ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
Готуємося до роботи з текстом
1. Розкажіть, що вам відомо про життя американського письменника Джека Лондона
Джек Лондон (1876-1916) був відомим американським письменником, який народився у місті Сан-Франциско, Каліфорнія. Він виріс у бідній родині, і його вихованням займалася старша сестра. Вже у віці 5 років він навчився читати й писати. Джек Лондон пристрасно полюбив книжки, особливо ті, що розповідали про пригоди і подорожі.
Проте через бідність, Лондону довелося працювати змалку. У 10 років він продавав газети на вулицях, вносячи копійки до своєї сім’ї. Незважаючи на це, він ніколи не припиняв читати і розвиватися.
У 15 років Джек Лондон став робітником на консервній фабриці, де працював важко по 18-20 годин на добу. Пізніше він навіть працював за машинами 36 годин безперервно.
Мрією Джека були морські пригоди, і він вирішив стати матросом. У 16 років він найнявся на шхуну, яка відпливала до Японії полювати на морських котиків. Він швидко пристосувався до морської праці і навіть читав книжки у вільний час.
Повернувшись з плавання, Джек Лондон працював на різних роботах, включаючи безробіття, кочегара, бродягу та золотошукача. Він завжди мріяв про великий успіх і вірив у свої можливості.
Його життєвий досвід на Алясці, коли він шукав золото, надихнув його на написання збірки оповідань під назвою “Північні оповідання”, яка принесла йому славу. Джек Лондон завжди підтримував ідеал мужньої людини, здатної вистояти в найскладніших ситуаціях життя.
2. Поясніть, хто такі золотошукачі і що таке «золота лихоманка»
“Золота лихоманка” - це термін, що описує великий інтерес та пошук золота в певному регіоні або періоді часу. Це може статися через знаходження нових золотих родовищ або великих знахідок золота, що привертають увагу багатьох людей. Золота лихоманка може призвести до масового притягнення золотошукачів, включаючи тих, хто бажає вигідно використати можливості видобутку золота. Історично, золота лихоманка була характерною для періодів геологічних відкриттів або великих знахідок золота, таких як “Золота лихоманка” в Канаді та “Каліфорнійська золота лихоманка” у США у 19 столітті.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
Працюємо над змістом твору
1. Як ви гадаєте, звідки поверталися герої оповідання «Жага до життя»? З якою метою вони прийшли в цю похмуру Безплідну Землю?
На мою думку, герої оповідання поверталися із золотих копалень чи місць видобутку золота. Вони прийшли у цю безплідну місцевість, швидше за все, саме заради пошуку золота та збагачення, про що свідчить згадка про важку торбинку з лосячої шкіри, наповнену золотом
2. Знайдіть описи місцевості, у якій розгортаються події. Які кольори переважають у пейзажі? Поясніть чому
У пейзажі переважають похмурі, пригнічуючі кольори, що віддзеркалюють суворість і безжиттєвість цієї місцевості. Це одноманітна пустеля без жодного дерева чи кущика, лише з блідими болотяними ягодами, усохлими ялинами і соснами, білим від вапна струмком. Такі безбарвні, тьмяні фарби підкреслюють похмуру атмосферу та відсутність ознак життя
3. Розкажіть, яке несподіване лихо спіткало одного із золотошукачів
Одного із золотошукачів, Білого, спіткало нещастя - він підвернув ногу, коли вони переходили річку. Ця травма стала для нього фатальною в умовах суворої місцевості, адже ускладнила пересування та позбавила мобільності, так необхідної для виживання. Тож цю подію можна вважати поворотним моментом, який прирік героя на загибель.
4. Доведіть, що вже в самому заклику до Біла про допомогу чоловік виявив силу характеру
Вже в самому заклику до Біла про допомогу чоловік виявив силу характеру. Незважаючи на біль від травми, він зумів подолати слабкість і гукнути товариша, сподіваючись на підтримку. Це свідчить про те, що він не зламався відразу, а намагався боротися за порятунок.
5. Поміркуйте, чому Біл залишив свого товариша. Які в Біла могли бути мотиви, щоб позбутися пораненого?
На мою думку, Біл залишив свого товариша через егоїстичні мотиви - щоб врятувати власне життя та зберегти сили для подальшої подорожі. Поранений товариш для нього став обтяжливим “вантажем”, який уповільнюватиме рух і зменшуватиме шанси на порятунок. Можливо, Біл сподівався, що покинутий чоловік загине, і тоді все золото дістанеться йому одному.
6. Розкажіть, як повівся чоловік, покинутий у холодній пустелі. У чому переконував себе герой?
Покинутий посеред холодної пустелі чоловік не здався та не опустив руки. Він намагався переконати себе, що зможе дістатися до схованки з припасами та зустрітися з Білом. Ці сподівання підтримували в ньому жагу до життя та сили рухатися далі, незважаючи на страшенні труднощі та біль.
7. Знайдіть у тексті і прочитайте, як автор пояснює те, що героєві необхідно було тішити себе надіями. Яким був стан чоловіка?
Автор пояснює, що чоловікові необхідно було тішити себе надіями, “бо інакше він упав би й помер на місці”. Отже, фізичний та психологічний стан героя був вкрай важким. Він ледь тримався на ногах і йшов вперед лише завдяки силі волі та вірі, що зможе вибратися з цієї безвихідної ситуації.
8. Розгляньте колаж і прокоментуйте думки, які роїлися у свідомості золотошукача
Ось мої міркування щодо можливих думок золотошукача, виходячи з поданих на колажі слів-підказок:
Зрада. Золотошукач гірко розчарований вчинком напарника Біла, який покинув його в тундрі напризволяще. Адже вони разом пройшли через багато труднощів, довіряли один одному.
Виживання. Тепер йому доведеться покладатися лише на власні сили, щоб вибратися з тундри живим. Боротьба за виживання в суворих умовах вимагає залізної сили волі.
Самотність. Відчуття повної самотності і безпорадності пригнічує. Нікому пожалітися на біль чи попросити допомоги. Треба розраховувати тільки на себе.
Дім. Спогади про теплий, затишний дім надають сил пережити це випробування. Віра, що колись повернешся додому, не дає впасти духом.
Небезпека. Навколо чатує безліч небезпек - голод, хижі звірі, холод, травми, втрата орієнтації. Але страх не повинен здолати волю до життя.
Відчай. Були моменти, коли опускалися руки і закрадалися відчай та безнадія. Та герой знаходив в собі сили йти далі.
Дружба. Пам’ять про дружбу зі своїм собакою додає наснаги. Її вірність контрастує із зрадою напарника.
Байдужість. Робиться сумно від усвідомлення байдужості світу до твоєї долі. Але віриться, що буде чудо і хтось прийде на допомогу.
Ось такі, на мою думку, могли бути почуття й роздуми золотошукача в описаній екстремальній ситуації.
9. Розкажіть, що і для чого робить чоловік, зупиняючись на відпочинок. Від чого весь час потерпає подорожній?
Зупиняючись на відпочинок, чоловік розпалює вогонь, щоб зігрітися та підсушити одяг, варить воду, перев’язує рани на ногах. Весь час він потерпає від страшного голоду, який мучить його та позбавляє сил. Герой намагається знайти їжу - ловить рибу, збирає ягоди та корінці, але цього замало, щоб насититися
10. Знайдіть у творі сцену зустрічі золотошукача з ведмедем. Що допомогло людині перемогти у протистоянні зі звіром?
Зустрівшись із ведмедем, чоловік не розгубився та не кинувся тікати. Він подивився хижакові прямо в очі і загарчав так люто й дико, що лякливий звір відступив. Отже, героєві вдалося перемогти у протистоянні завдяки відвазі та готовності боротися до кінця.
11. Розкажіть про невеличку торбинку з лосевої шкіри. Простежте в тексті, як змінюється ставлення героя до неї
Маленька торбинка з лосевої шкіри, наповнена золотом, спочатку була для героя запорукою багатства, заради якого він зазнав стільки випробувань. Проте з часом, коли сили виснажувалися, а шанси на порятунок зменшувалися, чоловік починає позбуватися золота, аби полегшити ношу. Зрештою він залишає торбинку з рештками золота як символ перемоги над Білом, який покинув його помирати.
12. Поміркуйте, у чому була подібність стану і поведінки людини та вовка
Стан і поведінка людини та вовка були в чомусь схожими - обидва були виснажені, голодні, хворі, ледь пересувалися, але не здавалися і продовжували йти слідом один за одним у надії пережити суперника та отримати хоч якусь поживу.
13. Що давало людині сили не здатися хворій тварині?
Людині давали сили не здатися хворому вовку відчайдушна жага життя та інстинкт самозбереження. Вона розуміла, що хижак чатує на її смерть, тому намагалася вижити за всяку ціну
14. Чому шхуна в морі видалася чоловікові маревом? Поясніть думки героя в ту мить: «Було б просто безглуздо вмерти, витерпівши такі муки»
Шхуна здалася чоловікові маревом, оскільки він уже втрачав адекватне сприйняття дійсності від виснаження та хвороб. Проте думка про те, що безглуздо померти, коли порятунок так близько, підбадьорила його продовжувати боротьбу.
15. Розкажіть, як головний герой був врятований
Головного героя врятували вчені з наукової експедиції на китобійному судні. Побачивши дивну істоту, що повзла до води, вони висадилися на берег і забрали знесиленого золотошукача на борт
16. Як поводився золотошукач на китобійному судні? Чому команда і вчені з розумінням ставилися до дивацтв свого пасажира?
На китобійному судні золотошукач поводився досить дивно - він постійно цікавився запасами їжі, потайки привласнював сухарі, які ховав за пазухою та напхом набивав ними свій матрац на випадок голоду.
Такі дивацтва пояснювалися психологічною травмою від пережитих страждань та жахів голодної смерті. Команда судна та вчені усвідомлювали глибину тієї трагедії, яку довелося пережити цьому чоловікові. Саме тому вони з розумінням ставилися до його неадекватної поведінки, вибачали ці тимчасові відхилення як наслідок жахливих випробувань, через які той пройшов.
Міркуємо самостійно
17. Поясніть роль пейзажу в оповіданні Джека Лондона
Пейзаж у творі відіграє дуже важливу роль - ворожі, безжальні краєвиди постають символом байдужості природи до людських страждань і уособленням тих випробувань, з якими змушений боротися головний герой.
18. Якими постають перед читачем краєвиди? Які кольори переважають?
Краєвиди змальовуються автором як одноманітна безплідна пустеля, де нема жодної живої травинки чи рослини. Переважають сірі, чорні, білі кольори - від вапна, попелу, снігу, що підкреслює похмуру атмосферу цих місць.
19. Чому автор називає місце подій «байдужою пустелею»?
Автор називає цю місцевість “байдужою пустелею”, адже вона абсолютно ворожа до людини, наче байдужа до її виживання чи загибелі. Природа тут не співчуває, а нищить.
20. Яку думку хотів підкреслити автор з допомогою описів природи?
За допомогою описів суворої природи автор прагнув підкреслити масштаб тих випробувань, з якими зіткнувся його герой, аби виділити міць людського духу, здатного до неймовірних зусиль заради порятунку.
21. Які речі стали для самотнього мандрівника найнеобхіднішими? Чому він залишає собі ніж, рушницю, відерце, сірники, укривало й годинник?
Для мандрівника найнеобхіднішими речами виявилися ті, що допомагали вижити в дикій місцевості: ніж, рушниця (для полювання і самозахисту), відерце (для води), сірники (вогонь), укривало (тепло).
22. Що в цьому списку видається зайвим?
Зайвою в цьому списку видається річ, яка не має практичної користі для виживання, - годинник
23. Поміркуйте, чому чоловік, навіть не пам’ятаючи себе, накручує годинник. Символом чого він є для героя?
Накручуючи годинник навіть непритомний, герой демонструє, що ця річ для нього - символ зв’язку із цивілізацією, остання ниточка до людського світу, яка не дає остаточно втратити розум і перетворитися на дику тварину.
24. Яким автор зображує свого героя? Чому він порівнює його з «худобиною», «велетенським хробаком» тощо? Чому, на вашу думку, письменник не використав більш привабливих порівнянь?
Автор зображує свого героя вкрай виснаженим, знесиленим, схожим радше на тварину, ніж на людину. Порівнюючи його з “худобиною”, “велетенським хробаком”, письменник прагне підкреслити глибину фізичного падіння, деградацію людини через страждання. Проте це лише підносить масштаб духовної перемоги героя.
25. Деколи герой оповідання думає: «Вмерти — це заснути. Настає кінець, відпочинок». Як ви розумієте ці слова? Чому ці думки вкрай небезпечні для людини, яка перебуває на межі загибелі?
Слова про те, що смерть - це спокій і відпочинок, свідчать про розпач людини, котра втрачає надію на порятунок. Однак повна готовність здатися означають остаточну загибель для того, хто ще міг би вибороти життя.
26. Про головного героя ми говоримо, що він був фізично слабким, але морально сильним, а чи можна те саме сказати про Біла? Чому?
На відміну від головного героя, який залишався морально міцним, Біл виявив слабкість духу, кинувши пораненого товариша напризволяще. Тому фізично сильний Біл був морально слабким.
27. Знайдіть у тексті і прочитайте, що сталося з Білом
З тексту дізнаємося, що Біл, ймовірно, загинув - герой знаходить обгризені кістки та його торбинку з рештками золота.
28. Що герой повісті думає про Біла і його золото? Як Біла характеризує те, що, лізучи навкарачки, він не покинув золото?
Герой вважає, що Біл отримав справедливу кару за зраду, адже покинув товариша помирати. Те, що він повзав з золотом до останнього, свідчить про жадібність Біла.
29. Поміркуйте: якби Біл не залишив товариша, чи зміг би він вижити?
На мою думку, якби Біл не кинув хворого товариша, в нього були б кращі шанси на порятунок, адже разом було б легше добути їжу, розпалити вогонь тощо. Отже, його вчинок прирік їх обох.
Узагальнюємо та підсумовуємо
30. Прокоментуйте слова автора про нещасного золотошукача: «До всього, що він робив, його спонукав лише розум». А що сталося б із ним, якби він віддався почуттям: страху і відчаю?
На мою думку, автор влучно характеризує героя цими словами. Незважаючи на відчайдушне становище, він діє розумно і розважливо, а не піддається емоціям. Якби він віддався страху і відчаю, то швидше за все загинув би.
31. Запишіть у зошиті, які труднощі довелося здолати мандрівникові
Герою довелося здолати голод, холод, втому, травми, самотність, зраду товариша.
32. Чому ця хвора, слабка, зраджена людина викликає у нас захват?
Тому що він проявляє неймовірну силу духу і волю до життя в екстремальних умовах
33. У чому виявилася сила героя оповідання Джека Лондона?
У холоднокровності, розважливості, витривалості, незламній волі до виживання.
34. Визначте і запишіть риси вдачі, завдяки яким герой вижив:
Герой вижив завдяки таким рисам характеру:
- Холоднокровність і розважливість. Навіть у найскрутніших ситуаціях він зберігає розумову ясність і здатність логічно мислити, а не панікує.
- Витривалість і стійкість. Герой не здається перед труднощами, уперто продовжує боротьбу за життя.
- Винахідливість і кмітливість. Він використовує будь-яку можливість дістати їжу, зігрітися тощо.
- Сила волі і цілеспрямованість. Попри виснаження і травми, герой не полишає наміру дістатися до рятівного корабля.
- Інстинкт самозбереження. Прагнення вижити перемагає страх і відчай. Він бореться до кінця.
Отже, саме завдяки цим рисам героєві вдається подолати всі труднощі і лишитися живим.
35. Що, на вашу думку, означає назва оповідання американського письменника «Жага до життя»?
“Жага до життя” відображає непереможне прагнення героя вижити за будь-яку ціну.
36. Поясніть, як оповідання пов’язане з біографією автора твору
Події оповідання нагадують пригоди самого Лондона під час золотої лихоманки на Алясці
37. Порівняйте найнеобхідніші речі золотошукача і «команди капітана Діка Сенда», узяті з розтрощеного «Пілігрима». Що спільного у цих списках?
У золотошукача з оповідання Джека Лондона “Жага до життя” та “команди капітана Діка Сенда” з роману Жюля Верна “П’ятнадцятирічний капітан” є кілька спільних рис у списках найнеобхідніших речей:
- Обидва списки містять предмети, що допомагають орієнтуватися - у золотошукача це компас, у Діка Сенда - компас і карти.
- В обох є засоби добування їжі - зброя для полювання.
- Є речі для розпалювання вогню - у золотошукача сірники, у Діка Сенда кремінь.
- Є укривала/одяг для захисту від негоди.
Отже, спільним є те, що це речі, які допомагають задовольнити базові потреби людини в їжі, теплі, безпеці. А також засоби навігації та орієнтування.
Що спитав у нас Згадайко?
1. Згадайте і запишіть назви творів, у яких ви зустрічали образи сильних духом людей.
2. Які випробування довелося пережити героям цих творів?
3. Назвіть риси вдачі, які допомогли героям здолати життєві труднощі і при цьому не втратити людяності.
Ось мої відповіді:
Твори з образами сильних духом людей:
- “Жага до життя” Джека Лондона
- “П’ятнадцятирічний капітан” Жюля Верна
Герої цих творів пережили такі випробування: голод, холод, самотність, хвороби, втрати близьких, зради, полон, рабство.
Риси вдачі, що допомогли їм вижити і зберегти людяність:
- Сила волі
- Стійкість
- Витримка
- Розважливість
- Відвага
- Кмітливість
- Співчуття
- Турбота про ближніх
Завдання від Фантазерчика
1. Уявіть, що ви — журналісти і з чуток дізналися про напівживого чоловіка, якого врятували матроси китобійного судна.
2. Оберіть когось з однокласників на роль головного героя оповідання.
3. Підготуйте запитання, які б ви хотіли поставити золотошукачеві.
4. Проведіть 10-хвилинну «прес-конференцію» із золотошукачем, щоб дізнатися його дивовижну історію
Отже, уявімо, що я - журналіст, а мій однокласник Петро - золотошукач, врятований з льодовитого океану.
Ось запитання, які я поставив би Петру на прес-конференції:
- Розкажіть, будь ласка, хто ви, звідки і з якою метою потрапили в район Льодовитого океану?
- Що сталося з вашим напарником? Чому він залишив вас в тундрі?
- Які труднощі довелося пережити вам під час самотнього повернення до цивілізації?
- Що надихало вас рухатися вперед, незважаючи на голод, холод та травми?
- Чи траплялися моменти, коли ви хотіли здатися? Що допомогло вам триматися?
- Як ви оцінюєте свої шанси на порятунок під час цієї мандрівки?
- Що було найважчим для вас у цій ситуації?
- Чи змінило це випробування ваше ставлення до життя?
- Які плани на майбутнє після повернення до нормального життя?
- Ваші поради тим, хто потрапив у скрутну ситуацію?
Ось такою була б моя “прес-конференція”. Звісно, Петро відповідав би від імені героя оповідання.