Запитання та завдання (відповіді)
Готуємося до роботи з твором
1. Що вам відомо про життя і творчість Едгара Аллана По?
- Народився в 1809 році в сім’ї мандрівних акторів, рано осиротів і був усиновлений заможним подружжям Алланів.
- Навчався в школах-пансіонах у Лондоні, де виявив здібності до мов, літератури та точних наук.
- З 14 років почав писати вірші.
- Мав складні стосунки з прийомним батьком, що вплинуло на формування його характеру.
- Служив в армії та навчався у Військовій академії, але покинув її.
- Працював редактором у різних журналах, де проявив себе як талановитий організатор.
- Писав вірші, оповідання, критичні статті. Найвідоміші твори - “Ворон”, “Золотий жук”, “Вбивства на вулиці Морг”.
- За життя не здобув великої популярності та статків, але після смерті його творчість здобула світове визнання
2. Засновником якого літературного жанру став американський письменник?
Едгар Аллан По вважається засновником детективного жанру в літературі.
Він створив перші класичні детективні оповідання, зокрема “Вбивства на вулиці Морг”, де вперше з’явився образ детектива-аналітика Огюста Дюпена.
Оповідання “Золотий жук” також вважається одним із перших зразків детективного жанру.
По заклав основні принципи детективного жанру: логічне розкриття таємниці, наявність детектива-аналітика, використання дедуктивного методу.
Його внесок у розвиток детективної літератури високо оцінювали такі відомі автори як Артур Конан Дойл, Жюль Верн та інші.
Працюємо над змістом твору
3. Яку дивну знахідку виявив Легран, прогулюючись островом?
Легран виявив дивну знахідку - золотого жука, якого загорнули у шматок пергаменту, знайденого поблизу.
4. Що вразило друзів у зображенні жука на малюнку?
Друзів вразило те, що зображення жука на малюнку нагадувало череп. Оповідач зазначив, що “там направду ніяких вусиків не було видно, та й сам жук скидався скоріше на череп”.
5. Чому поведінка Леграна видалася оповідачеві дивною?
Поведінка Леграна видалася оповідачеві дивною, бо:
- Легран раптово змінився в обличчі, розглядаючи малюнок
- Він довго і пильно вивчав малюнок з усіх боків
- Поводився незвично мовчазно і збуджено
- Його настрій різко погіршився
6. Навіщо через місяць Легран викликав свого друга?
Через місяць Легран викликав свого друга, щоб той допоміг йому в експедиції на пошуки скарбу. Легран розшифрував таємний запис на пергаменті й хотів, щоб друг допоміг йому знайти заховані піратські скарби.
7. Куди вони вирушили і що взяли із собою?
Легран, оповідач, Юпітер та собака вирушили на материк. Вони взяли з собою косу, лопату та золотого жука, прив’язаного до шнурка.
8. Які незвичайні накази Легран давав своєму слузі Юпітеру?
Легран наказав Юпітеру:
- Вилізти на високе тюльпанове дерево
- Взяти з собою жука
- Пролізти по найтовщій гілці до сьомої гілляки зі східного боку
- Пропустити жука через ліве око черепа, прибитого до дерева
9. Яке непорозуміння сталося через те, що Юпітер був шульгою? Я це непорозуміння було виправлено?
Непорозуміння сталося, коли Юпітер, будучи шульгою, пропустив жука через праве око черепа замість лівого. Легран виправив це, перемістивши кілочок, що позначав місце падіння жука, на три дюйми західніше.
10. Що друзі знайшли у розкопаному сховку?
У розкопаному сховку друзі знайшли:
- Скелети людей
- Металеві ґудзики та зотлілий одяг
- Іспанський ніж
- Кілька золотих і срібних монет
- Велику дерев’яну скриню, наповнену золотом і коштовностями
11. Докладно перекажіть розповідь Леграна про те, як він знайшов жука і пергамент та як досліджував ці предмети.
Легран знайшов золотого жука на березі моря під час прогулянки. Поруч валявся шматок пергаменту, в який Юпітер загорнув жука. Вдома Легран намалював жука на цьому пергаменті. Коли він показував малюнок другу, той зауважив, що зображення нагадує череп. Легран розсердився і хотів кинути пергамент у вогонь, але в останню мить помітив на ньому щось цікаве.
Пізніше, нагрівши пергамент над вогнем, Легран виявив на ньому зображення черепа і кота. Це навело його на думку про піратський скарб капітана Кіда. Подальше нагрівання пергаменту над жаровнею виявило зашифрований текст.
12. Розкажіть, яким чином розшифрували текст і яким був його зміст.
Легран розшифрував текст, використовуючи частотний аналіз символів та знання англійської мови. Він визначив найчастіше вживані символи й співставив їх з найпоширенішими літерами. Поступово він розгадав увесь шифр.
Розшифрований текст містив вказівки щодо місцеперебування скарбу:
“Добре скло в Єпископовім заїзді на чортовім сідалі - двадцять один градус і тринадцять мінут - північ-північ-схід - головний сук сьома гілляка східний бік - стріляй з лівого ока мертвої голови - пряма лінія від дерева через постріл на п’ятдесят футів”.
13. Як Легран знайшов указану в пергаменті місцевість і які зробив висновки?
Легран розпитав місцевих жителів і дізнався про скелю під назвою “Єпископів заїзд”. На вершині скелі він знайшов виступ, схожий на крісло - “чортове сідало”. Використовуючи підзорну трубу (“добре скло”) під вказаним кутом у напрямку північ-північ-схід, Легран побачив величезне дерево. На дереві він виявив череп, прибитий до сьомої гілки зі східного боку.
Легран зробив висновок, що треба опустити кулю через ліве око черепа, відміряти 50 футів від дерева у вказаному напрямку, і там буде закопано скарб. Це підтвердилося, коли вони знайшли скриню із золотом та коштовностями.
14. Увійдіть за покликанням https://cutt.ly/3wKSu62K або скористайтеся QR-кодом і виконайте завдання літературної гри.
Узагальнюємо і підсумовуємо
15. Яка загадка дала поштовх для розвитку подій в оповіданні?
Головною загадкою, що дала поштовх розвитку подій, стала знахідка Леграном золотого жука та пергаменту з таємничими знаками. Саме ця знахідка спонукала Леграна до розшифрування криптограми та пошуків скарбу.
16. Як автор викликав напружену увагу читача до зображуваних подій?
Автор викликав напружену увагу читача кількома способами:
- Поступово розкривав таємницю, не пояснюючи одразу всі дії та накази Леграна
- Створював атмосферу таємничості навколо головного героя та його поведінки
- Використовував прийом “розповіді в розповіді”, що дозволило показати події з різних точок зору
- Тримав читача в напрузі, не розкриваючи повністю особистість головного героя протягом усієї оповіді
17. Доведіть, що за допомогою епізоду із шульгою Юпітером автор посилив напруженість оповіді.
Епізод із шульгою Юпітером посилив напруженість оповіді, тому що:
- Створив додаткову перешкоду на шляху до знаходження скарбу
- Змусив героїв переробляти вже виконану роботу, що підвищило драматизм ситуації
- Додав елемент непередбачуваності та випадковості у розвиток подій
- Якби цей епізод був вилучений з тексту, оповідь втратила б напруженість, а герої швидше б знайшли скарб
Цей епізод також демонструє важливість уважності до деталей та вміння враховувати різні точки зору при розв’язанні складних завдань.
18. На вашу думку, якби цей епізод був вилучений з тексту, що змінилося б?
Якби епізод із шульгою Юпітером був вилучений з тексту, це мало б такі наслідки:
- Зменшилася б напруженість оповіді
- Зникла б додаткова перешкода на шляху до знаходження скарбу
- Втратився б елемент непередбачуваності у розвитку подій
- Оповідь стала б менш драматичною і цікавою
19. Як у творі відобразилося захоплення Едгара Аллана По розгадуванням головоломок?
Захоплення Едгара Аллана По розгадуванням головоломок відобразилося у творі таким чином:
- Детальний опис процесу розшифрування криптограми
- Використання частотного аналізу для розкриття шифру
- Логічні міркування головного героя при розгадуванні загадки
- Складна система підказок, що ведуть до скарбу
20. Складіть план оповідання Едгара По «Золотий жук».
План оповідання “Золотий жук”:
- Знайомство з Вільямом Леграном та його життям на острові
- Легран знаходить золотого жука і дивний пергамент
- Дивна поведінка Леграна та його запрошення друга
- Експедиція на пошуки скарбу
- Пригоди на тюльпановому дереві
- Невдала спроба знайти скарб
- Виправлення помилки й знахідка скрині зі скарбом
- Легран розповідає про розшифрування криптограми
- Пояснення всіх таємниць і загадок
Застосовуємо поняття з теорії літератури
21. Поясніть різницю між оповідачем і розповідачем.
- Оповідач - це вигадана особа, від імені якої ведеться оповідь. Він спостерігає за подіями та персонажами ніби зі сторони.
- Розповідач - це герой твору, який веде розповідь від першої особи (“я” або “ми”). Він безпосередньо бере участь у подіях твору.
22. Знайдіть у тексті епізод, у якому Легран уже не є героєм, про якого розповідають, а сам стає розповідачем.
Легран стає розповідачем, коли починає детально пояснювати, як він знайшов жука і пергамент та як розшифрував криптограму. Це відбувається після того, як друзі знайшли скарб.
23. Поміркуйте, з якою метою автор твору змінює точку зору на події та їхніх учасників.
- Створити більш об’ємну картину подій
- Показати різні погляди на ситуацію
- Посилити інтригу та напруженість оповіді
- Глибше розкрити характери персонажів
24. Доведіть, що твір Е. По належить до жанру оповідання.
- Невеликий обсяг твору
- Зосередженість на одній сюжетній лінії
- Обмежена кількість персонажів
- Єдність місця, часу і дії
- Динамічний розвиток подій
- Несподівана розв’язка
Завдання від Фантазерчика
1. Придумайте свою головоломку за принципом, описаним в оповіданні «Золотий жук» або за іншими алгоритмами.
Головоломка за принципом “Золотого жука”:
- Створіть шифр, використовуючи символи або цифри замість літер. Наприклад, можна замінити кожну літеру її порядковим номером в алфавіті.
- Напишіть короткий текст з підказками, де шукати “скарб”, і зашифруйте його.
- Додайте візуальні елементи - наприклад, малюнок черепа чи карту, які міститимуть додаткові підказки.
- Зробіть так, щоб для розшифрування потрібно було виконати певні дії - нагріти папір, подивитись на просвіт тощо.
2. Об’єднайтеся в команди і проведіть у класі костюмовану гру «Піратські таємниці» з розгадуваннями головоломок.
- Розділіть клас на 2-3 команди піратів у костюмах.
- Підготуйте серію головоломок та підказок, які приведуть до “скарбу”.
- Розмістіть підказки в різних місцях класу.
- Кожна команда отримує першу підказку і починає пошуки.
- Підказки можуть включати:
- Розшифрування кодів
- Розгадування загадок
- Пошук предметів за описом
- Виконання завдань на спритність
- Команда, яка першою знайде “скарб”, перемагає.
- Як скарб можна використати солодощі або символічні піратські атрибути.
Головне - проявити фантазію та зробити процес захоплюючим і веселим для всіх учасників!