2. Прослухай романс на слова Ліни Костенко 3. Які почуття викликав у тебе твір? Це прозовий текст чи віршований? Чому?
Романс на слова Ліни Костенко “Осінній день” викликав у мене почуття суму і ностальгії за літом, що минуло. Це віршований твір, бо має рядки та строфи, римування
4. Розглянь репродукції картин Олега Шупляка. Яка з них, на твою думку, може слугувати ілюстрацією до поезії Ліни Костенко?
“Паризька осінь” могла б слугувати ілюстрацією до поезії Ліни Костенко, оскільки вона передає чарівність і сум осені.
4. Визнач, які голосні та приголосні звуки найчастіше повторюються. Яку мелодію вони нагадують? Який настрій створюють?
У вірші найчастіше повторюються голосні “о”, “і” та приголосні “н”, “с”. Це нагадує сумну мелодію, створює настрій смутку, ностальгії.
5. Схарактеризуй образ ліричного героя у творі. Ліричний герой, на твою думку, живе в гармонії з природою? Наведи підтвердження-цитату
Він спостерігає за змінами в природі, переживає разом з нею. Ліричний герой живе в гармонії з природою, про що свідчить рядок “Осанна осені, о сум! Осанна”.
7. Створи схему «Образність поетичної мови», використавши такі поняття: епітет, персоніфікація, тавтологія, фразеологізм, парне римування
Схема “Образність поетичної мови”:
- Епітет - означення, що містить оцінку певної ознаки “синій день”
- Персоніфікація - наділення неістот або предметів людськими властивостями “Останні айстри горілиць зайшлися болем”
- Тавтологія - багаторазовий повтор того самого слова або кореня “Осінній день, осінній!день, осінній!”
- Фразеологізм - стійке словосполучення з переносним значенням “Багдадський злодій літо вкрав”
- Парне римування - римування парних рядків у строфі “день, день” та “осанна, осанна”
8. У чому полягає художня довершеність поезії «Осінній день, осінній день, осінній…»?
Художня довершеність вірша полягає у гармонійному поєднанні змісту і форми, насиченості художніми засобами, мелодійності, філософському осмисленні теми.
9. Проведи експеримент. Заміни слова «осінній», «осінь» на «весняний», «весна». Чи залишиться твір вишуканою поезією? Чому?
Замінивши слова “осінній”, “осінь” на “весняний”, “весна”, загальний настрій і зміст вірша зміниться. Замість суму і ностальгії з’являться радість і піднесення. Однак художня досконалість тексту дещо втратиться. По-перше, порушиться внутрішня рима. По-друге, образ “багдадського злодія”, який вкрав літо, вже не буде таким доречним.
Отже, цей текст створений саме для висловлення почуттів, пов’язаних з осінню. Заміна пір року порушує його поетичну досконалість і несе певні смислові втрати. Але в цілому вірш лишається гарною поезією завдяки багатству тропів, ритміці, мелодійності.
10. Напиши творчу роботу в одному із жанрів (на вибір):
Есе на тему «Поезія — живопис у слові»
Поезія і живопис - два види мистецтва, які тісно пов’язані між собою. Адже і поет, і художник прагнуть передати красу навколишнього світу, поділитися своїм баченням речей.
У чому ж полягає спорідненість поезії та живопису? Передусім у здатності створювати яскраві образи за допомогою художніх засобів. Якщо художник використовує фарби й пензлі, то поет оперує словом.
Кольори й звуки, лінії й ритми - ось що допомагає і поетові, і художнику передати настрій, почуття, картини природи чи людські характери. Чудові вірші, наче мистецькі полотна, залишають незабутнє враження в душі читача.
Поезію по праву називають живописом у слові. Вона яскрава, образна і мелодійна. За допомогою ритмів, рим, тропів поети створюють неповторні словесні картини. І кожен читач бачить їх по-своєму, наче в залі мистецтва.