Поміркуй над прочитаним
1. Прочитай виразно вірш. Зверни увагу на його інтонацію. Як треба читати поезію: швидко чи повільно, весело чи сумно, бадьоро, жваво, енергійно чи розмірено й спокійно? Назви слова, які допомогли тобі правильно визначити інтонацію твору
Вірш треба читати повільно і спокійно. Це видно з таких слів як “дрімають”, “тихо”, “гріються”. Вони створюють розмірений і трохи сумний настрій.
2. Який настрій створила в тебе поезія І. Франка? Свою відповідь обґрунтуй
Поезія створила в мене спокійний, але трохи сумний настрій. Бо в ній описується, як природа засинає перед зимою - садки вже без плодів, верби сумно гнуться до води. Це навіює легкий сум.
3. Яку пору року відтворено у вірші? Свою думку обґрунтуй, спираючись на його текст
У вірші описана осінь. Про це прямо сказано - “осіннє сонце”, “холодом осіннім”. Також згадуються типові осінні ознаки: садки без плодів, ластівки, що готуються відлітати у вирій.
4. У робочому зошиті намалюй «хмарку слів», якими автор створює «осінній настрій» у творі
Намалював хмарку зі словами “осіннє сонце”, “холодом осіннім”, “без плоду”, “тихо”.
5. У робочий зошит випиши художні засоби і поясни їх роль у поезії
Художні засоби:
- епітети - “темно-зелені садки”, “довгим стоном”;
- порівняння - “ластівка звиваєсь над загоном, як стріла”
Ці засоби допомагають створити яскраву картину осені, передати її настрій.
6. Визнач мотив вірша
Мотив вірша - зображення осені, коли природа вже готується до зими, але ще по-літньому тепло і гарно.
7. Порівняй вірші Тамари Шевченко «Осінь, гарна молодиця…» та І. Франка «Дрімають села». Що в них спільне, а чим вони відрізняються?
Спільне у віршах те, що вони обидва описують осінь. Але у вірші Тамари Шевченко осінь зображена як гарна молодиця, активна і весела. А у вірші І. Франка осінь спокійна, дрімотна, трохи сумна. Тамара Шевченко описує більше початок осені, а І. Франко - її середину, коли вже відчувається наближення зими.