуку та виголоси його в класі.

Образ дороги є досить розповсюдженим у світовій літературі, оскільки він символізує життєвий шлях, розвиток, пошук самого себе, а інколи й фізичну подорож від одного місця до іншого.

  1. У творі “Пригоди Гекльберрі Фінна” Марка Твена річка Міссісіпі виступає як дорога, яка веде головних героїв у подорож на плоту, символізуючи водночас втечу від цивілізації і пошук свободи.
  2. У творі “Хоббіт, або Туди і звідти” Дж. Р. Р. Толкієна дорога є символом пригоди, подорожі Більбо Беггінса, який вирушає за межі звичного світу, щоб знайти себе і своє місце в житті.

Ці твори показують, як автори використовують дорогу як потужний символ для розкриття внутрішнього світу героїв, їхніх пошуків і змін. Образ дороги в літературі може мати буквальне і переносне значення, але завжди він залишається важливим елементом структури та тематики твору.