Софія Мудрагелівна пропонує
Прочитай виразно прислів’я. Якій темі вони присвячені? Свою відповідь обґрунтуй.
Ці прислів’я присвячені темі стосунків людей з тваринами, зокрема описують їхню природу та поведінку. Обґрунтування:
- Прислів’я визнають розумність, здатність до мислення у тварин, попри відсутність мовлення (“І тварина розумна, дарма що не говорить”).
- Кілька прислів’їв характеризують вовка як хижака, який керується своєю природою, незалежно від обставин (“Вовка не треба кликати з лісу, він сам прийде”, “Скільки вовка не годуй, а він у ліс дивиться”, “Вовк змінює шкуру, але ніколи свою натуру”).
- Інші прислів’я зачіпають тему волелюбності птахів, їхнього прагнення до свободи (“Нікому сама птаха в руки не вскочить”, “Ліпше пташці на зеленій гілці, ніж у пана в золотій клітці”).
Таким чином, ці прислів’я відображають спостереження людей за поведінкою тварин, зокрема вовків та птахів, формулюючи узагальнені закономірності та повчальні сентенції.
Михайло Слабошпицький. Мій друг лелека
Поміркуй над прочитаним
1. Дай відповіді за Правилом читання № 1
Про кого розповідається в оповіданні?
В оповіданні розповідається про хлопчика, його тата і пораненого лелеку, якого вони зустріли на риболовлі.
Де хлопчик з татом зустріли лелеку?
Хлопчик з татом зустріли пораненого лелеку, коли ловили рибу і варили юшку на березі річки чи озера.
Що сталося з лелекою?
У лелеки було перебите крило, він був поранений, ймовірно, жорстокими людьми. З рани сочилася кров.
Як хлопчик з татом поставилися до пораненого птаха?
Хлопчик з татом пожаліли голодного пораненого лелеку. Вони нагодували його рибою, яку зловили. Потім забрали птаха з собою додому, де перебинтували крило і залили йодом рану.
Що сталося з лелекою восени?
Восени, коли інші лелеки летіли у вирій, поранений лелека, попри вмовляння хлопчика залишитися, теж полетів зі зграєю. Такі у лелек закони.
Чи повернувся лелека навесні?
Навесні наступного року до хлопчика прилетіли двоє лелек. Хлопчик впізнав серед них свого друга, врятованого ним пораненого птаха. Лелеки почали мостити гніздо на хаті, де раніше ніколи не жили.
2. Знайди у творі і прочитай пейзаж. Поясни, чому він такий лаконічний (дуже стислий). Опис природи відтворює місце дії чи допомагає передати душевний стан героїв? Свою відповідь обґрунтуй.
“Ми з татом ловили рибу і варили при березі юшку. Трохи далі від берега струнко стояв у воді очерет.”
Цей пейзаж дуже лаконічний, тому що він лише окреслює місце дії - берег водойми, де ростуть очерети. Автор не вдається до детального опису природи, бо основна увага зосереджена на зустрічі героїв з пораненим лелекою та їхніх взаєминах з птахом.
Цей стислий пейзаж відтворює місце дії, але не передає душевний стан героїв. Їхні почуття та емоції розкриваються через вчинки (як вони нагодували і прихистили лелеку) та діалоги.
Отже, лаконічний пейзаж у цьому творі виконує суто “технічну” функцію - дає читачеві уявлення, де саме відбуваються події. Душевний стан персонажів передається іншими художніми засобами.
3. Знайди у творі і прочитай опис лелеки.
Опис лелеки: “І тут до нас прийшов лелека з перебитим крилом. Невідомо, хто його скалічив… Він одним хапом проковтнув кожну і знову дивився на казанок… йому з рани сочиться кров… Намагався втягнути голову в плечі й розгублено хитав довгим дзьобом.” Це фрагментарний портрет.
4. Хто розповідає історію про лелеку? Що ти про нього можеш сказати? Відповідь підтвердь цитатами з твору
Історію розповідає хлопчик. Він добрий, співчутливий, турботливий, любить природу. Це видно з цитат: “Можна, я ще йому дам?”, “Ходімо з нами, — сказав я лелеці”, “Не бійся нас, — лагідно сказав я, — ми нічого поганого тобі не зробимо.”
5. Поясни думку оповідача: «…хіба мало є на світі жорстоких людей, які убивають птахів і звірів, бо ніяк не хочуть повірити, що то — наші друзі?»
Оповідач засуджує жорстокість людей до тварин і птахів. Він вважає їх нашими друзями й закликає ставитися до них із добром і турботою.
6. Як проявилася дружба між лелекою та хлопчиком? Зацитуй уривки на підтвердження своєї думки
Хлопчик нагодував пораненого лелеку, запросив його додому, вилікував крило. Лелека повірив йому і залишився жити у дворі до осені. Навесні птах повернувся до свого рятівника.
7. Постав по одному запитанню різного виду за змістом твору
Закрите запитання: Чи жив лелека у дворі оповідача до самої осені?
Відкрите запитання: Як ви думаєте, чому лелека, попри добре ставлення до нього, все ж таки полетів зі зграєю?
8. Яка тема та головна думка твору?
Тема твору - дружба людини й птаха. Головна думка - доброта, співчуття, турбота про живих істот повертаються вдячністю.
9. Прочитай прислів’я на початку теми. Які з них відповідають змісту твору «Мій друг лелека»? Свою відповідь обґрунтуй. Добери прислів’я за темою «Дружба» або «Стосунки людини і тварин/птахів»
Прислів’я “І тварина розумна, дарма що не говорить” та “Ліпше пташці на зеленій гілці, ніж у пана в золотій клітці” найбільше відповідають змісту оповідання “Мій друг лелека”.
Перше прислів’я підкреслює, що тварини, хоч і не можуть говорити, але вони розумні істоти. В оповіданні лелека проявляє довіру до людей, які йому допомогли, і навіть повертається до них наступної весни. Це свідчить про його розум і здатність відчувати вдячність.
Друге прислів’я говорить про те, що для птаха краще жити на волі, ніж у неволі, навіть якщо умови там кращі. В оповіданні лелека, попри турботу і догляд людей, все ж таки відлітає з іншими птахами, коли приходить час. Для нього воля і життя за законами природи важливіші за комфорт.
Ось ще кілька прислів’їв на тему дружби й стосунків людини з тваринами:
- Вірний приятель - то найбільший скарб.
- Друзі пізнаються в біді.
- Людина без друзів - що дерево без коріння.
- Як тварину любиш, то вона тобі служить.
10. Заповни таблицю за змістом твору «Мій друг лелека». На перетині вертикальної та горизонтальної колонок постав «Так» або «Ні».
Особливість твору | Так / Ні |
---|---|
Невеликий за обсягом твір | Так |
Невелика кількість подій (1-2) | Так |
Невелика кількість персонажів (2-3) | Так |
Події відбуваються протягом короткого часу | Ні |
Твір розповідного характеру | Так |
Наявна одна сюжетна лінія | Так |
Наявний оповідач | Так |
11. Доведи, що твір М. Слабошпицького «Мій друг лелека» — оповідання
Твір М. Слабошпицького «Мій друг лелека» є оповіданням, тому що має такі ознаки цього жанру:
- Невеликий обсяг. Твір складається з кількох сторінок тексту.
- Зображення одного епізоду з життя героїв. В оповіданні йдеться про випадок, коли оповідач з татом зустріли пораненого лелеку і допомогли йому.
- Невелика кількість персонажів. Головні герої твору - оповідач (хлопчик), його тато і лелека. Інші персонажі не згадуються.
- Відсутність розгалужених сюжетних ліній. Сюжет розвивається лінійно навколо центральної події - порятунку лелеки.
- Стислість викладу подій. Автор лаконічно описує зустріч з лелекою, його перебування у дворі героїв і відліт восени.
- Наявність однієї головної думки. Основна ідея твору - заклик до милосердя, любові до природи, засудження жорстокості.
Отже, за жанровими ознаками «Мій друг лелека» М. Слабошпицького є класичним зразком оповідання. У невеликому за обсягом творі автор розповідає зворушливу історію дружби хлопчика і птаха, передаючи головну думку про важливість доброти і співчуття до всього живого.
Домашнє завдання
Перекажи зміст твору від імені лелеки. Як змінилася оповідь? Які події ти можеш додати, про які не знав хлопчик?
На березі річки якийсь хлопчик із татом розвели багаття й почали варити юшку. Я спостерігав за ними з очерету. Нестерпно боліло переламане крило, бо вранці на мене напав лис. Ледве я встиг від нього вирватися. Я вагався, можу довіритися людям чи ні.
Голод змусив мене підійти ближче до багаття. Хлопчик помітив мене і кинув кілька рибин. Я жадібно їх проковтнув, але все ще не наважувався підійти ближче. Рана на крилі кровоточила і дуже боліла. Хлопчик знову дав мені риби, і цього разу я вже не так боявся. Здавалося, ці люди не бажають мені зла.
Коли вони зібралися йти, хлопчик запросив мене з собою. Я вагався, але щось підказувало, що можу їм довіритися. Обережно пішов за ними, готовий будь-якої миті втекти. Але вони привели мене у свій двір, де я почувався у безпеці.
Хлопчик перев’язав моє зранене крило, хоч це було боляче. Я жив у їхньому дворі до осені, звикнув до цих добрих людей. Та коли побачив у небі зграю лелек, які кликали мене з собою, зрозумів - час летіти. На прощання глянув із вдячністю на хлопчика і полетів.
Цілу зиму я згадував його доброту і мріяв повернутися. Навесні ми з моєю парою спеціально прилетіли до його двору. Я хотів подякувати за порятунок. Ми звили гніздо на даху його хати, щоб бути поруч із цими чуйними людьми.
Оповідь від імені лелеки дозволила глибше розкрити його почуття і переживання, додати деталі, невідомі хлопчику - про напад лиса, вагання довіритися людям, тугу за зграєю, вдячність за порятунок. Це зробило історію емоційнішою і багатограннішою.