Зміст
ЖАР-ПТИЦЯ
Які почуття викликала поезія? Опиши їх.
Ця поезія викликає різноманітні почуття та емоції:
- Захоплення і радість від краси та свободи Жар-птиці, яка осяяла все навколо своїм сяйвом. Це створює атмосферу казковості та чарівності.
- Співчуття до Жар-птиці, яка захворіла взимку через незвичний для неї клімат. Виникає бажання допомогти їй одужати.
- Роздратування через негативну реакцію ворон на яскравість і красу Жар-птиці. Їхня заздрість і нетерпимість до всього незвичного викликають обурення.
- Оптимізм і передчуття, що Жар-птиця невдовзі одужає і знову зможе радувати людей своєю красою, долаючи всі перешкоди.
Знайди в тексті епітети, якими поетеса описує жар-птицю. Запиши їх у зошит
Чудесна, золота, яскрава, непристойно яскрава, екзотична
Зачитай риторичні оклики. Яка їхня роль?
“Як хороше жити під сонцем Жар-птиці!” - цей оклик передає захоплення красою і світлом, які приносить Жар-птиця.
“О, не сумуйте” - заклик не впадати у смуток через відсутність Жар-птиці, оскільки це тимчасове явище.
Риторичні оклики додають емоційності, експресивності та безпосередності у звертанні до читача, залучаючи його до переживань ліричного героя.
Як ти прокоментуєш поведінку ґави?
Поведінка ґави (павича) є негативним прикладом нетерпимості, заздрощів. Замість того, щоб радіти красі Жар-птиці, вона знаходить її “непристойно яскравою” і закликає інших ворон виступити проти неї. Це символізує вузькість поглядів, небажання приймати все нове і незвичне. Ґава виступає антагоністом, який протиставляється світлу і радості, що несе Жар-птиця.
НОВЕ Й ЦІКАВЕ
Як думаєш, слушно використовувати теми картин відомих художників в одязі, побуті, техніці тощо?
Використання тем і мотивів робіт відомих художників, таких як Марія Примаченко, в різних сферах масової культури, зокрема в дизайні одягу, є цілком виправданим і позитивним явищем. Це сприяє популяризації мистецтва, робить його ближчим і доступнішим для широкої аудиторії.
Мистецтво не повинно існувати відокремлено, в ізоляції від суспільства. Навпаки, воно має взаємодіяти з культурою, надихати людей і знаходити нові форми вираження. Використання мотивів картин Примаченко в модній колекції одягу - це данина поваги її творчості, спроба донести її унікальний стиль до нових поколінь.
Залучення правнучки художниці Анастасії Примаченко як обличчя колекції додає автентичності та зв’язку з родинними традиціями. Це допомагає зберегти спадщину Марії Примаченко, передати її духовний світ через нові форми мистецтва.
Водночас важливо дотримуватися етичних норм і поваги до першоджерела. Використання мотивів не повинно спотворювати або применшувати оригінальні твори. Це має бути свого роду реінтерпретація, а не пряме копіювання.
ПІДКОВА
Які деталі підказують, що у вірші йдеться про зиму? Назви їх
- Згадка про зелений, рожевий та фіалковий сніг
- Поява Діда Мороза
- Холодна пора року, коли люди носять шуби
Чим тобі подобається зима?
Мені подобається зима через її красу та атмосферу свят. Люблю спостерігати за сніжинками, кататися на санчатах та лижах, грати в сніжки.
Знайди в тексті епітети, що змальовують сніг. А насправді сніг має такі кольори?
- Зелений сніг
- Рожевий сніг
- Фіалковий сніг
Насправді сніг не має таких кольорів, це данина фантазії авторки.
Символом чого є підкова у вірші?
У вірші підкова є символом мрій, бажань та щастя. Знайдена золота підкова, схожа на місяць, має чарівну силу і може збувати мрії.
Чому, на твою думку, героїня поезії вирішила віддати підкову?
Героїня вирішує віддати підкову Діду Морозу, імовірно, з кількох причин:
- Вона розуміє, що підкова належить йому і її треба повернути.
- Вона вже скористалася чарівною силою підкови і її мрії збулися.
- Вона хоче зробити добру справу і не зловживати магічним даром.
- Можливо, вона планує нові мандри й підкова їй більше не знадобиться.
Це вірш про дитячі фантазії, мрії та добро, яке повертається сторицею, якщо ділитися ним з іншими.
ГНОМ У БУФЕТІ
Що ти довідався/довідалася про гнома? А що тобі ще про них відомо?
З цієї поезії я довідався, що в старому буфеті живе маленький гном, який є добрим знайомим родини. Ось основні факти про нього:
- Він дуже старенький, знав ще дідуся хлопчиком, а маму - малою дівчинкою.
- Гном слідкував за порядком, гукав на пустунів, а слухняним діткам давав шоколадки.
- На свята він золотить сервізи в буфеті.
- Любить пити какао, їсти м’ятні цукерки.
- Спить у старій музичній скриньці.
- Навчився чемності від фарфорової маркізи.
- Маркіза назвала його “франтом” і запросила на чай.
- Гном клопочеться в буфеті століттями, шарудить, зітхає.
- Вночі він нашіптує дітям казки.
Загалом, гноми в фольклорі зображуються як маленькі істоти, що живуть у лісах, печерах чи будинках людей. Вони можуть бути як доброзичливими помічниками, так і капризними й хитрими створіннями.
Опиши гнома, про якого йдеться у поезії. Чи можна його назвати добрим? Чому?
Цей гном явно добрий і турботливий. Він опікується родиною, слідкує за порядком, розважає дітей. Його називають “добрим знайомим”, що свідчить про прихильне ставлення до нього. Гном є своєрідним домашнім духом-оберегом.
Відповіді на запитання
1. У кого з героїв твору І. Жиленко були очі-намистинки?
- Жар-птиці («Жар-птиця»).
2. Герой якого твору любив «какао пить, смоктати м’ятні гостинці»?
- Гном («Гном у буфеті»);
3. Що символізує жар-птиця?
Жар-птиця символізує красу, свободу, світло та радість. Її яскраве сяйво осяювало все навколо, приносячи людям захоплення та натхнення
4. Чим незадоволена «вороняча орава»?
“Вороняча орава” була незадоволена яскравістю та красою Жар-птиці, називаючи її “непристойно яскравою”. Їхня заздрість і нетерпимість до всього нового та незвичного викликали обурення.
5. Що б ти порадив/порадила «ґавам» і «воронам»?
Я б порадив “ґавам” і “воронам” відкрити свої серця для краси та не заздрити чужому світлу. Замість того, щоб критикувати, варто навчитися цінувати різноманітність і радіти їй
6. Прокоментуй вислів підкова на щастя
Вислів “підкова на щастя” символізує віру в те, що підкова приносить удачу та здійснює бажання. У вірші “Підкова” золота підкова, загублена Дідом Морозом, справді наділена чарівною силою і може збувати мрії.
7. Знайди приклади персоніфікації у вірші «Підкова»
Приклади персоніфікації у вірші “Підкова”:
- “Літаки розгубились в небі”
- “Кричали: «Мама!» — й крильцями дрижали”
- “Сімсот роззяв… Стоять вони і досі…”
- “Роти закрили всі сімсот роззяв. І розійшлись… І полягали спати”
8. Підготуй кілька порад для героїні цього вірша, яка поїде в Лапландію
- Зберігай підкову в безпечному місці під час подорожі.
- Дізнайся більше про культуру та традиції Лапландії, щоб з повагою ставитися до місцевих жителів.
- Підготуйся до холодного клімату, візьми зі собою теплий одяг.
- Насолоджуйся красою північної природи та спостерігай за північним сяйвом.
- Не забувай робити фотографії та вести щоденник подорожі.
9. Що потрібно зробити, на твою думку, щоб мрія здійснилася? Склади розповідь (6-8 речень) і прочитай її однокласникам/однокласницям
Щоб мрія здійснилася, потрібно вірити в неї, наполегливо працювати та не здаватися перед труднощами. Важливо ставити перед собою чіткі цілі, розробляти план дій і крок за кроком йти до своєї мети. Також варто бути відкритим до нових можливостей і не боятися експериментувати. Головне - ніколи не втрачати надію та оптимізм, адже мрії справді можуть збуватися!
10. Пофантазуйте, яку історію може розповісти буфет. Розкажіть її одне одному
Буфет міг би розповісти історію про те, як він став свідком багатьох сімейних подій та традицій протягом десятиліть. Він бачив, як діти виростали, як змінювалися покоління, як святкувалися різні свята. Буфет міг би розповісти про різні речі та сувеніри, які зберігалися в ньому, і про їхню цінність для родини. Можливо, він став домівкою для гнома, який опікувався сім’єю. Буфет став невід’ємною частиною сімейної історії та пам’яті.
11. Чи є у твоєму домі речі, які пам’ятають найстаршого члена сім’ї маленьким?
(Відповідь залежить від особистого досвіду учня/учениці)
12. Створи власне продовження розповіді про жар-птицю після її одужання за допомогою будь-якого засобу візуалізації (малюнок, комікс, пластилін, інсценізація, буктрейлер).
(Сцена відкривається, Жар-птиця лежить у ліжку, обгорнута ковдрою. Поруч сидить її сусідка-чарівниця)
Чарівниця: Як ти себе почуваєш, Жар-птичко? Вже краще?
Жар-птиця (кашляє): Так, дякую тобі за турботу. Я вже майже одужала від застуди.
Чарівниця: Чудово! Тоді незабаром ти зможеш знову літати і радувати людей своєю красою.
(Раптом чується галас і стукіт у двері)
Ґава (за сценою): Відчиняй, чарівнице! Це ми, вороняча орава! Ми прийшли переконатися, що ця яскрава вже від’їхала!
(Ґава та кілька ворон вриваються на сцену)
Ґава: Ого, вона ще тут! Невже не збираєшся забиратися геть зі своїм сліпучим пір’ям?
Жар-птиця (сердито): Як ви смієте ввірватися в чужий дім і зневажати мене? Я нікуди не піду!
Ґава: Ах ти нахабна пташко! (Ворони починають кричати й обступати Жар-птицю)
Чарівниця (встає між ними): Геть звідси, негідники! Як ви не соромитеся ображати Жар-птицю, яка приносить світло і радість?
(Раптом Жар-птиця починає яскраво світитися, її пір’я палахкотить вогнями)
Жар-птиця: Ви забули, хто я? Я - Жар-птиця, володарка вогню і світла! (Розправляє крила, ґава і ворони відступають)
Ґава (тремтячи): Ми більше не будемо тобі перешкоджати, чесно!
Ворони (хором): Так, так, ми йдемо! Пробачте нас!
(Ґава і ворони хапають ноги і втікають зі сцени. Жар-птиця гордо випростовується)
Жар-птиця: Бачиш, сусідко, я вже зовсім здорова. Час мені знову злетіти в небо і осяяти світ своїм сяйвом!
(Жар-птиця розправляє крила і злітає вгору під оплески глядачів. Завіса)