Перевірте себе
1. У якій сім’ї народився Ф. Шиллер? На що було спрямоване його виховання?
Ф. Шиллер народився в сім’ї полкового лікаря, який пізніше служив доглядачем парків у володіннях герцога Карла Євгенія Вюртемберзького. Його виховання було спрямоване на те, щоб він став пастором. Батьки виховували в ньому чесність, набожність і здатність сумлінно виконувати обов’язки перед Богом і суспільством.
2. Які порядки панували в герцогській військовій школі? Як у ній велося майбутньому поету?
У герцогській військовій школі панували суворі порядки. Все робилося за командою: прокидалися, умивалися, йшли до їдальні, брали до рук ложки, молилися. За найменшу провину вихованців карали різками або саджали на гауптвахту.
Художню літературу було заборонено, але Шиллеру вдавалося потайки читати улюблених авторів і навіть писати власні твори.
3. Що спричинило конфлікт поета з герцогом Вюртемберзьким? Якими були наслідки цього конфлікту?
Конфлікт спричинив вихід у світ драми Шиллера “Розбійники”, яка здобула популярність. Коли чутки про мистецьку славу полкового лікаря дійшли до герцога, той покарав Шиллера двотижневим арештом і заборонив йому писати будь-що, крім медичних праць. Наслідком стала втеча Шиллера з герцогських володінь при першій нагоді.
4. Які риси характеру Ф. Шиллера розкрилися у відомих вам фактах його біографії
З фактів біографії Ф. Шиллера можна виділити такі риси його характеру:
- Сміливість і непокора. Шиллер наважився писати літературні твори, попри заборону в герцогській школі.
- Цілеспрямованість і відданість мрії. Він не відмовився від бажання стати письменником, навіть коли його призначили полковим лікарем.
- Рішучість. Шиллер втік з герцогських володінь, щоб присвятити себе літературній творчості.
- Працьовитість. Поет багато і наполегливо працював як драматург і лірик.
- Стійкість. Попри матеріальні труднощі та хворобу, Шиллер продовжував творчу діяльність до кінця життя.
- Благородство і палкість серця. За словами сучасника, Шиллер мав “палке серце, сповнене почуттям і прагненням до шляхетної справи”.
Запитання і завдання до прочитаного
1. Перекажіть сюжет балади «Рукавичка». Як ви зрозуміли зміст твору?
Сюжет балади “Рукавичка” такий:
Король Франциск сидить зі своїм двором біля звіринця, очікуючи видовища. За його наказом випускають лева, тигра і двох леопардів. Тварини починають битися між собою. Раптом прекрасна дама Кунігунда кидає свою рукавичку між хижаками й пропонує лицарю Делоржу підняти її. Лицар спускається на арену, піднімає рукавичку і повертається неушкодженим. Але замість захоплення він кидає рукавичку в обличчя дамі і йде геть.
Зміст твору розкриває конфлікт між справжньою мужністю та легковажним випробуванням людського життя заради розваги. Шиллер засуджує жорстокість придворних розваг і показує, що справжня шляхетність полягає не в бездумній відвазі, а в моральній гідності.
2. Як характеризує короля та його двір зображена в баладі розвага?
Розвага з випусканням диких звірів характеризує короля та його двір негативно. Вона показує їхню жорстокість, байдужість до життя тварин і людей, прагнення до кривавих видовищ. Такі розваги демонструють моральний занепад придворного суспільства, де цінується не справжня доблесть, а показна сміливість та готовність ризикувати життям заради примхи.
3. Які моральні якості Делоржа розкрилися в його вчинку? Чи можна назвати цей учинок лицарським? Поясніть свою думку.
У вчинку Делоржа розкрилися такі моральні якості:
- Сміливість - він без вагань спустився на арену з хижаками
- Рішучість - швидко виконав завдання і повернувся
- Почуття власної гідності - не став догоджати примхам дами ціною свого життя
- Здатність протистояти несправедливості - кинув рукавичку в обличчя Кунігунді, показавши неприйняття такої поведінки
Його вчинок можна назвати лицарським, але не в традиційному розумінні сліпого служіння дамі. Делорж проявив справжню лицарську гідність, відмовившись бути іграшкою в руках легковажної красуні й показавши, що цінує своє життя вище за її примхи. Це вчинок зрілої, мислячої людини, а не бездумного виконавця чужої волі.
4. Перечитайте опис хижаків. Як у ньому передано грізну силу тварин? Чому Шиллер наголошує на цій силі?
У описі хижаків Шиллер передає їхню грізну силу через такі деталі:
- Лев “гривою стряс густою” - підкреслює його могутність
- Тигр “скоком пружним” виходить з клітки - показує небезпечну спритність
- Леопарди описані як “прудкі” та в “буянні мужнього палу” - передає їхню агресивність
- Згадується “могутній рев” лева
Шиллер наголошує на силі звірів, щоб підкреслити небезпеку ситуації та безрозсудність вчинку дами, яка кинула рукавичку між хижаками.
5. Процитуйте рядки, у яких ідеться про те, як на арену впала рукавичка. Як ви гадаєте, чи випадково красуня її випустила? Чому Делорж вирішив підняти рукавичку? А як учинили б на його місці ви? Поясніть свою відповідь.
Рядки про падіння рукавички:
“І раптом упала з балкона
Рукавичка красної дами
Між хижаками.”
На мою думку, красуня випустила рукавичку навмисно, щоб випробувати сміливість Делоржа. Лицар вирішив підняти рукавичку, бо вважав це справою честі та можливістю довести свою відвагу.
На місці Делоржа я б не став ризикувати життям заради такої небезпечної примхи. Краще зберегти гідність і відмовитись від нерозумного випробування.
6. Подискутуймо! З яким почуттям лицар Делорж повернув рукавичку прекрасній дамі? Що спричинило несподівану реакцію героя? Чи заслужила красуня на таке ставлення?
Делорж, ймовірно, повернув рукавичку з обуренням і гнівом. Його несподівану реакцію спричинило усвідомлення легковажності дами, яка поставила його життя під загрозу заради розваги.
Красуня, безумовно, заслужила на таке ставлення своїм необдуманим і жорстоким вчинком. Вона виявила неповагу до життя лицаря, тож він мав право показати їй неприйнятність такої поведінки.
7. Перечитайте визначення балади (с. 46). Знайдіть у Шиллеровій «Рукавичці» ознаки баладного жанру
Ознаки баладного жанру в “Рукавичці”:
- Сюжетність - твір має чітку фабулу з зав’язкою, кульмінацією і розв’язкою
- Драматизм - напружена ситуація з небезпечними хижаками
- Лаконічність - події описані стисло, без зайвих деталей
- Діалогічність - присутній діалог між Кунігундою і Делоржем
- Несподівана розв’язка - неочікуваний вчинок лицаря в кінці
- Моральний урок - засудження легковажності й жорстокості