Skip to content

Учні Ісуса Христа - відповіді Волощук

Posted on:19 червня 2025 р.

Розгляньте стрічку часу. Визначте на ній відомі вам Новозавітні сюжети. Назвіть зображені події та явища. Запропонуйте правильний хронологічний варіант подій.

Назвіть зображені події та явища:

Запропонуйте правильний хронологічний варіант подій:

  1. Народження Ісуса Христа
  2. Хрещення Ісуса Христа Іоанном Хрестителем
  3. Проповідь Ісуса Христа
  4. Зцілення хворого Ісусом Христом
  5. Розп’яття Ісуса Христа

Перевірте себе (сторінка 25)

1. Ким були учні Ісуса Христа? Чому їх називають апостолами? Схарактеризуйте їхню діяльність як учнів і послідовників Христа.

Учні Ісуса Христа — це люди, які обрали Його своїм Вчителем і постійно супроводжували Його. Їх називають апостолами, що в перекладі з грецької означає «посланці», бо Христос послав їх проповідувати Його вчення, наділивши силою зцілювати та творити чудеса. Вони навчалися у Христа, духовно зростали, зміцнювалися у вірі, а після страти й Воскресіння Христа стали святими та поширювали християнське вчення, часто приймаючи мученицьку смерть.

2. Назвіть дванадцять апостолів Христа. Що вам про них відомо? Що їх відрізняло від інших слухачів Ісуса Христа?

Дванадцять апостолів: Петро (Симон), Андрій, Яків Зеведеїв, Іоанн, Філіп, Варфоломій (Нафанаїл), Матвій (Левій), Тома, Яків Алфеїв, Юда Тадей, Симон Кананіт (Зилот), Юда Іскаріот. Вони не мали багатства, влади чи особливих талантів, але мали відкрите серце до віри та рішучість покинути все й піти за Христом. Від інших слухачів їх відрізняла готовність повністю змінити своє життя заради віри.

3. До кого й коли Ісус Христос звернувся зі словами: «Ідіть за Мною, – Я зроблю вас ловцями людей!»? Як ви розумієте зміст цих слів?

Ісус звернувся до братів Симона-Петра і Андрія, коли вони ловили рибу на Галілейському морі. Слова означають, що вони замість риболовлі будуть «ловити» людей для Божого царства, тобто приводити їх до віри.

4. Назвіть апостола, який побував на дніпровських пагорбах. Перекажіть зміст його пророцтва.

Апостол Андрій Первозваний побував на дніпровських пагорбах. Він прорік, що на цих горах засяє благодать Божа, постане великий город (Київ) і багато церков, а місце благословив і встановив хрест.

5. Як характеризується в Новому Заповіті апостол Петро?

Петро — провідна постать серед апостолів, сильний і палкий духом, але здатний до помилок (тричі зрікся Христа). Христос назвав його «скелею», на якій збудує свою Церкву.

6. Розкрийте символічний зміст епізоду, у якому Петро йде по морських хвилях до Христа. Опишіть почуття та поведінку апостолів у цій сцені. Який повчальний зміст мала ця сцена для інших учнів Христа?

Петро йде по хвилях, довіряючи Христу, але починає тонути, коли сумнівається. Це символізує людину, яка завдяки вірі долає труднощі, але може оступитися через сумнів. Апостоли спочатку злякалися, потім вклонилися Христу, визнавши Його Божим Сином. Сцена вчить довіряти Богу навіть у складних обставинах.

7. Яким постає в Новому Заповіті Іоанн Богослов? У якому епізоді розкривається його беззастережна відданість Христу?

Іоанн — улюблений учень Христа, єдиний, хто залишився з Ним до кінця під час страти. Саме йому Христос доручив піклуватися про Свою Матір. Він автор Євангелія (Євангелія від Іоана), Одкровення та послань, проповідував любов і не загинув мученицькою смертю.

8. Звідки походить прізвисько апостола Хоми «невіруючий»? Що воно означає?

Хома отримав прізвисько «невіруючий», бо не повірив у Воскресіння Христа, доки не побачив і не доторкнувся до Його ран. Це означає людину, яку важко в чомусь переконати.

9. Чому Юду Іскаріота називають зрадником? Якою була ціна його зради для Ісуса Христа й самого Юди?

Юду називають зрадником, бо він за 30 срібняків видав Христа первосвященникам. Для Ісуса це означало арешт і страту, а для Юди — каяття і самогубство.

10. Розкажіть про життя та діяльність апостола Павла. Чим уславився цей святий?

Павло (Савло) спочатку переслідував християн, але після видіння Христа став ревним проповідником Євангелія, особливо серед язичників. Він здійснив багато місіонерських подорожей, написав Послання, які стали основою християнського богослов’я. Павло вважається одним зі стовпів Церкви разом з Петром.

11. Підготуйте розповідь про одного з апостолів. Обґрунтуйте свій вибір.

Я обираю апостола Андрія Первозваного, бо він має особливе значення для України та цікаву життєву історію.

Андрій народився у Віфсаїді й був рибалкою разом зі своїм братом Симоном-Петром. Спочатку він був учнем Іоанна Хрестителя, але коли побачив Ісуса, одразу пішов за Ним. Саме тому його називають Первозваним - він був першим, кого покликав Христос.

Після Вознесіння Ісуса апостоли кинули жереб, щоб визначити, хто куди піде проповідувати. Андрію випала Скіфія - землі, що відповідають сучасній Україні. За легендою, записаною Нестором Літописцем, Андрій дійшов до київських пагорбів і пророкував: “Бачите ви гори сі? Так от, на сих горах возсіяє благодать Божа, і буде город великий, і церков багато воздвигне Бог”. Він благословив ці гори і поставив хрест.

Андрій проповідував у різних країнах, включаючи Грузію та Скіфію. Наприкінці життя він прийняв мученицьку смерть у місті Патри, де був розіп’ятий на Х-подібному хресті за наказом римського проконсула Егея.

Обґрунтування вибору: Андрій Первозваний - це символічна постать для України, бо саме він, за переказами, поклав початок християнства на наших землях. Його пророцтво про Київ показує духовну важливість нашої землі. Крім того, його життя демонструє відвагу і вірність - він першим відповів на поклик Христа і залишився вірним до кінця.

Запитання і завдання до прочитаного (сторінка 31)

1. Виконайте онлайн-тести з теми.

  1. Учні Ісуса Христа отримали ім’я

апостолів.

  1. Написали Євангеліє

Матвій, Марк, Лука та Іоанн

  1. Під час в’їзду Ісуса до Єрусалиму напередодні Пасхи люди

вшановували й зустрічали Його як царя, переможця і героя

  1. Під час вечері напередодні Пасхи Ісус показав учням щирість їх стосунків

омивши їм ноги

  1. Зрадником Ісуса виявився

Юда

  1. Учень зрадив Христа за

тридцять срібних монет

  1. Остання молитва Ісуса на свободі відбулася в

Гетсиманському саду

  1. Петро відрікається від Ісуса

тричі

  1. Серед учнів Ісуса не повірив у Його Воскресіння

Хома

  1. Ім’я Петра грецькою означає

камінь

  1. Первозваним - як першого, хто вирушив за Ісусом, - називали

Андрія

  1. Ключі від Царства Небесного Ісус подарував

Петру

2. Розкажіть про урочистий в’їзд Ісуса Христа в Єрусалим. Чого очікували від Нього юдеї, які Його славили? У чому вони помилялися? Прокоментуйте символічний зміст пальмових гілок та образу віслюка в цьому епізоді.

Ісус урочисто в’їхав у Єрусалим напередодні Пасхи через Золоту браму, сидячи на молодому віслюку. Люди зустрічали Його як царя: стелили одяг і кидали пальмові гілки, вигукуючи «Осанна!». Юдеї очікували, що Христос стане земним царем, визволить їх від римлян і відновить славу Ізраїлю. Вони помилялися, бо Христос прийшов не для політичної перемоги, а для духовного спасіння людей. Пальмові гілки символізували перемогу й царську владу, а віслюк — смирення, мир і лагідність, на відміну від войовничого царя на коні.

3. Подискутуймо! Як ви вважаєте, чому Христос суворо повівся з торговцями та міняйлами в Єрусалимському храмі?

Христос суворо вигнав торговців і міняйл із храму, бо вони перетворили святе місце молитви на ринок. Він сказав: «Дім Мій домом молитви буде зватись, – ви ж чините з нього печеру розбійників». Це був знак, що святиня має бути місцем духовного спілкування з Богом, а не для наживи.

4. Які повчання дав Христос учням під час Таємної Вечері?

На Таємній Вечері Христос омив ноги учням, показавши приклад смирення й любові. Він закликав їх любити одне одного, бути покірними та служити ближнім. Також Ісус установив Таїнство Святого Причастя, благословивши хліб і вино як Своє Тіло й Кров, і попередив про зраду одного з учнів.

5. Як і про що молився Ісус Христос у Гетсиманському саду? Зверніть увагу на те, як змінилася Його молитва в другий раз. Про що свідчить така зміна? А як поводилися учні Христа під час Його молитви в Гетсиманському саду?

Ісус молився про те, щоб, якщо можливо, оминула Його «чаша страждань», але підкорявся волі Отця: «Не як Я хочу, а як Ти». У другій молитві Він вже повністю приймає Божу волю: «Якщо ця чаша не може обминути, щоб Я не пив її, нехай буде Твоя воля». Це свідчить про Його смирення і готовність до жертви. Учні ж заснули, не змогли пильнувати з Ісусом, що показує їхню людську слабкість.

6. Словесне малювання. Випишіть з оповіді про відвідини Гетсиманського саду сполучення слів, які відбивають почуття Ісуса під час моління про чашу. За допомогою виписаних словосполучень перекажіть біблійний епізод.

Словосполучення: смертельний смуток, упав долілиць, втретє повторив ті самі слова.

Перекажіть: Ісус, охоплений смертельним смутком, відійшов від учнів, упав долілиць і молився, щоби, якщо можливо, обминула Його чаша страждань. Та втретє повторив ті самі слова, цілком підкоряючись волі Отця.

7. Випишіть з оповіді про арешт Христа словосполучення з дієсловами, за допомогою яких у перекладі передано гостроту та емоційність подій, що відбувалися. Використовуючи виписані опорні сполучення слів, перекажіть сцену арешту. Як повівся Юда? А як Христос відповів зраднику? Чому, на Вашу думку, Ісус заборонив чинити опір ворогам учню, який за Нього заступився під час арешту?

Словосполучення: подав знак, вихопив меча, вийшли з киями, наклали руки, схопили Його, відтяв вухо.

Перекажіть: Юда подав знак, підійшов до Ісуса, поцілував Його, і це був знак для арешту. Воїни з киями та мечами наклали руки на Ісуса й схопили Його. Один з учнів вихопив меча й відтяв вухо рабу первосвященника, але Ісус зупинив його, сказавши, що всі, хто бере меч, від меча загинуть. Христос не дозволив чинити опір, бо хотів виконати Божу волю і не допустити насильства.

8. Якою була реакція апостолів на арешт і страту Христа? З яким моральним вибором стикнувся Петро після арешту Ісуса? Чому, на вашу думку, Петро тричі зрікся Христа, адже він щиро любив свого Вчителя?

Після арешту Христа апостоли розбіглися від страху, залишивши Його самого. Лише Іоанн залишився з Ісусом до кінця. Петро стикнувся з тяжким моральним вибором: він хотів бути поруч із Вчителем, але, злякавшись за своє життя, тричі відрікся від Ісуса, як і передбачав Христос. Петро зрікся не через відсутність любові, а через людську слабкість і страх перед переслідуванням. Після цього він гірко розкаявся у своїй провині.

9. Як сприйняли апостоли Воскресіння свого Вчителя? Якою була позиція апостола Хоми і як до неї поставився Ісус Христос?

Апостоли спочатку не повірили у Воскресіння Ісуса, були налякані й розгублені. Коли Христос з’явився їм, вони зраділи. Апостол Хома не повірив словам інших і сказав, що повірить лише тоді, коли сам побачить і доторкнеться до ран Ісуса. Ісус з’явився Хомі, запропонував доторкнутися до ран і сказав: «Не будь невіруючий, але віруючий!». Хома визнав Ісуса своїм Господом, а Христос похвалив тих, хто вірить, не бачачи.

10. Філологічний майстер-клас. Використовуючи фразеологічний словник української мови, поясніть походження і сенс висловів: продатися за тридцять срібників, поцілунок Юди, випити чашу до дна, Хома невіруючий. У яких життєвих ситуаціях ви могли б ними скористатися?

Сторінка 34

1. Порівняйте фреску Леонардо да Вінчі «Таємна вечеря» з однойменною репродукцією картини Тінторетто. Що в них спільного? А чим вони різняться?

Спільне:

Відмінності:

2. А. План розповіді про розпис Леонардо да Вінчі «Таємна вечеря»:

  1. Історія створення фрески (1495–1498, трапезна монастиря Санта Марія делле Ґраціє, Мілан).
  2. Сюжет картини: кульмінаційний момент — звістка про зраду.
  3. Композиція: центральна фігура Христа, групування апостолів по троє, ідеальна перспектива.
  4. Символіка: трикутна поза Христа, три вікна, число 3 — символ Трійці.
  5. Емоції та жести апостолів, психологізм образів.
  6. Особливості техніки Леонардо, проблеми збереження фрески.
  7. Вплив картини на мистецтво, її значення для культури.

Б. Перша трійка ліворуч (Варфоломій, Яків молодший та Андрій):

Художник зобразив їх здивованими й напруженими. Вони дивляться на Христа з потрясінням від почутої звістки. Їхні пози виражають сум’яття - вони не можуть повірити в те, що почули. Обличчя відображають щире здивування й тривогу за долю Вчител

4. Дослідіть на репродукції Леонардо да Вінчі «Таємна вечеря» жести зображених персонажів. Що ці жести позначають?