Поміркуй над прочитаним
1. Прочитай виразно вірш. Зверни увагу на його інтонацію. Як треба читати поезію: швидко чи повільно, весело чи сумно, бадьоро, жваво, енергійно чи розмірено й спокійно? Назви слова, які допомогли тобі правильно визначити інтонацію твору
Вірш Ліни Костенко “Сю ніч зорі чомусь колючі” варто читати повільно, з легким сумом та тривогою в голосі. Такі слова, як “колючі”, “налякані”, “кричала”, “апчхи”, створюють відчуття неспокою та змін.
2. Який настрій створила в тебе поезія Л. Костенко? Свою відповідь обґрунтуй
Поезія створює настрій легкої тривоги, здивування та невпевненості. Це відчувається через опис незвичної поведінки тварин і рослин, які реагують на зміну пір року.
3. Яку пору року зображено у вірші? Свою думку обґрунтуй, спираючись на текст поезії
У вірші зображено перехід від літа до осені. Про це свідчать рядки: “Тільки вчора було ще влітку, а сьогодні вже восени!”
4. У робочому зошиті намалюй «хмарку слів», якими авторка створює «осінній настрій» у творі
“Хмарка слів” може включати: “колючі”, “налякані”, “кричала”, “апчхи”, “восени”.
5. Як ти розумієш вислів «Сю ніч зорі чомусь колючі»? Які асоціації викликає в тебе образ колючої ночі?
Вислів “Сю ніч зорі чомусь колючі” створює відчуття дискомфорту, неспокою. Колючість асоціюється з чимось неприємним, що може завдати болю або тривоги.
6. Які образи відтворюють тривогу від зміни пір року? Як саме?
Образи сойки, що кричала з кручі, та ворона, який чхнув, передають тривогу від зміни пір року. Їхня незвична поведінка підкреслює зміни в природі.
7. У робочий зошит випиши художні засоби і поясни їх роль у поезії
Художні засоби: епітети (“колючі зорі”, “налякані їжачки”), порівняння (як налякані їжачки), персоніфікації (сойка кричала, ворон сказав, квітка питала). Вони підсилюють емоційне забарвлення вірша та створюють атмосферу тривоги й здивування.
8. Визнач мотив вірша
Мотив вірша - зміна пір року, перехід від літа до осені та реакція природи на ці зміни.
9. Порівняй вірші Тамари Шевченко «Осінь, гарна молодиця…», І. Франка «Дрімають села» та Л. Костенко «Сю ніч зорі чомусь колючі…». Що в них спільне, а чим вони відрізняються?
Спільним для всіх трьох віршів є тема осені. Проте, якщо у віршах Тамари Шевченко та І. Франка осінь зображена як спокійна, мальовнича пора, то у вірші Л. Костенко акцент зроблено на тривозі та неспокої, які приносить зміна пір року.
Завдання від Софії Мудрагелівни
Накресли в робочому зошиті таблицю ЗХД. Заповни її першу колонку — напиши, що тобі відомо про Україну часів Київської Русі та її боротьбу проти нападників. У другій колонці зазнач, що нового ти хочеш дізнатися про цей період та про письменника М. Вороного і його твір «Євшан-зілля». Коли опануєш новий матеріал, заповни третю. Проаналізуй записи другої та третьої колонок. Зроби висновок, що нового ти дізнався/дізналася. Чи вдалося тобі знайти відповіді на свої запитання? Якщо ні, пошукай їх у мережі Інтернет або звернися за консультацією до вчительки/вчителя.
Знаю | Хочу дізнатися | Дізнався/Дізналася |
---|---|---|
Київська Русь була могутньою державою, яка існувала в 9-13 ст. Її столицею був Київ. Русичі часто воювали з кочовими племенами, такими як половці та печеніги. Видатні князі, як-от Володимир Великий, Ярослав Мудрий і Володимир Мономах, були хоробрими воїнами і захищали свою землю. | Коли жив М. Вороний? Про що він писав у своїх творах? Про що розповідається в легенді “Євшан-зілля”? | М. Вороний був українським поетом кінця 19 - початку 20 ст. Він був одним із засновників українського модернізму. “Євшан-зілля” - легенда про чудодійну траву, яка допомогла половецькому хлопцю згадати рідну землю і повернутися додому з чужини. Ця легенда вчить любити батьківщину та пам’ятати своє коріння. |
Аналіз записів у другій та третій колонках:
Я дізнався багато нового про М. Вороного та його творчість, зокрема про зміст легенди “Євшан-зілля”. Мені вдалося знайти відповіді на більшість своїх запитань. Тепер я маю кращі знання про період Київської Русі та її боротьбу з нападниками, а також про життя та твори письменника М. Вороного.
Висновок:
Заповнення таблиці ЗХД допомогло мені систематизувати свої знання та визначити прогалини, які потрібно було заповнити. Після опрацювання нового матеріалу я значно розширив свої знання з даної теми. Однак, якщо залишаться якісь незрозумілі моменти, я звернуся за додатковою консультацією до вчительки/вчителя або пошукаю відповіді в Інтернеті.