Варіант 1
І. Розв’яжи клоуз-тест
1. Три країни сперечаються за честь бути Батьківщиною Адама Міцкевича. Це - Польща, Литва, Білорусь.
2. Професія Міцкевича - учитель**.**
3. 1823 року поета було заарештовано за участь у таємному товаристві, що виступало проти утисків поляків у Російській імперії.
4. З Одесою у поета пов’язано період заслання, під час якого він планував викладати в Одеському ліцеї.
5. Міцкевич побував у таких містах України: Харків, Київ, Одеса
6. Назви двох українських майстрів слова, які високо цінували творчість Міцкевича - Тарас Шевченко, Іван Франко.
ІІ. Літературний практикум
1. Визнач та запиши реальне і фантастичне в баладі «Світязь».
Реальне | Фантастичне |
---|---|
Існування міста Світязь і Новогрудка | Зникнення міста під водою за молитвою княжни |
Війни між Литовським князівством і Московським царством | Перетворення мешканок міста на квіти (купави) |
Оборона міста, похід воїнів на допомогу союзникам | Поява підводної жінки, яка розповідає історію |
Історичні особи: князь Мендог, князь Туган | Покарання ворогів: хто зриває квіти - одразу помирає |
Народні повір’я про озеро Світязь, його незвичайну форму | Озеро виникло на місці міста після його зникнення |
Опис природи, реальні географічні об’єкти (озеро, ліси, поля) | Вночі на озері чути дивні голоси, дзвони, стогони, брязкіт зброї, що лякають людей |
2. Визнач образи-символи в баладі «Світязь»
- Озеро Світязь - символ пам’яті народу, збереження історії, незламності духу
- Білі купави (квіти) - символ чистоти, невинності, жіночої цноти та жертовності
- Вода - символ очищення, порятунку від ганьби, межа між світами.
- Місто під водою - символ незламності народу, який обрав смерть замість неволі.
- Княжна - символ вірності батьківщині, символ народної пам’яті.
- Цар-зілля - символ покарання загарбників, символ справедливої відплати.
Варіант 2
І. Розв’яжи клоуз-тест
1. Адам Міцкевич навчався у Віленському (Вільнюському) університеті (сучасний Вільнюс)
2. Перша збірка поета - «Балади і романси» (1822)
3. Поета після арешту відправили в заслання у віддалені від Польщі губернії Росії, зокрема він перебував у Петербурзі, Одесі, Криму
4. У цьому творі відобразилися враження поета від українських міст і сіл, природи України - у збірці «Кримські сонети»
5. У Харкові Міцкевич познайомився з відомим українським письменником Григорієм Квіткою-Основ’яненком
6. Пам’ятник А. Міцкевичу в Україні є у Львові, Івано-Франківську та Одесі
ІІ. Літературний практикум
1. Визнач композиційні елементи балади.
Експозиція
Опис природи навколо озера Світязь, розповідь про його красу, загадковість, нічні видіння, згадка про легенду, яку хоче розгадати місцевий пан.
Зав’язка
Пан наказує рибалкам закинути сіті в озеро, і вони витягують з води дивну жінку, яка погоджується розповісти правду про походження озера Світязь.
Розвиток дії
Жінка розповідає історію давнього міста Світязь: напад ворогів, від’їзд князя Тугана з воїнами на допомогу союзнику, беззахисність міста, рішення мешканців не здаватися, молитва княжни до Бога про порятунок.
Кульмінація
Бог чує молитву княжни: місто разом із мешканцями зникає під водою, а жінки й дівчата перетворюються на білі квіти - купави.
2. Визнач тему та ідею балади «Світязь».
Тема: Героїчна оборона міста Світязь, самопожертва його мешканців і виникнення однойменного озера як символу незламності та пам’яті.
Ідея: Прославлення мужності, патріотизму, вірності рідній землі та духовної сили народу, який обирає смерть і вічну пам’ять замість ганьби й неволі.