1. Яким було дитинство Марії Морозенко?
Марія Морозенко виросла в багатодітній сім’ї, була напівсиротою, бо втратила батька. Такі діти рано дорослішають, стають мудрими, розуміють людей і життя. Дитиною вона багато читала і вже в дев’ятому класі мала власну бібліотеку.
2. Твори якого жанру пише Марія Морозенко?
Вона пише поеми, історичні повісті, віршики й колискові для дітей, казки, оповідання, повісті про сучасних школярів, а також анімалістичні оповідання.
3. Як називається збірка її анімалістичних оповідань?
Збірка анімалістичних оповідань Марії Морозенко називається «Найвірніші. Історії про собак».
4. Які оповідання називають анімалістичними?
Анімалістичні оповідання — це прозові, невеликі за обсягом твори, які розповідають про тварин, птахів, комах тощо.
5. Виразно прочитайте оповідання «Вірність Хатіко». Визначте його тему
Тема оповідання — стосунки людини й тварини, зокрема вірність і відданість собаки своєму господареві, а також любов і турбота між ними.
6. Складіть план оповідання, використовуючи питальні речення. Перекажіть текст, орієнтуючись на нього.
- Хто подарував цуценя професору?
- Як Хатіко став улюбленцем свого господаря?
- Як Хатіко супроводжував професора на роботу?
- Чому Хатіко чекав господаря на станції?
- Що сталося з професором?
- Як Хатіко поводився після смерті господаря?
- Як люди ставилися до Хатіко на станції?
- Чому історія Хатіко стала відомою всьому світу?
Переказ:
Господар ферми подарував цуценя породи акіта-іну професору Уено. Хатіко одразу полюбив свого нового господаря й став його вірним другом. Він супроводжував професора на роботу, а потім чекав його на станції Сібуя. Одного дня професор раптово помер і більше не повернувся додому. Вірний Хатіко продовжував щодня чекати господаря на станції багато років. Люди підгодовували собаку, захоплювалися його відданістю. Згодом про історію Хатіко дізнався весь світ.
7. Відновіть послідовність подій, виконуючи вправу в ресурсі LearningApp за покликанням: https://learningapps.org/watch?v=pefngxv6k21
Правильна послідовність подій (орієнтуючись на малюнок):
- Хідесабуро Уено втрачає свого улюбленця.
- Господар ферми дарує собаку вчителю.
- Хідесабуро Уено бере з собою собаку на роботу.
- Професор помирає.
- Хатіко чекає свого господаря.
- Хатіко підгодовують на вокзалі.
8. Здійсніть вибіркове читання оповідання. Випишіть цитати, у яких подано характеристику Хатіко. Які художні засоби використовує авторка?
Цитати з характеристикою Хатіко:
- «Цуценятко Хатіко відразу ж полюбило свого господаря Хідесабуро Уено.»
- «Він супроводжував його скрізь і всюди — вдома, на відпочинку, на риболовлі, деінде і будь-коли був поряд із ним.»
- «Хатіко не смів ослухатися свого господаря. Він направду був розумним і слухняним песиком.»
- «Вірний пес марно чекав його на станції, сумним поглядом проводжаючи усіх пасажирів.»
- «Осиротілий пес знехотя повертався додому, даремно сподіваючись, що раптом застане свого господаря у дворі, а чи у будинку…»
- «До останнього дня чекав з надією.»
Художні засоби:
- Епітети: «вірний пес», «розумний і слухняний песик», «осиротілий пес».
- Метафора: «Тиша у дворі ніби вбирала в себе кожен його крок. Вона була порожня і тужлива, як Хатіко»
- Повтор: «Хатіко не розумів, що сталося. Хатіко чекав. Хатіко вірив.» (ритмічний прийом для емоційної глибини)
- Уособлення: «Його лапи втомилися. Але серце — ще чекало.» (Хатіко як персонаж, не просто тварина)
9. Як професор ставився до собак? На підставі чого ви зробили такий висновок? Створіть за зразком таблицю і заповніть її:
Риси характеру і поведінки професора | Факти, цитати із твору |
---|---|
Любов до собак | «Я невимовно сумую за ним, і найбільше боляче через те, що він так мало був поряд. Гірко, що собачий вік такий короткий.» |
Турботливість, ніжність | «…мав світлий погляд і неймовірно теплі лагідні руки, які вміли ніжно гладити собачу шерстку.» |
Вдячність, доброта | «Ви можете подарувати йому свою турботу і чуйність, натомість отримаєте щось значно ліпше — безмежну відданість і любов.» |
Відповідальність | «Чекай мене на пероні, Хатіко. Коли я повернусь, ми неодмінно пограємось у саду.» |
Висновок: Професор ставився до собак з любов’ю, турботою і ніжністю. Він сумував за своїм попереднім улюбленцем, дбав про Хатіко, був уважний до почуттів і потреб тварини.
10. Попрацюйте у групах. Навпроти кожного пункту складеного плану поставте смайл, який відображає емоції, які у вас виникли під час читання. Порівняйте емоційні реакції усіх груп.
- Як Хідесабуро Уено отримав собаку? 😊 (радість)
- Як проходили будні професора та його собаки? 😍 (захоплення)
- Що сталося з професором Уено? 😢 (сум)
- Як Хатіко чекав на свого господаря? 😢 (сум)
- Скільки років тривала вірність Хатіко? 😲 (здивування)
- Як вшанували пам’ять вірного собаки? 😊 (радість, захоплення)
11. Знайдіть в інтернеті й перегляньте фільм «Хатіко: Вірний друг». Чи такими ви уявляли героїв?
Після перегляду фільму «Хатіко: Вірний друг» герої виглядають дуже схожими до тих, як їх описано в оповіданні: професор добрий, турботливий, а Хатіко — надзвичайно відданий і чуйний пес. Емоції та стосунки між ними у фільмі такі ж зворушливі, як і в тексті.
12. Знайдіть твори інших українських та зарубіжних письменників про тварин. Створіть плакат «Анімаційна література».
Приклади творів для плаката:
- Микола Вінграновський «Гусенятко»
- Ернест Сетон-Томпсон «Доміно», «Лобо»
- Джек Лондон «Біле Ікло», «Поклик предків»
- Всеволод Нестайко «Пригоди журавлика»
- Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра» (є розділи про тварин)
Плакат можна оформити малюнками героїв та назвами творів.
Домашнє завдання
1. Напишіть читацький відгук на прочитане оповідання.
Оповідання «Вірність Хатіко» Марії Морозенко дуже зворушливе і викликає багато емоцій. Мене вразила відданість собаки, який роками чекав на свого господаря. Я відчув і радість, і сум, і захоплення силою дружби між людиною і твариною. Авторка гарно описала почуття як Хатіко, так і професора. Читаючи, я замислився про те, наскільки важливо цінувати вірність і любов у житті. Це оповідання вчить бути добрими, турботливими й не забувати про тих, хто поруч.
2. Створіть фотоколаж зі своїм улюбленцем і напишіть про нього.
(Тут додайте фото свого улюбленця або зробіть колаж із кількох фото.)
Мій улюбленець — кіт Барсик. Він дуже лагідний, любить гратися з клубочком ниток і завжди зустрічає мене після школи. Барсик вміє піднімати настрій, коли мені сумно, і завжди муркоче, коли я його гладжу. Я дуже люблю свого котика і вважаю його справжнім другом!