Поміркуй над прочитаним
1. Чому Леся Українка називає дитячий вік «любим»? Чи погоджуєшся ти з такою думкою?
Леся Українка називає дитячий вік “любим” тому, що саме в дитинстві людина найщасливіша, безтурботна, сприймає світ яскраво і емоційно.
2. Чи можна вважати, що у цьому творі лірична героїня та авторка — одна й та сама особа? Свою відповідь підтвердь цитатами з тексту
Так, лірична героїня й авторка - це одна особа, про що свідчать слова “я чула казку”, “мені її розповідав”.
3. Чому казка так запам’яталася? Чи у твоєму житті був епізод, якась неймовірна історія, яка стала для тебе важливою настановою?
Казка запам’яталася через сильні емоції, які викликала - страх, здивування, цікавість. Можна згадати власні враження від якоїсь історії.
4. Поясни вираз «простота свята»
“Простота свята” - щирість, безпосередність.
5. Як ти розумієш наведені рядки?
…я, може, помилку роблю,
що казку в рими строю.
Поетеса перепрошує читача, що переказує просту дитячу казку у віршованій формі.
6. Які римовані казки ти читав/читала? Ти більше любиш твори прозові чи віршовані? Чому?
Можна згадати відомі римовані казки, висловити власні читацькі уподобання. (Грінченка про Микиту Кожум’яку. Прозові).
7. Як поетеса змальовує вечірню пору? Які художні засоби для цього використовує? Які деталі пейзажу згадує? Який настрій вони викликають?
Описується тривожний настрій вечора, використовуються епітети, метафори, порівняння.
«Вечірній вітер турбував стареньку нашу грушу, і щось таємне і жаске нам заглядало в душу»
8. Яким ти уявляєш велета? Усно опиши його, спираючись на текст твору
«Той велет сильний був колись не тілом лиш, а й духом, всі людські пута й кайдани зривав єдиним рухом.», «Його збороти не могла ніяка міць ворожа, поки на нього не прийшла таємна кара Божа.»
9. Що з ним трапилося?
Він прогнівив Бога, і той надіслав на нього вічний сон
10. Чому у творі не сказано, за що покарано велета?
Щоб зберегти таїну, інтригу. Це робить образ велета загадковішим. Можливо він був занадто сильний і гордий, що не сподобалося творцеві.
11. Символом кого чи чого є велет?
Велет може символізувати пригноблену націю, яка прокинеться. Чи нагадує Прометея з грецьких міфів. Думаю, що він є символом сили духу і нескореності.
12. Визнач основну думку твору. Знайди в тексті слова, які виражають її
Основна думка твору «Про Велета» Лесі Українки полягає в тому, що велет - це символ сили, зольності та боротьби українського народу проти ворогів. «Коли ж він встане?» — тремтячи, спитала я хлопчину. «За рік, сто рік чи за безрік, а може, й в сю хвилину».
13. Чи можна цей твір вважати казкою? Чи є в ньому казковий сюжет? Чи нагадує велет казкового персонажа?
Твір «Про Велета» не є казкою у звичайному сенсі, він не має типового казкового сюжету. Він є більше роздумом на тему велета та його символічного значення для українського народу. Велет у цьому творі нагадує міфологічного персонажа, але він є символічним образом, що втілює в собі силу та героїзм українського народу.
14. Які твої враження від прочитаного?
Мої враження від прочитаного твору дуже позитивні. Він вражає своєю поетичністю та символікою.
Домашнє завдання
Визнач і запиши в робочий зошит тему та ідею твору
Отже, тема та ідея вірша Лесі Українки “Про велета”:
Тема - розповідь про події, що пов’язані з Велетом.
Ідея - віра у могутність духу поневоленого народу, у його невмирущу силу та незламність, здатність пробудитися і скинути кайдани. Ідея національного визволення.
Твої літературні проєкти
Зроби презентацію на тему «Леся Українка у дитинстві: характер і таланти».
Леся Українка у дитинстві: характер і таланти
Слайд 1: Заголовок
- Леся Українка: дитинство, що сформувало генія
Слайд 2: Ранні роки
- Народження: 25 лютого 1871 р., Новоград-Волинський
- Справжнє ім’я: Лариса Петрівна Косач
- Родина: мати Олена Пчілка (письменниця), батько – юрист
- Хрещення та ранні впливи
Слайд 3: Родинне оточення
- Інтелектуальна атмосфера в родині
- Зв’язок з українською культурною елітою: М. Старицький, М. Лисенко, М. Драгоманов
- Раннє виявлення талантів: почала писати вірші у 9 років
Слайд 4: Освіта та виховання
- Домашнє навчання через хворобу
- Освіта від батьків та видатних особистостей часу
- Вивчення багатьох мов, літератури, філософії
Слайд 5: Любов до музики
- Вплив М. Лисенка
- Музика як нездійсненна мрія та джерело натхнення
Слайд 6: Ранні творчі спроби
- Перші поетичні твори: “Надія”
- Публікації в 13 років
- Теми дитинства у творчості: “Як дитиною, бувало…”, “Мрії”
Слайд 7: Характер і таланти
- Сильна воля та стриманість
- Висока ерудиція та любов до навчання
- Талант літератора, свідомість громадянина
Слайд 8: Вплив хвороби на характер
- Туберкульоз кісток – випробування мужності та витривалості
- Продовження освіти та творчості попри хворобу
Слайд 9: Взаємодія з навколишнім світом
- Зв’язок із селянами та вивчення народної культури
- Збирання фольклору, який надихав на творчість
Слайд 10: Леся Українка: вічний образ дитячої геніальності
- Подальша творча діяльність і громадська позиція
- Спадщина Лесі Українки як натхнення для поколінь
Слайд 11: Висновки
- Вплив дитинства на формування особистості Лесі Українки
- Роль сім’ї та оточення у розвитку таланту
- Непохитність духу та прагнення до творчості, попри перешкоди
Слайд 12: Джерела
- Список використаної літератури та ресурсів для створення презентації
Примітка: Презентація повинна містити зображення Лесі Українки, фотографії родини, а також ілюстрації до її творів, якщо можливо. Важливо включити цитати з її творів, листів, денників, які відображають її світогляд та характер.