Skip to content

Дзвінка Матіяш 'Мене звати Варвара' - Яценко

Posted on:11 липня 2025 р.

Пригадайте! (сторінка 63)

Хто з героїв прочитаних вами творів записував свої враження в щоденник?

Анна Франк з “Щоденника Анни Франк” записувала враження від життя в укритті під час Голокосту. Також Бріджит Джонс з “Щоденника Бріджит Джонс” фіксувала щоденні емоції та події.

Назвіть особливості щоденника як жанру літератури.

Щоденник ведеться від першої особи. Він хронологічний, з датами. Містить особисті враження, емоції, роздуми. Часто суб’єктивний, не завжди призначений для публікації. Може поєднувати факти з фантазією.

Що спонукало Варвару вести щоденник?

Варвару спонукали події 21 листопада, що змінили її життя. Вона вирішила записувати нові думки, відчуття, емоції та здогади, щоб не забути, упорядкувати й зберегти для себе.

Поміркуйте! (сторінка 64)

Що вам стало відомо про Варвару з перших рядків твору? Яке враження вона на вас справила?

З перших рядків стало відомо, що Варвара пережила події 21 листопада, які змінили її життя, і почала вести щоденник для запису думок, відчуттів та емоцій. Вона живе в Києві, навчається в школі, має середньостатистичну зовнішність і любить читати про Шерлока Холмса. Вона справила на мене враження допитливої дівчинки, яка намагається упорядкувати своє життя через записи.

Чи нагадує вам школа Варвари вашу власну? Чим саме?

Так, нагадує. У її школі проводять творчі заняття з виступами про імена, пишуть диктанти і розвивають мислення, як у моїй, де теж є проекти та уроки літератури з обговореннями. Класна керівничка строга, але дозволяє більше, ніж в інших класах, подібно до моєї вчительки.

Чи хотілося б вам мати таку подругу, як Варвара, і навчатися в такій школі, як вона? Чому? Які спільні теми для розмов ви могли б знайти?

Так, хотілося б мати таку подругу і навчатися в її школі. Вона чесна, справедлива, любить читати й досліджувати, що робить її цікавою для спілкування. Школа з творчими уроками здається веселою і розвивальною. Спільні теми - книги про детективи, значення імен, подорожі та сімейні історії.

Чи поділяєте ви читацькі інтереси Варвари? Чому?

Так, поділяю. Вона читає твори про Шерлока Холмса, і я теж люблю детективи Конан Дойла за інтригу та дедуктивний метод, бо вони розвивають логіку.

Поміркуйте! (сторінка 66)

Що ви дізналися з Варвариної розповіді про її взаємини в родині та школі?

Варвара має близькі стосунки з батьками, які підтримують її допитливість і розповідають сімейні історії. Батько називає її принцесою і ділиться мрією про доньку. У неї є старші брати-близнюки, яких вона вважає шалапутами, але ставиться до них з теплотою. У школі Варвара дружить з Маргаритою, поважає класну керівничку Ольгу Миколаївну за творчі уроки та строгу, але справедливу манеру.

Про які риси характеру головної героїні вони свідчать?

Ці взаємини показують, що Варвара допитлива, рефлексивна та цінує родинні зв’язки. Вона чесна, справедлива, не терпить фальші та прагне глибокого розуміння речей. Варвара творча, любить читати та досліджувати, а також вміє вчитися на помилках.

Чому історія святої, прочитана нашвидку Варварою в інтернеті, так її шокувала? А про що спонукала задуматися?

Історія шокувала Варвару жорстокістю батька святої, який зачинив доньку у вежі, бив і знущався за християнські погляди. Це спонукало задуматися про відмінності в поглядах між батьками та дітьми, важливість толерантності та те, як батьки впливають на життя дитини.

Поміркуйте! (сторінка 68)

Як батько називає свою доньку? А як Варвара ставиться до своїх братів-близнюків? Про які родинні стосунки це свідчить?

Батько називає доньку принцесою та Варусю. Варвара вважає братів-близнюків шалапутами, але ставиться до них з теплотою. Це свідчить про близькі родинні стосунки з гумором і взаємною підтримкою.

Унаслідок якого дива батьки Варвари обрали для неї ім’я? Чи хотілося б вам його повторити? Гілочку якої рослини ви б обрали? Чому?

Батьки обрали ім’я після того, як дізналися про віденську традицію Barbarazweig (гілочка Варвари). Коли вони мандрували до Відня, то довідалися, що в день святої Варвари (4 грудня) ставлять у воду гілочку, яка має розквітнути на Різдво. Через рік, коли очікували народження дівчинки, батько поставив черешневу гілочку у воду, і вона зацвіла — це було добрим знаком.

Я б обрав гілочку вишні, бо вона традиційна і символізує щастя.

Поміркуйте! (сторінка 72)

Яке враження справив на вас прочитаний твір?

Твір справив на мене враження цікавого дослідження імені через історію та традиції. Він показує, як звичайна дівчинка знаходить зв’язок з минулим.

Чи переконалися ви, що різні історичні епохи тісно пов’язані між собою? Як саме?

Так, переконалися. Епохи пов’язані через імена, традиції та людей, як свята Варвара з третього століття, Варвара Ханенко з дев’ятнадцятого та сучасна Варвара Сабадаш.

Про які відомості із життя святої Варвари дізналася головна героїня під час своїх досліджень? Що для неї було цікавим, а що — незрозумілим?

Вона дізналася, що свята Варвара жила в третьому столітті, була християнкою, її батько зачинив у вежі, бив за віру. Цікавими були традиції з гілочкою, ікони, покровительство. Незрозумілими — жорстокість батька, чому вона покровителька гірників, чому її обрали покровителькою жінок.

Чому саме образ Варвари Ханенко став ближчим головній героїні? Чим він її приваблює? Які міркування викликав?

Образ став ближчим, бо Ханенко жила в Києві, була реальною та сучаснішою. Приваблює інтелігентність, мандри, колекціонування мистецтва, прагнення до знань. Викликав міркування про подорожі, одруження, щоденники та життя в минулому.

Як змінилося життя Варвари Сабадаш після того, як вона дізналася про походження свого імені? Чию опіку й любов дівчинка відчула ще більше під час свого дослідження?

Життя змінилося: вона стала пишатися іменем, продовжила виступ у школі. Відчула більше опіку та любов батьків і святої Варвари.

Про що мріє головна героїня? Чи співзвучні її мрії з вашими?

Вона мріє про зміни, дослідження, посадити черешню, жити цікаво. Її мрії співзвучні з моїми, бо я теж люблю дізнаватися нове та мандрувати.

Поміркуйте! (сторінка 74)

Роздивіться та порівняйте образи святої Варвари на картинах європейських художників. Що, на вашу думку, символізують художні деталі: корона, чаша, пальмова гілка, меч?

Роздивіться та порівняйте образи святої Варвари на картинах європейських художників. Що, на вашу думку, символізують художні деталі: корона, чаша, пальмова гілка, меч?

На картині Лукаса Кранаха свята Варвара зображена як вродлива дівчина з рудим волоссям у розкішному вбранні шістнадцятого століття, з чашею і хлібом у руках, права рука на серці.

У Рафаеля на “Сикстинській Мадонні” Варвара стоїть біля Мадонни з немовлям, виглядає спокійною і скромною, без яскравих прикрас.

На картині невідомого іспанського художника Варвара зображена з традиційними атрибутами, як вежа чи меч.

Образи відрізняються стилем: Кранах робить її елегантною і сучасною для свого часу, Рафаель - більш релігійною і скромною, а іспанська картина акцентує на мучеництві.

Корона символізує святість або небесну нагороду.

Чаша - для освячення вина і прийняття причастя

Пальмова гілка вказує на мучеництво і перемогу над смертю.

Меч представляє спосіб її страти, підкреслюючи жертву за віру.

Читайте та досліджуйте!

Доведіть, що головна героїня повісті Дз. Матіяш «Мене звати Варвара» надзвичайно ерудована дівчина, що в коло її інтересів входять література, живопис, музика, історія, релігія, мовознавство, фізика, астрономія тощо. Свої міркування оформте за допомогою графічного зображення.

Варвара Сабадаш демонструє ерудицію через інтерес до різних сфер. Вона читає твори про Шерлока Холмса і застосовує дедуктивний метод. Досліджує картини Лукаса Кранаха та інші зображення святої Варвари. Знає про композиторів Березовського та Бортнянського, а також класичну музику. Вивчає історію Варвари Ханенко, Глухів та події минулого. Аналізує релігійні аспекти життя святої Варвари та християнські традиції. Розбирає значення імені з грецької мови та багатозначність слів. Уявляє майбутнє з повітромобілями, польотами на Марс та дистанційним навчанням, що торкається фізики та астрономії.

Ось графічне зображення її інтересів у формі таблиці:

Сфера інтересівПриклади з повісті
ЛітератураЧитає Конан Дойла про Шерлока Холмса, опановує дедуктивний метод.
ЖивописДосліджує картину Кранаха “Свята Варвара”, ікони та скульптури.
МузикаЗнає про Березовського, Бортнянського та класичну музику.
ІсторіяВивчає життя Варвари Ханенко, Глухів, події 19-20 століть.
РелігіяАналізує історію святої Варвари, її мощі в Києві, християнські традиції.
МовознавствоДосліджує грецьке походження імені Варвара, значення слів.
Фізика та астрономіяУявляє повітромобілі, польоти на Марс, дистанційне навчання в майбутньому.

Підсумуймо!

Визначте тему й ідею повісті Дз. Матіяш «Мене звати Варвара».

Тема повісті - дослідження походження імені Варвара через історію, традиції та особисті відкриття.

Ідея твору полягає в тому, що внутрішня краса людини, прагнення творити й нести у світ добро є важливішими, аніж приваблива зовнішність. Авторка показує, що різні історичні епохи тісно пов’язані між собою через імена, традиції та духовні цінності.

Поясніть значення психологічних деталей у розкритті характеру головної героїні.

Психологічні деталі, як образ квітучої черешневої гілочки, розкривають допитливість і рефлексивність Варвари. Вони показують її перетворення від сумнівів у імені до гордості, підкреслюючи чесність, справедливість і любов до родини.

Знайдіть і зачитайте цитати, які відтворюють елементи детективного сюжету.

“Вечорами мені тим паче аж ніяк не до щоденника. Я роблю уроки, а потім читаю все, що написав сер Конан Дойл про Шерлока Голмса. І самотужки опановую дедуктивний метод”.

“Мої пошуки захоплюють мене все дедалі більше… ось зараз навіть не можу згадати, як саме я знайшла свою Варвару. Усе було так швидко й не те що нелогічно — просто дивно”.

“Коли читаєш над рядками, відчуваєш, що зір став гостріший, бачиш значно більше деталей навколо, і деталі розсипаного пазла починають складатися в яскраву картину”

Доведіть, що прочитаний твір має ознаки жанру щоденника.

Твір має всі ознаки щоденника: ведеться від першої особи (“Мене звати Варвара”), містить особисті роздуми та емоції героїні, має хронологічну структуру з датами подій. Варвара безпосередньо звертається до щоденника: “Знаєш, дорогий щоденнику”. Текст містить інтимні переживання, сімейні історії та особисті відкриття. Героїня пояснює мотив ведення щоденника: “вирішила записувати нові думки, відчуття, емоції і здогади, щоб їх не забути, щоб упорядкувати й зберегти для самої себе”.

Який з образів Варвари в літературі й образотворчому мистецтві вам найбільше сподобався? Чому?

Найбільше сподобався образ Варвари Ханенко в повісті. Вона інтелігентна, мандрівниця і колекціонерка мистецтва, що надихає на пізнання нового і робить її близькою сучасній дівчинці.

Які запитання виникли у вас під час прочитання та опрацювання твору Дз. Матіяш? Чи знайшли ви на них відповіді? Якщо ні, то зверніться з ними до своїх однокласників та однокласниць або ж до вчителя чи вчительки.

Під час читання виникли запитання: чому традиція Barbarazweig поширена в різних країнах Європи? Як саме мощі святої Варвари потрапили до Києва? Чи справді існували всі історичні факти про Варвару Ханенко, які згадує героїня? Чому автор обрала саме детективний сюжет для розповіді про духовні цінності? Більшість відповідей можна знайти в тексті та додаткових матеріалах, але деякі питання про історичні деталі потребують додаткового дослідження.