1. У 5 класі ти читав / читала оповідання Сергія Плачинди «Богатирська застава». Пригадай, про які події йдеться у творі. Чи на часі асоціації з тими подіями? Чому?
У 5 класі я читав оповідання Сергія Плачинди “Богатирська застава”. У творі розповідається про оборону Білгорода (передмістя Києва) від нападу печенігів.
Головний герой Будимир - простий чередник, який вигадує хитрий план, як допомогти місту вистояти в облозі. Він пропонує викопати два глибокі колодязі і на дно поставити бочки. В одну насипати зерна, а в другу - влити мед. Коли печеніги увійшли в місто, старійшини запросили їх до колодязів і показали, що місто має невичерпні запаси їжі, бо “його годує сама земля”. Печеніги здивовані й розгублені, вони знімають облогу.
На мою думку, асоціації з подіями оповідання актуальні й в наш час. Адже в умовах війни українці так само проявляють мужність, стійкість, кмітливість і патріотизм, як і стародавні захисники Білгорода. Історія ніби повторюється, тому приклад героїчної оборони міста залишається цінним для нас.
ДАЖБОГ I ЖИВА
2. Прочитай міф «Дажбог і Жива» з книги Сергія Плачинди «Міфи і легенди давньої України»
У міфі розповідається, як бог Род наказав Білобогу посадити золотий жолудь і зернятко та полити їх Живою Водою. З жолудя виріс Дуб з юнаком Дажбогом на вершечку, а із зернятка - колос з дівчиною Живою. Род наказав обризкати їх Живою Водою, щоб вони стали безсмертними й вічно молодими.
Дажбогу Род доручив вкрити Землю лісами й гаями, а Живі - засіяти її житом, пшеницею та іншим збіжжям. Також Род сказав їм зачати людський рід.
Отже, у цьому міфі розповідається про походження Дажбога та Живи як перших людей і про їх функції як богів рослинності та землеробства.
2. Чи можна міф «Дажбог і Жива» віднести до антропогонічних міфів? Чому?
****Так, міф “Дажбог і Жива” можна віднести до антропогонічних міфів, оскільки в ньому йдеться про походження людей.
У міфі розповідається, як від насіння Дуба та Колосу народилися Дажбог і Жива - перші люди на землі. Сокіл-Род доручає їм зачати людський рід, тобто стати прародичами всіх людей. Отже, цей міф пояснює походження людства, що є характерною ознакою антропогонічних міфів.
3. Визнач у творі «Дажбог і Жива» художні засоби: епітети, метафори. Випиши їх у зошит. Яку роль вони виконують?
У творі використано такі художні засоби:
Епітети:
- золотий жолудь, золоте зернятко - підкреслюють цінність насіння, з якого народилися Дажбог і Жива;
- крислатий дуб - вказує на міцність і велич дерева;
- надзвичайної вроди - виокремлює красу Дажбога і Живої.
Метафори:
- Дуб-Стародуб - уособлення мудрості та довголіття;
- вершина дуба - Дажбог, вершина колосу - Жива - ототожнення богів зі стихіями природи.
Епітети й метафори надають образам казковості, підкреслюють їхню божественну сутність та зв’язок з природними стихіями.
4. Розглянь зображення. Чи чув / чула ти щось про бога Ярила? Прочитай про нього короткі відомості, що подані нижче. Чи можна стверджувати про зв’язок Дажбога, Живи та Ярила? Чому ти так уважаєш?
Зв’язок між цими божествами полягає в їхніх функціях: вони всі пов’язані з природою, землеробством та циклами росту та відродження. Дажбог і Жива, як бог і богиня, що зачали людський рід, мають прямий зв’язок з плодючістю та продовженням життя. Ярило, як символ весняного відродження, також відіграє роль у циклічному процесі природи, що включає народження, ріст та відтворення.
Таким чином, можна стверджувати, що існує зв’язок між Дажбогом, Живою та Ярилом через їхні асоціації з життєдайними силами природи та їхніми ролями у підтримці життя та родючості.
5. Як ти вважаєш, чому деякі підприємства обирають назву «Ярило» для себе й своїх товарів: насіння польових культур, мікродобрив, твердого та рідкого палива, квасу тощо? Чи сприяє це комерційному успіху? Чому?
Деякі підприємства обирають назву “Ярило” для своєї продукції, оскільки Ярило є символом плодючості та весняного відродження у слов’янській міфології. Це ім’я може асоціюватися з ростом, здоров’ям та енергією, що є позитивними асоціаціями для товарів, пов’язаних з сільським господарством, харчуванням та енергетикою.
Використання такої назви може сприяти комерційному успіху, оскільки воно викликає у споживачів певні емоційні та культурні асоціації. Люди можуть відчувати більшу довіру до продукції з такою назвою, вірячи, що вона буде високоякісною та приноситиме користь. Крім того, використання імені божества може надати продукту особливого шарму та унікальності, що також може привернути увагу покупців.
7. А які ще слов’янські боги тобі відомі? За що вони «відповідали»?
- Перун - бог грому та блискавки, покровитель воїнів.
- Сварог - бог вогню та ковальства.
- Велес/Волос - бог худоби, багатства та підземного царства.
- Ярило - бог родючості та весняного відродження природи.
- Мокош - богиня долі, прядіння та жіночої долі.
- Лада - богиня кохання та шлюбу.
- Дажбог - бог Сонця, світла та добробуту.
8. Чи відомі тобі міфи інших народів про створення світу й людини? Перекажи їх друзям. Відшукай у побутових речах символи, пов’язані із міфологією різних народів світу
Щодо міфів інших народів, то найвідомішими є:
- Єгипетський міф про створення світу богом Ра, який виник з первинного океану та створив інших богів і людей.
- Грецький міф про Хаос як початок усього, з якого виникли боги, люди та світ.
- Індійський міф про те, як бог Брахма народився з квітки лотоса на пупку Вішну та створив світ.
- Китайський міф про Пань-гу - велетня, з тіла якого утворилися земля, вода, гори тощо після його смерті.
- Скандинавський міф про виникнення світу з прірви Гіннунгагап, де зустрілися вогонь і лід.
Щодо символіки, то поширеними є зображення дерева, змії, яйця - як символів життя та родючості. Також сонце, місяць та зірки часто фігурують як символи вічності.
ДЕРЕВО ЖИТТЯ
9. Прочитай текст про дерево життя і розглянь світлину «Прадуб в урочищі Пилипів Потік». Чи відповідає зображення твоїм уявленням про Прадуб?
Так, зображення відповідає моїм уявленням про Прадуб.
З тексту я дізнався, що Прадуб - це Світове Дерево, яке уособлює єдність усього сущого. Воно є символом життя, гармонії та вічного оновлення.
На фото я бачу могутнє старе дерево з розлогою кроною - саме так я й уявляю Прадуб. Воно виглядає величним і стародавнім, ніби зберігає мудрість багатьох поколінь. Це дерево справді схоже на символ єдності природи та на втілення Світового Дерева.
Отже, представлена світлина цілком відповідає опису Прадуба в тексті та моїм уявленням про нього.
10. Народ каже: «Без верби та калини нема України». Чи пов’язано це з нашим міфом про Світове Дерево? Чому ти так уважаєш?
Так, я вважаю, це пов’язано з українським міфом про Світове Дерево.
У наших міфах Світове Дерево часто зображується як верба або калина. Це священні дерева, які символізують життя, родючість, захист. Вони є втіленням сили природи і духовності.
Верба в українській культурі часто вважається деревом життя, а калина символізує красу і непорочність. Тому можна припустити, що ці дерева виступають як своєрідні втілення Світового Дерева в народній свідомості, що підтримує зв’язок з природою та предками.
Отже, коли люди кажуть “Без верби та калини нема України”, це означає, що без шани до природи, без дотримання традицій предків не може бути й міцної держави та нації. Так само як Світове Дерево тримає небо і з’єднує світи, верба й калина тримають Україну, пов’язуючи минуле, сучасне та майбутнє.