Завдання від Софії Мудрагелівни
У робочому зошиті накресли таблицю ЗХД. Заповни її першу колонку. Запиши, які твори про історичне минуле нашого народу ти читав/читала. Які українські письменники/письменниці писали на цю тему? У другій колонці зазнач, що нового ти хочеш дізнатися, щоб відповісти на ключове запитання розділу. Коли опануєш новий матеріал, заповни третю. Проаналізуй записи другої та третьої колонок. Чи вдалося тобі знайти відповіді на свої запитання? Якщо ні, пошукай їх у мережі Інтернет або звернися за консультацією до вчительки/вчителя.
Ось заповнена таблиця ЗХД (Знаю, Хочу дізнатись, Дізнався):
Що я знаю про тему | Що я хочу дізнатись | Що я дізнався |
---|---|---|
Я читав/читала твори Тараса Шевченка, “Гайдамаки”, Ліни Костенко “Маруся Чурай” та інші. Вони оповідають про важливі історичні події та постаті в історії України. | Як змальовано історичні події в літературних творах? Які уроки можна винести з цих творів? Як письменники передають атмосферу та дух тієї епохи? |
Софія Мудрагелівна пропонує
Прочитай виразно прислів’я. Якій темі вони присвячені? Свою відповідь обґрунтуй.
Ці прислів’я присвячені темі патріотизму, любові до Батьківщини та готовності пожертвувати собою в ім’я свободи своєї країни. Ось моє обґрунтування:
“Не той чоловік, хто для себе живе, а хто за Батьківщину в бій іде” - це прислів’я прямо вказує, що справжня мужність полягає не в егоїстичному способі життя, а у захисті своєї Батьківщини, готовності іти на війну заради неї.
“За народ і волю віддамо життя і долю” - тут також йдеться про жертовність заради свого народу та свободи, готовність віддати життя і долю задля цієї мети.
“За рідний край життя віддай” - це лаконічне прислів’я також закликає пожертвувати власним життям в ім’я захисту рідної землі.
Усі ці прислів’я наголошують на безмежній любові до Батьківщини, на готовності боротися і навіть померти за свою країну, народ і свободу. Вони закликають до патріотичних почуттів, самопожертви і героїзму в ім’я вищої мети - захисту Вітчизни.
Антін Лотоцький. Данило-король
Поміркуй над прочитаним
1. Прочитай опис зовнішності короля Данила. Розглянь його портрет на с. 79. Як зовнішність галицького правителя відображає його характер і звички? Які саме?
Опис зовнішності короля Данила в уривку відображає його характер і звички наступним чином:
- Данило їхав “українським звичаєм” - це свідчить про його повагу і прихильність до рідних традицій, патріотизм. Він не соромиться своєї культури перед іноземцями, а пишається нею.
- Під ним був “прегарний кінь” - Данило любить і цінує хороших коней, ймовірно, є вправним вершником. Це відображає його войовничість, любов до військової справи.
- Сідло, стріли, шабля прикрашені золотом і коштовностями - Данило любить розкіш, має витончений смак. Ці дорогі речі також символізують його високий статус і багатство.
- Хутро обшите грецьким оловиром і золотими кружечками, зелені сап’янці нашивані золотом - вбрання Данила вишукане і багате. Він стежить за модою (грецькі тканини) і полюбляє гарно вдягатися. Зелений колір може символізувати молодість і енергію короля.
- Загалом, його розкішний, але традиційний вигляд демонструє, що Данило є впливовим, багатим і шанованим правителем, але при цьому залишається вірним звичаям свого народу. Він елегантний і войовничий водночас, поєднує силу і витонченість.
2. Поясни значення слів правителя Беля, звернені до Данила: «Для мене має те більшу вартість, як тисяча срібла, що ти прибув, зодягнений звичаєм твоїх батьків»
Слова угорського короля Бели “Для мене має те більшу вартість, як тисяча срібла, що ти прибув, зодягнений звичаєм твоїх батьків” означають, що він дуже високо цінує те, що Данило зберігає і шанує традиції та звичаї своїх предків, навіть будучи правителем. Це для нього дорожче за тисячу срібла.
3. Розглянь карту на с. 83. Назви, які населені пункти, позначені на ній, згадані у творі
На карті згадані такі населені пункти, як Галич, Новгородок, Львів, Холм.
4. Наведи три приклади того, як король Данило зміцнював свою державу. Прочитай ці епізоди у творі
У творі наведено три приклади зміцнення держави Данилом:
а) Будівництво міста Львова і укріплення інших міст після спустошення татарами.
б) Об’єднання сил з литовським князем Міндовгом і польським князем для боротьби проти татар.
в) Прагнення створити союз з західноєвропейськими правителями і звернення до Папи про допомогу проти татарської навали.
5. Доведи, що король Данило активно підтримував зв’язки з іншими правителями. Відповідаючи, посилайся на текст твору
Король Данило активно підтримував зв’язки з іншими правителями. Це видно з таких фактів у творі:
- Він відгукнувся на прохання угорського короля Бели про допомогу у війні з чеським королем.
- Данило вів перемовини з Белою про одруження свого сина Романа з Гертрудою, щоб здобути австрійські землі.
- Він запросив краківського князя Болеслава до спільного походу проти чехів.
- На коронацію Данила у Дорогичині прибули посли Папи Римського.
- Данило втягнув литовського князя Міндовга до союзу проти татар.
- Він скликав з’їзд князів у Тернові, щоб радитися про спільну боротьбу з татарами
6. Розглянь фрагмент родового дерева короля Данила на с. 81. Назви його дітей. Про кого з них ти дізнався/дізналася з твору? У яких саме обставинах вони діють?
Діти короля Данила, згадані в творі:
- Лев - брав участь у походах на чехів і ятвягів, на його честь Данило назвав місто Львів.
- Роман - одружився з Гертрудою, щоб стати австрійським князем.
- Шварно - князював на Литві.
7. Розкажи, як король Данило залучав своїх синів до управління державою. Про що це свідчить?
Король Данило залучав синів до управління державою:
- Лев і Роман брали участь у військових походах разом з батьком.
- Данило заснував для Лева місто Львів і віддав йому в управління.
- Залучав до прийняття важливих рішень
- Романа він одружив з Гертрудою, щоб той став правителем в Австрії.
- Шварна Данило відправив у Литву (одружився з дочкою литовського короля Міндовга).
Це свідчить, що король готував синів до державних справ, розширював їхній політичний вплив.
8. Доведи, що король Данило — успішний воєначальник. Посилайся на оповідь
Король Данило був успішним воєначальником. Про це свідчать його перемоги:
- над ятвягами, що нападали на кордони держави
- над чехами, коли він визволив полонених українців і поляків з міста Носельта
- знову над ятвягами і “татарськими людьми” під час повернення з чеського походу
9. Про що свідчить той факт, що посланці Папи Римського коронували Данила?
Коронація Данила посланцями Папи Римського свідчить про визнання його могутнім правителем європейського рівня, про прагнення залучити його до спільної боротьби християнського світу проти татар.
10. Розкажи, що тобі стало відомо з оповіді про найбільшу загрозу XIII ст. — монголо-татарську орду
З оповіді стає відомо, що монголо-татарська орда була найбільшою загрозою XIII ст. Татари спустошували українські землі, загрожували іншим європейським державам. Данило розумів, що самотужки не зможе протистояти такій величезній силі і намагався залучити до боротьби інших правителів.
11. Як король Данило організовував оборону українських земель та європейських країн від монголо-татар? Наведи приклади з тексту твору
Король Данило організовував оборону від монголо-татар:
- відбудовував і укріплював міста, зруйновані татарами
- намагався створити союз європейських правителів проти татар, зокрема через унію з Римом
- скликав з’їзд князів у Тернові для вироблення спільного плану боротьби
12. Зацитуй уривок, у якому король Данило розповідає про те, як його держава продовжила традицію оборони українських земель від ворогів
Король Данило так говорив про традицію оборони українських земель від ворогів: “Від століть опиралися ми азійським ордам печенігів, торків, половців і інших, але тоді ми були сильні. Держава князя Володимира Святого й Ярослава Мудрого була наймогутніша в Європі. І потім ще, хоч наша земля була розбита на більше князівств, ми з успіхом боролися з половцями і перемогли їх і зброєю, і культурою.”
13. Проведи історичну паралель між давноминулими часами й сьогоденням. Що між ними спільного і в чому відмінність?
Спільним між давніми часами і сьогоденням є те, що Україна продовжує боронити свої землі від ворогів зі сходу. Проте відмінність у тому, що зараз Україна - незалежна держава, яка має підтримку багатьох країн світу у своїй боротьбі.
14. Визнач головну думку твору
Головна думка твору - уславлення короля Данила як мудрого правителя, хороброго полководця і захисника рідної землі від ворогів.
15. Опиши пам’ятник королеві Данилу у Львові (с. 84). Поясни, за які справи українці вшановують його
Пам’ятник зображує короля Данила на коні, у лицарських обладунках. Це символізує його військову звитягу.
Українці вшановують Данила за те, що він боронив Україну від ворогів, розбудовував і зміцнював державу, підносив її міжнародний авторитет.
Домашнє завдання (на вибір)
3. Склади по два запитання кожного виду та усно дай на них відповіді.
Ось приклади запитань різних видів та відповіді на них:
Закриті запитання:
Чи був князь Данило коронований на короля? Відповідь: Так, князь Данило був коронований на короля у місті Дорогичин.
Чи допомагали європейські володарі Данилу у боротьбі проти татар? Відповідь: Ні, незважаючи на заклики Папи, європейські володарі не надали Данилу допомоги у боротьбі з татарами.
Відкриті запитання:
Як князь Данило заснував місто Львів? Відповідь: Під час повернення з походу на ятвягів, Данило побачив гору над річкою Полтвою і вирішив збудувати там замок і місто. Він назвав це місто Львовом на честь свого сина Лева, який хоробро бився з чехами та ятвягами.
Яку мету переслідував з’їзд князів у Тернові, організований королем Данилом? Відповідь: Данило скликав з’їзд у Тернові, щоб нарадитися з князями (своїми синами Левом і Шварном, братом Васильком та краківським князем Болеславом) щодо спільних дій проти татарської загрози. Вони розуміли, що самотужки не зможуть протистояти татарам, тому вирішили діяти разом.
Література в колі мистецтв
Переглянь фільм «Король Данило». Запиши в робочому зошиті кілька аргументів, чому ти радиш його подивитися своїм друзям/подругам.
Ось кілька аргументів, чому я раджу подивитися фільм «Король Данило» (2018) своїм друзям:
- Фільм розповідає про важливий період в історії України - часи правління короля Данила Галицького у XIII столітті. Це дає можливість краще пізнати своє минуле і відчути гордість за свій народ.
- Картина показує непросту боротьбу Данила Галицького за зміцнення і розбудову своєї держави, його мужність і мудрість як правителя. Такі якості надихають і можуть бути прикладом для наслідування.
- У фільмі відтворено атмосферу середньовічної України - побут, традиції, військову справу тощо. Це цікаво з пізнавальної точки зору і допомагає глибше зануритися в ту епоху.
- Фільм знято у захоплюючій і динамічній манері - з батальними сценами, якісними костюмами і декораціями. Тому він тримає увагу і дивиться на одному подиху.
- Стрічка спонукає замислитися про такі важливі речі як патріотизм, відданість своїй землі, готовність боротися за свободу і незалежність. А ці теми завжди актуальні.
Загалом, це якісне українське історичне кіно, яке варто подивитися всім, хто цікавиться минулим нашої країни і любить захоплюючі драматичні фільми.